Νέο σχέδιο φαίνεται ότι ετοιμάζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ώστε να επιτρέψει τις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης μετά το 2035, εάν κινούνται μόνο με e-fuels προσπαθώντας με αυτό τον τρόπο να επιλύσει τη διένεξη με τη Γερμανία.
Το προσχέδιο της πρότασης, το οποίο αποκάλυψε το Reuters, προτείνει τη δημιουργία ενός νέου τύπου κατηγορίας οχημάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση για αυτοκίνητα που μπορούν να κινούνται μόνο με καύσιμα ουδέτερου άνθρακα (e-fuels).
Αν τελικά υιοθετεί η συγκεκριμένη πρόταση τότε οι κατασκευαστές αυτοκινήτων θα συνεχίσουν να πωλούν οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης που που κινούνται με e-fuels μετά το 2035, αλλά θα απαγορευθεί η πώλησης οχήμάτων βενζίνης ή diesel τα οποία εκπέμπουν ρύπους.
Μετά από μήνες διαπραγματεύσεων, οι χώρες της ΕΕ και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο συμφώνησαν τον νόμο πέρυσι. Ωστόσο, το υπουργείο Μεταφορών της Γερμανίας εξέπληξε άλλες χώρες αυτόν τον μήνα, υποβάλλοντας αντιρρήσεις για τον νόμο την τελευταία στιγμή, λίγες ημέρες πριν από την τελική ψηφοφορία που θα έδινε την έναρξη ισχύος του.
Βασική απαίτηση του υπουργείου της Γερμανίας είναι η ΕΕ να επιτρέψει τις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων με e-fuels μετά το 2035 και σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση στελέχη του βρίσκονται σε επαφή με την Επιτροπή για να προσπαθήσουν να βρουν λύση σε ένα ζήτημα που παρακολουθεί στενά η ισχυρή αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας.
«Μας ενδιαφέρει μια γρήγορη διευκρίνιση, αλλά πρέπει να είναι ανθεκτική και δεσμευτική. Αυτή τη στιγμή το εξετάζουμε προσεκτικά», είπε ένας εκπρόσωπος.
Σύμφωνα με πληροφορίες η προϋπόθεση της Επιτροπής ότι τα αυτοκίνητα αυτά θα πρέπει να ενσωματώνουν και να χρησιμοποιούν μία τεχνολογία που θα τα εμποδίζει να κινούνται αν χρησιμοποιούν άλλα καύσιμα. Κάτι τέτοιο βέβαια θα ανάγκαζε σε μεγάλο βαθμό τις αυτοκινητοβιομηχανίες να αναπτύξουν νέους κινητήρες και είναι κάτι που προβληματίζει την Γερμανία…
Ο Γερμανός υπουργός Μεταφορών Volker Wissing δεν ήθελε να απορρίψει εντελώς την πρόταση της Επιτροπής, αλλά μάλλον να κάνει κάποιες βελτιώσεις σε αυτήν, ανέφεραν οι πηγές στο Reuters.
Τα μέρη στοχεύουν να εξασφαλίσουν συμφωνία μέχρι τη Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ της Πέμπτης.
Εκπρόσωπος της Κομισιόν αρνήθηκε να σχολιάσει το προσχέδιο εγγράφου, αλλά αναφέρθηκε στα σχόλια του επικεφαλής της ΕΕ για την κλιματική πολιτική, Frans Timmermans, ο οποίος είπε την περασμένη εβδομάδα οποιαδήποτε λύση πρέπει να συμμορφώνεται με τον νόμο σταδιακής κατάργησης του 2035 που συμφωνήθηκε πέρυσι.
«Οι συνομιλίες βρίσκονται σε εξέλιξη μεταξύ της Επιτροπής και των γερμανικών αρχών», είπε ο εκπρόσωπος.
Ένας αξιωματούχος της ΕΕ δήλωσε στο Reuters ότι οποιαδήποτε πρόταση για την ταξινόμηση των αυτοκινήτων με e-fuels θα γίνει μόνο μετά την τελική έγκριση του νόμου σταδιακής κατάργησης των κινητήρων εσωτερικής καύσης.
Τα e-fuels παράγονται με τη σύνθεση των δεσμευμένων εκπομπών CO2 και του υδρογόνου που παράγεται με ηλεκτρική ενέργεια χωρίς CO2 και δεν παράγονται σε ευρεία κλίμακα.
Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε από το Ινστιτούτο Κλιματικής Έρευνας του Potsdam διαπίστωσε ότι όλα τα προγραμματισμένα έργα e-fuels παγκοσμίως θα παράγουν μόνο αρκετά καύσιμα για να καλύψουν το 10% της ζήτησης της Γερμανίας για χρήση τους στην αεροπορία, τη ναυτιλία και τη βιομηχανία τα επόμενα χρόνια.