Δακτύλιος: Ο “ρυπαίνων θα… πληρώνει” στο μέλλον!

    Διόδια, μπάρες στο κέντρο της Αθήνας, μποτιλιάρισμα, κολωνάκια και ότι άλλο μπορεί να φανταστεί κανείς έχει ειπωθεί τις τελευταίες ημέρες σε πάρα πολλά Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης μετά την επιβεβαίωση του ρεπορτάζ του Newsauto.gr σχετικά με την επιβολή Πράσινου Τέλους (διόδια) στα ρυπογόνα οχήματα που θέλουν οι ιδιοκτήτες τους να εισέρχονται στον Δακτύλιο.

    O Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής μιλώντας στο συνέδριο Olympia Forum II ξεκαθάρισε ότι δεν τίθεται ζήτημα επιβολής διοδίων στο κέντρο της Αθήνας, λέγοντας πως «δεν έχουμε καμία πρόθεση να εφαρμοστεί κανένα τέλος διέλευσης», αλλά προωθείται η δημιουργία ενός θεσμικού πλαισίου για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού ζητήματος. «H Αθήνα όπως κάθε μεγαλούπολη σήμερα στην Ευρώπη, αντιμετωπίζει ένα πολύ έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα. Κάνουμε τον λεγόμενο καθαρό δακτύλιο κι επίσης δημιουργούμε ένα θεσμικό πλαίσιο, ώστε επιτέλους όλοι οι φορείς, όλα τα Υπουργεία να κάθονται σε ένα τραπέζι και να λύνουν τα ζητήματα αυτά. Διότι το κυκλοφοριακό δεν μπορεί να το αντιμετωπίσει ένας φορέας, ένα Υπουργείο ή ένας Δήμος από μόνος του». Σημείωσε δε πως για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος, εκτός από τον Καθαρό Δακτύλιο που θα τεθεί σε εφαρμογή από τις 25 Οκτωβρίου, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει κάνει μια πολύ μεγάλη προσπάθεια για την ενίσχυση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.

    Την ίδια στιγμή ο υφυπουργός Υποδομών κ. Γιώργος Καραγιάννης ξεκαθάρισε ότι: «Το φιλοπεριβαλλοντολογικό τέλος διέλευσης ήταν ένα ζήτημα που τέθηκε και δεν συζητείται πλέον

    Επίσης ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου ξεκαθάρισε επίσης ότι δεν υπάρχει σκέψη για διόδια στο κέντρο της Αθήνας σχολιάζοντας όμως ότι: «Τα μέτρα αυτά συμβάλλουν τόσο στην μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης όσο και στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση. Αποσκοπούν στην βελτίωση της καθημερινότητας και της ποιότητας ζωής στην πόλη, με λιγότερη ταλαιπωρία και καθαρότερη ατμόσφαιρα. Για την ολοκληρωμένη παρακολούθηση της λειτουργίας του δακτυλίου αποφασίστηκε να συγκροτηθούν δύο ομάδες εργασίας: Ένα Παρατηρητήριο που θα “ομογενοποιήσει” δράσεις και αποφάσεις για την κίνηση με συμμετοχή των συναρμόδιων Υπουργείων, αλλά και Δήμων, Περιφέρειας και επιστημόνων, αλλά και μια τεχνική ομάδα που θα παρακολουθεί την πορεία εφαρμογής του δακτυλίου.»

    Όπως και να έχει το ζήτημα το σίγουρο είναι πως η αύξηση των επικίνδυνων ρύπων στο κέντρο της πόλης σε συνδυασμό με την παράλληλα αύξηση της κίνησης στους δρόμους η λήψη επιπλέον μέτρων θα είναι αναπόφευκτη και κάποια στιγμή οι ίδιοι οι πολίτες της Αθήνας θα επιζητούν τον περιορισμό της κυκλοφορίας των παλαιών και ρυπογόνων οχημάτων για να προστατεύσουν την υγεία τους…

    Άλλωστε σε πάρα πολλές πόλεις άλλων κρατών – μελών η θέσπιση Περιβαλλοντικού Τέλους στην είσοδό τους σε αυτές έχει εφαρμοστεί εδώ και πάρα πολλά χρόνια και έχει επιτευχθεί η μείωση τόσο των ρύπων όσο και του κυκλοφοριακού ζητήματος.

    Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών άλλωστε είναι ενήμερος για την αύξηση των ρύπων στην πρωτεύουσα και ερωτηθείς για το ενδεχόμενο διοδίων στο κέντρο της Αθήνας, είχε αποκριθεί ότι θα μπορούσε να υπάρχει στο τραπέζι για το μέλλον κάποιο Περιβαλλοντικό Τέλος, επισημαίνοντας ότι αυτή είναι μία γενικότερη πολιτική κατεύθυνση στην Ευρώπη, στη λογική «ο ρυπαίνων πληρώνει».

    Πάντως όπως και να έχει το ζήτημα σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να δούμε να στήνονται σταθμοί διοδίων στο Κέντρο της Αθήνας αλλά ούτε και να τοποθετούνται ειδικές μπάρες αλλά οι ιδιοκτήτες ρυπογόνων οχημάτων θα πρέπει μέσω τραπεζών είτε μέσω ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας να πληρώνουν το ανάλογο ποσό που αναλογεί στο όχημά τους και αυτομάτως η ΕΛΑΣ αλλά και η Δημοτική Αστυνομία που θα έχει πρόσβαση σε αυτή την πλατφόρμα θα μπορούν online να ελέγχουν αν κάποιος έχει πληρώσει το ετήσιο παράβολο εισόδου στον Δακτύλιο.

    Η άλλη λύση που εφαρμόζεται και σε άλλες πόλεις κρατών-μελών αφορά στα ειδικά αυτοκόλλητα που τοποθετούνται στο παρμπρίζ των αυτοκινήτων για τα οποία οι Αρχές επίσης μπορούν να διαπιστώσουν αν είναι γνήσια ή πλαστά…

    Τι αναφέρουν οι Συγκοινωνιολόγοι

    Ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων κ. Παναγιώτης Παπαντωνίου μιλώντας στο ραδιόφωνο του Alpha 989 σχετικά με την πρόταση εφαρμογής των διοδίων ξεκαθάρισε ότι είναι παραπλανητικό να μιλάμε για διόδια και επισήμανε ότι: «Ακούσαμε αυτή την πρόταση, να εξεταστεί δηλαδή το πώς θα μπορούσαμε να πάμε σε ένα νέο σύστημα εφαρμογής του Δακτυλίου. Θεωρούμε ότι είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Και εμείς ως σύλλογος εκτιμούμε ότι χρειάζεται μια πιο μοντέρνα έκδοση του Δακτυλίου. Είναι παραπλανητικό το να μιλάμε για ”διόδια”. Δεν θα υπάρχουν στην πραγματικότητα διόδια, δηλαδή μπάρες που θα εμποδίζουν και θα ελέγχουν την είσοδό μας στο κέντρο. Αυτό γινόταν πριν αρκετές δεκαετίες σε κάποιες ευρωπαϊκές πόλεις. Τώρα πια δεν χρησιμοποιείται. Η τεχνολογία έχει προχωρήσει τόσο πολύ που μπορούμε πλέον να το ρυθμίσουμε με μια εφαρμογή (application), όπως γίνεται για παράδειγμα με την ελεγχόμενη στάθμευση. Έτσι, με την εφαρμογή αυτή πληρώνουν ένα μικρό αντίτιμο όταν επιθυμούν να παρκάρουν σε θέση ελεγχόμενης στάθμευσης. Αντίστοιχα, εκτιμώ, θα εφαρμοστεί και στον νέο Δακτύλιο. Θα υπάρχει είτε ημερήσιο, είτε μηνιαίο, είτε ετήσιο αντίτιμο. Το οποίο θα πρέπει να προσδιορίζεται με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά».

    Όσον αφορά στο κόστος εισόδου στο νέο μελλοντικό Δακτύλιο ο κ. Παπαντωνίου τόνισε ότι πρέπει να ληφθούν υπ’ όψιν άλλες παράμετροι, όπως το πόσο ρυπογόνο είναι ένα όχημα, αλλά και η οικονομική κατάσταση του ιδιοκτήτη του οχήματος, ώστε να μην επιβαρυνθούν τα πιο αδύναμα νοικοκυριά. «Η Ελλάδα βγαίνει από μια 20ετία μεγάλης οικονομικής κρίσης και έχουμε πολύ λίγα ηλεκτροκίνητα οχήματα. Πρέπει αυτό να ληφθεί υπ’ όψιν, όπως και το εισόδημα του καθενός. Επίσης θα πρέπει να τεθεί επί τάπητος και η κίνηση εκτός των ωρών αιχμής. Δηλαδή, όποιος μπαίνει στην Αθήνα εκτός των ωρών αιχμής να μην πληρώνει κόμιστρο, ή να πληρώνει ένα μικρό αντίτιμο

    Πάντως ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων εκτιμά ότι: «Είναι αδύνατο να εφαρμοστεί ένας νέος τύπος Δακτυλίου, όπως τα διόδια, σε ένα πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Θα πρέπει να γίνουν μελέτες βιωσιμότητας, να βρεθεί μια ισορροπία, να δούμε πώς θα εφαρμοστεί. Εκτιμώ ότι για ένα αρκετά μεγάλο διάστημα θα κινηθούμε με το σύστημα μονών ζυγών»…