Τα ηλεκτρικά φορτηγά είναι συνολικά φθηνότερα από τα πετρελαιοκίνητα οχήματα, σύμφωνα με μια νέα μελέτη που περιλαμβάνει το κόστος αγοράς και λειτουργίας τους στην Ευρώπη. Παράλληλα μόνο έκπληξη δεν αποτελεί το γεγονός ότι σε μια έρευνα αγοραστών φορτηγών στην Ευρώπη διαπιστώνεται ότι ολοένα και περισσότεροι επαγγελματίες στρέφονται στην ηλεκτροκίνηση.
Ωστόσο το μεγάλο πρόβλημα εστιάζεται στην έλλειψη προσφοράς μοντέλων e-van, γι’ αυτό και αντιπροσωπεύουν μόνο το 3% των πωλήσεων – υστερώντας πολύ σε σχέση με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία (9%).
Η Transport & Environment (T&E), η οποία δημοσιεύει την έκθεση, δήλωσε ότι η προσφορά ηλεκτρικών φορτηγών θα συνεχίσει να υπολείπεται για το υπόλοιπο της δεκαετίας του 2020, εκτός εάν οι προτεινόμενοι στόχοι της ΕΕ για το van CO2 αυξηθούν σημαντικά.
Το μέσο ηλεκτρικό φορτηγό είναι ήδη 25% φθηνότερο ανά χιλιόμετρο σε σχέση το μέσο φορτηγό diesel, διαπιστώνει η μελέτη στην οποία αναλύονται τα δεδομένα από έξι χώρες που αντιπροσωπεύουν το 76% των νέων φορτηγών που πωλούνται στην Ευρώπη: Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Πολωνία, Ισπανία και Βρετανία.
Η έρευνα, που διεξήχθη σε συνδυασμό με τη μελέτη κόστους για την κατανόηση της συμπεριφοράς των αγοραστών, δείχνει ότι η ευρωπαϊκή αγορά van είναι έτοιμη να γίνει ηλεκτροκίνητη. Πάνω από το ένα τρίτο (36%) των στόλων van που συμμετείχαν στην έρευνα έχουν ήδη τουλάχιστον ένα ηλεκτρικό φορτηγό, ενώ σχεδόν ένα τρίτο(32%) σχεδιάζει να αγοράσει ένα e-van φέτος, σύμφωνα με τη δημοσκόπηση 745 στόλων σε όλη την Ευρώπη σύμφωνα με στοιχεία του T&E . Ένα επιπλέον 16% σκέφτεται να αγοράσει ένα e-van τα επόμενα πέντε χρόνια.
Ο James Nix, διευθυντής εμπορευμάτων στην T&E, δήλωσε: «Ένα ηλεκτρικό φορτηγό κερδίζει ένα diesel σε σχέση με το κόστος και οι αγοραστές φορτηγών το γνωρίζουν. Αλλά δεν πολλά διαθέσιμα ηλεκτρικά μοντέλα στην κατηγορία. Οι νομοθέτες της ΕΕ μπορούν να το αλλάξουν γρήγορα αυξάνοντας τους στόχους CO2 που θα απαιτήσουν από τους κατασκευαστές φορτηγών να πουλήσουν περισσότερα οχήματα μηδενικών εκπομπών».
Παρά τα πλεονεκτήματα κόστους και το έντονο ενδιαφέρον των πελατών, δεν υπάρχουν αρκετά ηλεκτρικά φορτηγά ώστε να ικανοποιήσουν την αυξανόμενη ζήτηση. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών φορτηγών αυξάνεται εξαιρετικά αργά – μόλις το 3% των πωλήσεων νέων φορτηγών ήταν ηλεκτρικά το 2021, οριακά αυξημένες από 2% το 2019. Οι προτεινόμενοι κανόνες της ΕΕ για το CO2 –οι οποίοι αφήνουν τους στόχους της δεκαετίας του 2020 ανέγγιχτους– δεν απαιτούν από τους κατασκευαστές να αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών φορτηγών πάνω από το μερίδιο του 10% πριν από το τέλος της δεκαετίας.
Η αυστηροποίηση των σχεδίων στόχων της ΕΕ για το CO2 κατά τη διάρκεια αυτής της δεκαετίας θα φέρει 1 εκατομμύριο επιπλέον e-van στους δρόμους της Ευρώπης εντός πέντε ετών, υπολογίζει η T&E. Επίσης θα μειωθούν οι εκπομπές CO2 κατά 5,6 Mt το 2027 – που ισοδυναμεί με τη συνολική ετήσια ρύπανση των φορτηγών της Ισπανίας. Τα αυστηρότερα πρότυπα θα μείωναν επίσης την ετήσια κατανάλωση diesel των ευρωπαϊκών φορτηγών κατά 7% το 2027, ένα σημαντικό βήμα για τον τερματισμό της εξάρτησης από τις ρωσικές εισαγωγές. Σύμφωνα πάντως με περισσότερο φιλόδοξους στόχους θα εξοικονομηθούν 13,1 δισεκατομμύρια ευρώ στις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις την περίοδο 2025–2030 λόγω του χαμηλότερου κόστους λειτουργίας των ηλεκτρονικών φορτηγών.
Ο James Nix επισήμανε ότι: «Τα ηλεκτρικά φορτηγά θα βοηθήσουν στη μείωση της εξάρτησής μας από το diesel και θα εξοικονομήσουν δισεκατομμύρια ευρώ στις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις ήδη αυτή τη δεκαετία. Αλλά η τροφοδοσία σταγόνας των ηλεκτρικών φορτηγών στην αγορά πρέπει να τελειώσει. Τα κράτη μέλη και οι ευρωβουλευτές μπορούν να βοηθήσουν την αγορά ώστε να διατεθούν πολύ περισσότερα e-van στην αγορά ενισχύοντας τους στόχους της ΕΕ έναντι των πετρελαιοκίνητων vans».
Η T&E καλεί τους νομοθέτες της ΕΕ να αυστηροποιήσουν τους προτεινόμενους στόχους για τα van με κινητήρες εσωτερικής καύσης προκειμένου να απαιτηθεί περαιτέρω μείωση κατά 25% στις μέσες εκπομπές CO2 van το 2025, νέος ενδιάμεσος στόχος -45% το 2027 και -80% το 2030. Το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για όλα τα νέα φορτηγά να έχουν μηδενικές εκπομπές έως το 2035 είναι κρίσιμο. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και οι υπουργοί Περιβάλλοντος θα αποφασίσουν τις θέσεις τους επόμενους μήνες και πρόκειται να συμφωνήσουν τους τελικούς στόχους το καλοκαίρι.