Χιλιάδες αναμένεται να είναι τα πρόστιμα που θα καλεστούν να πληρώσουν ανυποψίαστοι καταναλωτές εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων εξαιτίας της καθυστερημένης ανάρτησης των εγγράφων ή των λαθών που έχουν διαπιστωθεί στο Μητρώο Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων (ΜΕΜΟ)!
Ειδικότερα σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Carandmotor.gr οι ανυποψίαστοι καταναλωτές εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων είναι πολύ πιθανό να βρεθούν μπλεγμένοι και χρεωμένοι αν έχουν εισάγει οι ίδιοι κάποιο μεταχειρισμένο αυτοκίνητο από άλλο κράτος-μέλος και δεν το έχουν δηλώσει στο ΜΕΜΟ όπως επίσης και αν το έχουν αποκτήσει από κάποια ελληνική εμπορία μεταχειρισμένων ΙΧ αλλά ο έμπορος τους έπεισε να φαίνεται ότι έχουν εισάγει οι ίδιοι για να γλιτώσουν κάποια χρήματα!
Στην δεύτερη περίπτωση τα πράγματα φαίνεται ότι περιπλέκονται ιδιαίτερα καθώς οι ανυποψίαστοι καταναλωτές που δεν δήλωσαν τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητά τους στο ΜΕΜΟ θα βρεθούν αντιμέτωποι με πρόστιμα από 500 ευρώ έως και 2.000 ευρώ ή και πολύ υψηλότερα εξαιτίας της καθυστέρησης ανάρτησης των εγγράφων. Μάλιστα όπως αποκάλυψε το Carandmotor.gr ήδη έως τα τέλη Αυγούστου θα εκδοθούν 650 πράξεις επιβολής προστίμου και θα σταλούν οι σχετικές συστημένες επιστολές. Ήδη οι πρώτες 40 έχουν εκδοθεί και τις έχουν παραλάβει οι εισαγωγείς των συγκεκριμένων αυτοκινήτων στα οποία έχουν διαπιστωθεί καθυστερήσεις ή «περίεργα» λάθη.
Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνει στο Carandmotor.gr ιδιώτης καταναλωτής ο οποίος αγόρασε από κάποια εμπορία μεταχειρισμένων κάποιο αυτοκίνητο: «Έψαχνα αρκετό καιρό κάποιο μεταχειρισμένο αυτοκίνητο και τελικά το βρήκα σε μια εμπορία στην Αττική. Αφού το έλεγξα και διαπίστωσαν και οι τεχνικοί ότι το εισαγόμενο μεταχειρισμένο αυτοκίνητο ήταν πραγματικά αυτό που διαφήμιζε ο έμπορος και συμφωνήσαμε στην αγορά του τότε ο ιδιοκτήτης της εμπορίας μου πρότεινε να φανεί ότι το έχω εισάγει μόνος μου το αυτοκίνητο ώστε να γλιτώσει από το μπελά του ΜΕΜΟ και να μου κάνει μια έκπτωση της τάξης των 500 ευρώ. Βέβαια μου ξεκαθάρισε ότι η εγγύηση για το αυτοκίνητο θα ισχύει κανονικά και μάλιστα που έδωσε και μια υπεύθυνη δήλωση ότι θα καλύψει η εταιρεία του όποιο τεχνικό πρόβλημα προκύψει κατά την διάρκεια ισχύς της εγγύησης. Το αυτοκίνητο το απέκτησα στις αρχές του 2023 και πρόσφατα έλαβα μια επιστολή από το υπουργείο Οικονομικών με την οποία με ενημέρωναν ότι χρωστάω 2.000 ευρώ για μη καταχώριση των στοιχείων του εισαγόμενου μεταχειρισμένου αυτοκινήτου μου στο ΜΕΜΟ! Αμέσως επικοινώνησα με τον έμπορο μεταχειρισμένων ΙΧ που είχα αγοράσει το όχημα και εκείνος με καθησύχασε επισημαίνοντάς μου ότι το ΜΕΜΟ ισχύει μόνο για τους εμπόρους και όχι και τους ιδιώτες καταναλωτές και πως θα επικοινωνήσει με τον λογιστή του για να βρει τι ακριβώς έχει γίνει. Βέβαια επειδή και εγώ ρώτησα τον λογιστή μου με διαβεβαίωσε ότι το ΜΕΜΟ ισχύει κανονικά για τους εμπόρους αλλά και για τους ιδιώτες καταναλωτές που έχουν εισάγει κάποιο μεταχειρισμένο αυτοκίνητο! Ο έμπορος ΙΧ που αγόρασα το αυτοκίνητο παρά το γεγονός ότι έχουν περάσει ήδη 4 ημέρες δεν έχει επικοινωνήσει ακόμη μαζί μου και ήδη η οφειλή είναι ληξιπρόθεσμη και τοκίζεται…»
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτου Ελλάδος (ΣΕΕΑΕ) κ. Κωνσταντίνος Κυράτσος σχετικά με την αποστολή των προστίμων λόγω του ΜΕΜΟ επισήμανε στο Carandmotor.gr ότι: «Οι καταναλωτές δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να δέχονται να φαίνονται εκείνοι ως εισαγωγείς των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που αποκτούν από κάποιες ελληνικές εμπορίες ΙΧ καθώς οτιδήποτε και να προκύψει στο μέλλον εκείνοι θα είναι υπόλογοι έναντι πιθανής παρανομίας ή επιβολής προστίμου! Οπότε να μην δέχονται καμία έκπτωση και να επιλέγουν εμπορίες που φαίνονται εκείνες ως εισαγωγείς και οι ιδιώτες ως αγοραστές οχήματος από την Ελλάδα. Σε διαφορετική περίπτωση μπορεί να μπλέξουν λίγο πληρώνοντας ένα πρόστιμο ή χειρότερα να επισκεφθούν τα τελωνειακά δικαστήρια κατηγορούμενοι μέχρι ως και… λαθρέμποροι. Από την άλλη μεριά το ΜΕΜΟ μπορεί να λειτουργήσει σωστά και προς όφελος της αγοράς αλλά θα πρέπει να μειωθούν τα πρόστιμα και να αλλάξει ο τρόπος λειτουργίας του. Σε διαφορετική περίπτωση θα βρισκόμαστε συνεχώς αντιμέτωποι με προβλήματα και χιλιάδες εμπορίες θα κινδυνεύουν ανά πάσα στιγμή με λουκέτο προκαλώντας τριγμούς στην Ελληνική οικονομία.»
Τι ορίζει η νομοθεσία
Η νομοθεσία είναι ξεκάθαρη με το ποιοι είναι υπόχρεοι να καταχωρούν τα στοιχεία των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στο Μητρώο Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων.
Μάλιστα στην εγκύκλιο με αριθμό πρωτοκόλλου 23801/24-1-2023 και τίτλο: «Παροχή διευκρινίσεων σχετικά με την καταχώριση στοιχείων εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων οχημάτων, στο Μητρώο Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων (Μ.Ε.Μ.Ο.) του άρθρου 51 του ν. 4784/2021 (Α΄ 40) ξεκαθαρίζεται ότι υπόχρεοι δεν είναι μόνο οι έμποροι αλλά και οι ιδιώτες καταναλωτές που εισάγουν κάποιο μεταχειρισμένο ΙΧ από άλλο κράτος-μέλος.
Όπως χαρακτηριστικά αναγράφει η εγκύκλιος: «Σύμφωνα με την περιπτ. γ΄, του άρθρου 2, της (ε) σχετικής υπουργικής απόφασης, ο υπόχρεος καταχώρισης στοιχείων στο Μ.Ε.Μ.Ο. για κάθε εισαγόμενο μεταχειρισμένο αυτοκίνητο όχημα είναι ο εισαγωγέας αυτού, ο οποίος δύναται να είναι κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο που ασκεί εμπορική δραστηριότητα στον τομέα της εισαγωγής και πώλησης μεταχειρισμένων αυτοκινήτων οχημάτων, αλλά και κάθε φυσικό πρόσωπο που εισάγει μεταχειρισμένο αυτοκίνητο όχημα χωρίς εμπορικό σκοπό.»