Σοκ στο πανελλήνιο προκάλεσε η ανακοίνωση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για απαγόρευση πώλησης αυτοκινήτων και ελαφρών φορτηγών με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2030 δηλαδή πέντε χρόνια νωρίτερα από το έτος ορόσημο που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση!
Ο Πρωθυπουργός έλαβε την απόφαση να ανακοινώσει την απαγόρευση πώλησης καινούριων αυτοκινήτων από το 2030 και την είσοδο στην αγορά μόνο ηλεκτρικών Ταξί ή ηλεκτρικών οχημάτων ενοικίασης σε ποσοστό 33% από το 2025 για να αποδείξει και έμπρακτα ότι είναι αποφασισμένος να οδηγήσει την Ελλάδα στις καθαρές μορφές μετακίνησης χωρίς να υπολογίζει το πολιτικό κόστος μιας τέτοιας κίνησης.
Άλλωστε το πρόγραμμα Κινούμαι Ηλεκτρικά που αφορά άμεσα στην μετάβαση στις καθαρές μεταφορές δείχνει ότι οι πρωταθλητές των αιτήσεων είναι τα ηλεκτρικά ποδήλατα και στην δεύτερη θέση τα ηλεκτρικά scooters ενώ τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παρά την τεράστια άνοδο που καταγράφουν κυμαίνονται ακόμη σε χαμηλά επίπεδα και από την άλλη μεριά η κατάσταση στα ηλεκτρικά Ταξί είναι πραγματικά απογοητευτική.
Θα συμφωνήσουμε όλοι πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν είναι φθηνά και δεν υπάρχουν ακόμη οι απαραίτητες υποδομές ακόμη με ταχυφορτιστές ώστε οι ιδιοκτήτες των ηλεκτρικών οχημάτων να μπορούν να προγραμματίζουν τα ταξίδια τους αλλά όπως εύκολα μπορεί να διαπιστώνει κανείς ο αριθμός των σημείων φόρτισης συνεχώς αυξάνεται ανά την Επικράτεια οπότε το δεύτερο ζήτημα που μπλοκάρει την ηλεκτροκίνηση μάλλον θα λυθεί άμεσα.
Όσον αφορά στην τιμή απόκτησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων πράγματι είναι ακριβά αλλά τα ποσά της επιδότησης μέσω του προγράμματος Κινούμαι Ηλεκτρικά είναι αρκετά υψηλά και κυμαίνονται σε πολύ υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με τις επιδοτήσεις άλλων κρατών-μελών.
Στα Ταξί πραγματικά υπάρχει τεράστιο πρόβλημα καθώς σύμφωνα με πληροφορίες του Newsauto.gr οι επαγγελματίες οδηγοί όχι μόνο δεν θέλουν να ακούνε για ηλεκτρικό αυτοκίνητο αλλά απαιτούν να επιδοτηθεί η αγορά σύγχρονων diesel οχημάτων ή φυσικού αερίου!
Μάλιστα παρά το γεγονός ότι έχει ανακοινωθεί ο διπλασιασμός της επιδότησης για 2.000 ιδιοκτήτες Ταξί που θα τα αντικαταστήσουν με κάποιο ηλεκτρικό μοντέλο δεν φαίνεται να έχουν δελεαστεί αρκετοί επαγγελματίες με αποτέλεσμα να παραμένουν πιστοί στους κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Η ανακοίνωση βέβαια από τον Πρωθυπουργό ότι από το 2025 θα ταξινομούνται μόνο ηλεκτρικά Ταξί ή οχήματα που εκπέμπουν μηδενικούς ρύπους δεν αφήνει πολλά περιθώρια και μάλλον θα πρέπει να δουν την ηλεκτροκίνηση με καλό μάτι καθώς σε διαφορετική περίπτωση μάλλον θα αναγκαστούν να αλλάξουν επάγγελμα.
Στις εταιρείες ενοικιάσεων όπου επίσης ο Πρωθυπουργός ανακοίνωσε την είσοδο μόνο ηλεκτρικών οχημάτων ή με μηδενικές εκπομπές ρύπων σε ποσοστό 33% από το 2025 εντοπίζεται ένα τεράστιο πρόβλημα καθώς οι εν λόγο εταιρείες διαχειρίζονται πολύ μεγάλο αριθμό οχημάτων και είναι εξαιρετικά αδύνατο να αντικατασταθεί έστω το 33% του στόλου των οχημάτων τους με ηλεκτρικά μοντέλα. Το κόστος θα ήταν απαγορευτικό ακόμη και αν επιδοτούνταν όλα τα αυτοκίνητα που θα αντικατασταθούν, γεγονός που δεν υφίσταται βέβαια. Επίσης και σε αυτή την κατηγορία η έλλειψη φορτιστών δημιουργεί πολλά προβλήματα…
Ένα επιπλέον θέμα που προκύπτει στο κλάδο ενοικιάσεων έχει να κάνει και με τα δίκυκλα, τρίκυκλα ή τις γουρούνες που ενοικιάζονται κατά κόρον στα νησιά που κινούνται με κινητήρες εσωτερικής καύσης και σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης από το 2025 σε ποσοστό 33% θα επιτρέπεται να αγοραστούν μόνο εκείνα που κινούνται με ηλεκτρικό ρεύμα.
Πάντως όπως και να εξελιχθεί το ζήτημα της απαγόρευσης πώλησης οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης το μόνο σίγουρο είναι ότι οι εισαγωγικές εταιρείες θα κάνουν κυριολεκτικά «χρυσές» δουλειές την επόμενη 9ετία καθώς όλοι θα σπεύσουν να αγοράσουν ότι πιο σύγχρονο υπάρχει με κινητήρα εσωτερικής καύσης μέχρι να δημιουργηθούν οι ιδανικές συνθήκες και οι Έλληνες να εξοικειωθούν με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Αν πάλι επιβληθεί από το 2028 ο Φόρος Άνθρακα που αποκάλυψε το Newsauto.gr τότε η 9ετία μειώνεται σε 8ετία και οι πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων που θα καταγραφούν τα επόμενα χρόνια να είστε σίγουροι ότι θα σπάσουν κάθε ρεκόρ!
Άλλωστε μέσα στα επόμενα 8 ή 9 χρόνια μπορεί να έχει αλλάξει και πάλι η ρότα των αυτοκινητοβιομηχανιών και να έχουν ανακαλυφθεί και άλλες μορφές κίνησης που αυτή τη στιγμή φαντάζουν απαγορευτικές αλλά τίποτα δεν είναι απίθανο.
Πάντως αίνιγμα αποτελεί το γεγονός τι πρόκειται να γίνει με τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που κινούνται με βενζίνη ή diesel καθώς ούτε η ΕΕ έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο σχετικά με το αν θα επιτρέπεται η εισαγωγή τους ένα κράτος-μέλος σε κάποιο άλλο.
Το βέβαιο είναι όμως ότι αν απαγορευθεί η πώληση καινούριων ΙΧ με κινητήρες βενζίνης ή diesel αυτομάτως θα απαγορευθούν και οι εισαγωγές μεταχειρισμένων οχημάτων βενζίνης ή diesel καθώς σε διαφορετική περίπτωση θα έχουμε τη δημιουργία συνθηκών αθέμιτου ανταγωνισμού!
Επομένως οι λάτρεις των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης καλό θα ήταν λοιπόν να σπεύσουν να αποκτήσουν κάποιο σύγχρονο καινούριο μοντέλο καθώς σε λίγο καιρό ότι κινείται θα μπαίνει στην… πρίζα ή θα κινείται με υδρογόνο!
Οι ιδιοκτήτες οχημάτων με κινητήρες βενζίνης ή diesel δεν θα πρέπει να ανησυχούν για την επόμενη 30ετία καθώς οι προβλέψεις της ΕΕ για το στόλο των κυκλοφορούντων οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης φθάνουν έως το 2050! Από εκεί και πέρα κανείς δεν μπορεί με βεβαιότητα να πει τι μέλλει γενέσθαι αλλά μέχρι τότε μπορεί να επιβληθούν νέα χαράτσια όπως ο Φόρος Άνθρακα που είναι πολύ πιθανό να δούμε από το 2028…