Το Ιστορικό Τέλος Ταξινόμησης αποτελεί έναν διαφορετικό τρόπο εκτελωνισμού των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που μπορεί να ισχύσει για όσα οχήματα έχουν 1η Άδεια Κυκλοφορίας πριν από τον Ιούνιο του 2016.
Ειδικότερα η απόφαση ΔΕΦΚΦΔ 1192038 ΕΞ 2017 καθορίζει τον τρόπο υλοποίησης μιας διάταξης που δεν πολυ-διαφημίστηκε και δεν είναι γνωστή στο ευρύ κοινό. Δεν διαφημίστηκε διότι ενώ εξυπηρετεί τα συμφέροντα των καταναλωτών, οι αντιπρόσωποι, οι εισαγωγείς και οι έμποροι αυτοκινήτων δεν είχαν κανένα λόγο να γίνει ευρέως γνωστή, το εναντίον, κάποιοι από αυτούς την έβλεπαν σαν αθέμιτο ανταγωνισμό και κάποιοι σαν εμπορικό μυστικό και ευκαιρία.
Σύμφωνα με αυτή, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα αυτοκίνητα που με την τρέχουσα νομοθεσία πλήρωνουν υψηλό Τέλος Ταξινόμησης, θα μπορούσαν να επιλέξουν να φορολογηθούν με τον παλιό τρόπο υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης, που δίνει τεράστιες διαφορές προς τα κάτω στα ποσά του αναλογούντος φόρου.
Όταν οι αρχές και οι επαγγελματίες του κλάδου αντελήφθησαν ότι ευνοούνται συγκεκριμένοι τύποι αυτοκινήτων, αφού δεν μπορούσαν να αλλάξουν τον νόμο έγινε προσπάθεια αδρανοποίησης του νόμου παίζοντας κατενάτσιο για να χρησιμοποιήσουμε ένα παλιό ποδοσφαιρικό όρο που σημαίνει κλειστή άμυνα και καθυστερήσεις για να μην δεχτεί γκολ η ομάδα.
Αυτή η μέθοδος χρησιμοποιείται για να καθυστερήσει ο πολίτης να βρει το δίκιο του και να αποθαρρυνθούν όσοι θα ήθελαν να κάνουν χρήση του ευνοϊκού νόμου. Το κατενάτσιο παίζεται ως εξής. Η επιτροπή που συνεδριάζει για να αποφασίσει ποια αυτοκίνητα μπορούν να υπαχθούν στο ιστορικό τέλος ταξινόμησης απλά δεν συνεδριάζει.
Οι αναβολές διαδέχονται η μία την άλλη και όταν συνεδριάζει η Επιτροπή, οι εγκρίσεις έρχονται με το σταγονόμετρο. Σαν αποτέλεσμα, στο υπουργείο υπάρχουν καρότσια με φακέλους χιλιάδων αυτοκινήτων που ζητούν να υπαχθούν στην δίκαια κατ’ άλλους και υπερβολικά ευνοϊκή κατ’ άλλους νομοθεσία.
Κάθε φορά η Επιτροπή ελέγχει το περισσότερο 40 αυτοκίνητα με αποτέλεσμα το μήνα να εγκρίνονται το πολύ 160 αυτοκίνητα. Αν υπολογίσει κανείς ότι αυτή τη στιγμή ελέγχονται οι αιτήσεις των αυτοκινήτων που έχουν κατατεθεί στα τέλη Μαρτίου ή στις αρχές Απριλίου του 2019 είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς πότε θα ελεγχθούν οι αιτήσεις του Δεκεμβρίου του 2019!
Παράλληλα κάποιοι έμποροι με διάφορους τρόπους προσπαθούν να προωθήσουν τα αυτοκίνητα που έχουν εισάγει εκείνοι παρακάμπτοντας άλλους συναδέλφους τους που δεν έχουν πρόσβαση στα μέλη της Επιτροπής με αποτέλεσμα να δημιουργούν αθέμιτο ανταγωνισμό στους υπόλοιπους επιχειρηματίες του κλάδου!
Οι εμπνευστές του κατενάτσιο πέτυχαν να μειώσουν δραματικά την πίτα για τους εμπόρους μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.
«Ποιος έμπορος αντέχει οικονομικά να πληρώσει σήμερα ένα ακριβό αυτοκίνητο και να περιμένει εννέα έως δώδεκα μήνες για να ξεκινήσει να πουλά το εμπόρευμα του; Ποιο το οικονομικό κίνητρο που θα αποσβέσει την αναμονή, το κόστος του κεφαλαίου, την απαξίωση του αυτοκινήτου που παίρνει και “ένα χρόνο στην πλάτη” μέχρι να βγει στην αγορά;» αναρωτιούνται στελέχη από την αγορά των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.
«Το μόνο που μπορεί να κάνει κάποιος έμπορος είναι να προσπαθήσει να πουλήσει την πληροφορία ή να λειτουργήσει αφιλοκερδώς “ανοίγοντας τα μάτια” σε φίλους του. Η πληροφορία δύσκολα πουλιέται, οπότε κατά βάση ο έμπορος λειτουργεί ως παρατηρητής των συναλλαγών που γίνονται και ως σύμβουλος. Μοναδικός τρόπος να “γυρίσει” το κεφάλαιο ενός εμπόρου γρήγορα, είναι το να αγοράσει ένα αυτοκίνητο, να το βάλει στην “ουρά” και να το πουλήσει πριν καν εξετασθεί το αίτημα από την αρμόδια Επιτροπή.» επισημαίνουν έμποροι στο Carpress.gr.
Έμπορος αυτοκινήτων που βοήθησε σε τρεις περιπτώσεις κάποιους προσωπικούς του φίλους με τις γνώσεις του να βρουν από το εξωτερικό κάποιο αυτοκίνητο έχει να διηγείται στο Carpress.gr ότι:
«Ο ένας αγανάκτησε από την αναμονή, πλήρωσε τον φόρο χάνοντας το ευεργέτημα και κυκλοφορεί το αυτοκίνητο.
Ο δεύτερος περιμένει ήδη 9 μήνες και δεν αισθάνεται πλέον ευγνωμοσύνη για την βοήθεια του φίλου εμπόρου που “τον πήρε στο λαιμό του”.
Ο τρίτος πούλησε το αυτοκίνητα ενόσω βρισκόταν στην “ουρά” και πήρε άλλο. Ο συγκεκριμένος είχε οικονομικό όφελός από την μεταπώληση, το οποίο φυσικά δεν μοιράστηκε με τον φίλο του που και σύμβουλο του!
Έτσι βρέθηκε ο έμπορος να αναρωτιέται πως ήρθαν τα πάνω κάτω στον κλάδο του και αν έκανε καλά που βοήθησε τους φίλους του. Έκτοτε δεν ξαναμίλησε σε κανέναν για την διάταξη αυτή.»
Οι πρακτικές της διοίκησης απομακρύνουν τον κόσμο από το να σέβονται το κράτος καθώς η περιουσία του καθενός, όταν αδρανοποιείται για ένα χρόνο είναι σαν να κατασχέθηκε. Ένας χρόνος στην αποθήκη για ένα αυτοκίνητο είναι πολύ μεγάλο διάστημα. Ο πολίτης αισθάνετται ότι το κράτος δεν σέβεται τους ίδιους του τους νόμους.
Τι άλλο έχασε το κράτος εκτός από την εκτίμηση των πολιτών; ΦΠΑ και Φόρους φυσικά!
Η απάντηση αυτή μπορεί να ξενίζει αλλά ας δούμε τι ισχύει.
Αφήνοντας τους εμπόρους έξω από το παιχνίδι, η μεθόδευση είχε ως αποτέλεσμα, ιδιώτες κατά βάση, να κάνουν χρήση του νόμου. Οι αγορές των αυτοκινήτων έγιναν στο όνομα των ιδιωτών και ο ΦΠΑ πληρώθηκε στις χώρες από όπου οι ιδιώτες προμηθεύτηκαν τα αυτοκίνητα. Αν οι έμποροι είχαν την “πρακτική” δυνατότητα να φέρουν αυτοκίνητα με υπαγωγή στο ιστορικό τέλος ταξινόμησης, τότε ο ΦΠΑ θα πληρωνόταν στην Ελλάδα κατά τον εκτελωνισμό.
Αν τα αυτοκίνητα που υπάγονται στο Ιστορικό Τέλος Ταξινόμησης ανέρχονται σε 2.500 αυτοκίνητα, με το 50% αυτών να εισάγονταν από εμπόρους, με μέση αξία 20.000 ευρώ, τα διαφυγόντα έσοδα από ΦΠΑ ανέρχονται μετριοπαθώς σε 2.500 * 50% * 20.000 * 24% = 6.000.000 ευρώ τα οποία σε καμία περίπτωση δεν αποτελούν ένα μικρό ποσό.
Επίσης, αν τα αυτοκίνητα εισάγονταν από εμπόρους, το κέρδος θα φορολογούταν, οπότε η απώλεια φόρων αυξάνεται περαιτέρω.
Ίσως κάποια τέτοια παθήματα να να πείσουν τους αρμόδιους να αλλάξουν τρόπο σκέψης και να αφήνουν την αγορά να λειτουργήσει, καθώς κάθε προσπάθεια χειραγώγησης έχει παρενέργειες στην εμπιστοσύνη προς το κράτος αλλά και στα έσοδα…
Βέβαια το Ιστορικό Τέλος Ταξινόμησης μάλλον θα αποτελέσει παρελθόν από την 1η Μαρτίου όποτε και αλλάζει σύμφωνα με πληροφορίες ο τρόπος εκτελωνισμού των αυτοκινήτων. Μέχρι τότε οι αιτήσεις θα στοιβάζονται και οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να έχουν μεγάλα αποθέματα υπομονής καθώς θα περιμένουν αρκετούς μήνες για να οδηγήσουν το μεταχειρισμένο αυτοκίνητό τους…