Μόλις 27 αυτοκίνητα με επικίνδυνες ελλείψεις «κόπηκαν» από τα ΚΤΕΟ σε 1,8 εκατ. ελέγχους οχημάτων σε όλη την Επικράτεια το 2022 ενώ σε πάνω από 27.000 ελέγχους Ταξί δεν καταγράφηκε ούτε ένα με επικίνδυνη έλλειψη. Σε 21.000 ελέγχους που πραγματοποιήθηκαν σε λεωφορεία κόπηκαν μόλις 2 οχήματα, σε 102.000 ελέγχους φορτηγών βρέθηκαν μόλις 5 με επικίνδυνες ελλείψεις και σε 294.000 ελέγχους vans έως 3,5 τόνους κόπηκαν μόλις 6 οχήματα!
Ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ Ελλάδος κ. Κωνσταντίνος Βήκας εξηγεί ότι το χαμηλό ποσοστό απόρριψης οχημάτων από τα Κέντρα Τεχνικού Ελέγχου οφείλεται στο εξαιρετικά υψηλό ποσοστό αποχής το οποίο υπολογίζεται σε 40% ή σε περίπου 1,8 εκατ. οχήματα ενώ παράλληλα όπως διαπιστώνει και ο ίδιος σε ορισμένες περιοχές της χώρας το ποσοστό απόρριψης οχημάτων κινείται συστηματικά στο 1-2% ή και χαμηλότερα! Επίσης ο κ. Βήκας ξεκαθαρίζει ότι εδώ και 8 χρόνια δεν εφαρνόζεται η νομοθεσία που προβλέπει διασταύρωση στοιχείων ώστε να επιβληθούν τα πρόστιμα σε όσους δεν περνούν τα οχήματά τους από ΚΤΕΟ και να αυξηθεί το ποσοστό της απόρριψής τους. Ειδικότερα ο κ. Βήκας επισημαίνει στο Carandmotor.gr ότι: «Δυστυχώς στη χώρα μας παρατηρείται ένα διαχρονικό φαινόμενο από το 2007, εδώ και 16 χρόνια περίπου, όπου ένα πολύ μεγάλο ποσοστό κυκλοφορούντων οχημάτων παραμένει ανέλεγκτο από ΚΤΕΟ. Το 2023, υπολογίζεται σε ένα μέγεθος περίπου 40% επί των κυκλοφορούντων οχημάτων ή 1,8 εκατομμυρίων οχημάτων. Υπάρχει νομοθεσία από το 2015 που προβλέπει την ηλεκτρονική διασταύρωση για τον αυτόματο εντοπισμό των παραβατών και εν συνεχεία την βεβαίωση παράβασης απευθείας στη φορολογική μερίδα των παραβατών, αλλά δυστυχώς 8 χρόνια μετά δεν έχει τεθεί ακόμη σε εφαρμογή.
Ένα άλλο δεδομένο που δημιουργεί ανησυχία στον κλάδο μας είναι ο τρόπος λειτουργίας ορισμένων ΚΤΕΟ αφού σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία του ΥΜΕ διαφαίνεται ότι σε ορισμένες περιοχές της χώρας το ποσοστό απόρριψης οχημάτων κινείται συστηματικά στο 1-2% ή και χαμηλότερα. Σημειώνεται ότι η χώρα μας από τον Ιανουάριο 2023 είναι έκθετη έναντι της Ε.Ε. καθώς δεν έχει θέση σε εφαρμογή σχετική ευρωπαϊκή οδηγία για την συστηματική εποπτεία της λειτουργίας των ΚΤΕΟ και μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει τίποτα.
Τα παραπάνω είναι γνωστά και έχουν αναφερθεί πολλές φορές στο αρμόδιο υπουργείο τόσο σε υπηρεσιακό όσο και σε πολιτικό επίπεδο. Το γεγονός ότι δεν αντιμετωπίζονται έως σήμερα αποτελεσματικά αναδεικνύει ξεκάθαρα το πολιτικό έλλειμμα αναφορικά με την εποπτεία του θεσμού ΚΤΕΟ στη χώρα μας τόσο για τους αμελείς οδηγούς όσο και για τα ΚΤΕΟ που δεν κάνουν τη δουλειά τους σωστά.
Η νέα πολιτική ηγεσία του ΥΜΕ οφείλει και πρέπει να ξεπεράσει τις διαφαινόμενες διαχρονικές αρρυθμίες και αδυναμίες των υπηρεσιών του και να ενεργήσει άμεσα και αποτελεσματικά προκειμένου να εξασφαλιστεί ότι ελέγχονται όλα τα κυκλοφορούντα οχήματα στην ώρα τους και να σταματήσουμε να θρηνούμε 600 νεκρούς και εκατοντάδες τραυματίες κάθε χρόνο από τροχαία δυστυχήματα.»
Τα αναλυτικά στοιχεία των ελέγχων…
Τα αποτελέσματα των ελέγχων από τα ΚΤΕΟ υποδηλώνουν ότι η χώρα μας διαθέτει τον καλύτερο στόλο αυτοκινήτων, Ταξί, λεωφορείων, van και φορτηγών!
Δηλαδή το 2022 το ποσοστό των ΙΧ με επικίνδυνες ελλείψεις ανήλθε σε μόλις 0,01% των αυτοκινήτων που ελέγχθηκαν ενώ αν παρατηρήσει κανείς τα στοιχεία της τελευταίας 5ετίας θα αντιληφθεί επίσης ότι είναι διψήφιος ο αριθμός των οχημάτων με… επικίνδυνες ελλείψεις με μοναδική εξαίρεση το 2018. Ειδικότερα το 2022 κόπηκαν μόλις 27 αυτοκίνητα, το 2021 κόπηκαν 16 ΙΧ, το 2020 κόπηκαν 21 οχήματα, το 2019 δεν πέρασαν 15 ΙΧ, και το 2018 τα ΚΤΕΟ έκοψαν 158 αυτοκίνητα.
Επίσης σύμφωνα με τα στοιχεία του στόλου κυκλοφορούντων οχημάτων διαπιστώνει κανείς πως σε σύνολο 4,6 εκατ. οχημάτων, εκ των οποίων το 50% πρέπει να περνά κατά μέσο όρο από ΚΤΕΟ κάθε χρόνο, θα έπρεπε να ελέγχονται 2,5 εκατ. οχήματα ετησίως αλλά αντ’ αυτού από τα ΚΤΕΟ πέρασαν μόλις 1,8 εκατ. οχήματα το 2022.
Πέραν των οχημάτων με τις επικίνδυνες ελλείψεις που ήταν μόλις 27 αυτοκίνητα το 2022 καταγράφηκαν 76.599 οχήματα με σοβαρές ελλείψεις και 702.889 οχήματα με δευτερεύουσες ελλείψεις.
Δηλαδή το 2022 μόλις το 4,18% του στόλου των οχημάτων που επισκέφθηκαν κάποιο ΚΤΕΟ «έφυγαν» με σοβαρές ελλείψεις και αναγκαστικά έπρεπε να ξαναπεράσουν από τεχνικό έλεγχο.
Δεν «κόβονται» οχήματα
Το άκρως ανησυχητικό για τον κλάδο, την ελληνική οικονομία, την οδική ασφάλεια αλλά και το περιβάλλον είναι το γεγονός πως μειώνονται δραματικά τα ποσοστά των οχημάτων που «κόβονται» από τα ΚΤΕΟ.
Ειδικότερα σύμφωνα με πληροφορίες του Carandmotor.gr το 2015 πάρα πολλά ΚΤΕΟ «έκοβαν» με σοβαρές ελλείψεις εξαψήφιο αριθμό οχημάτων (105.025 οχήματα).
Ως διά μαγείας το 2016 το εν λόγω ποσοστό μειώθηκε ραγδαία και κυμάνθηκε στο 4,71% (75.265 οχήματα)!
Το 2017 εξαιτίας της αύξησης των ελέγχων, από 1,5 εκατ. ανεβήκαμε στο 1,9 εκατ., το ποσοστό απόρριψης με σοβαρές ελλείψεις ανήλθε σε 4,77% (95.154 οχήματα).
Το 2018 σε 1,7 εκατ. ελέγχους το ποσοστό απόρριψης με σοβαρές ελλείψεις μειώθηκε σε 4,47% (77.975 οχήματα).
Το 2019 σε 1,9 εκατ. ελέγχους το ποσοστό απόρριψης με σοβαρές ελλείψεις μειώθηκε σε 4,47% (96.646 οχήματα) παρά την αύξηση των ελέγχων κατά 200.000 οχήματα!
Το 2020 σε 1,6 εκατ. ελέγχους το ποσοστό απόρριψης με σοβαρές ελλείψεις μειώθηκε σε 4,36% (72.788 οχήματα) αλλά με μείωση των ελέγχων κατά 300.000 οχήματα!
Το 2021 σε 2 εκατ. ελέγχους το ποσοστό απόρριψης με σοβαρές ελλείψεις μειώθηκε σε 4,21% (76.599 οχήματα) με αύξηση των ελέγχων κατά 400.000 οχήματα!
Το 2022 οι έλεγχοι μειώθηκαν κατά περίπου 200.000 μονάδες καθώς ανήλθαν σε 1,8 εκατ. οχήματα και το ποσοστό των απορρίψεων μειώθηκε σε 4,18%. Μάλιστα το ποσοστό απορρίψεων του 2022 ήταν και το χαμηλότερο της 5ετίας!
Πέραν των επικίνδυνων και σοβαρών ελλείψεων υπάρχουν και οι Δευτερεύουσες Ελλείψεις ο αριθμός των οποίων επίσης μειώνεται στην τελευταία 5ετία!
Ειδικότερα σύμφωνα με πληροφορίες του Carandmotor.gr το 2022 σε 1.832.046 ελέγχους το 38,37% (702.889) των οχημάτων έφυγαν με καταγεγραμμένη Δευτερεύουσα έλλειψη.
Το 2021 σε 2 εκατ. ελέγχους το αντίστοιχο ποσοστό ανήλθε σε 37,63% (773.713), το 2020 σε 37,02% (617.348), το 2019 σε 37,47% (728.260) και το 2018 σε 49,31% (859.368).
Αντίθετα το ποσοστό των οχημάτων που πέρασαν από ΚΤΕΟ την τελευταία 5ετία χωρίς να καταγραφεί κανένα πρόβλημα διατηρείται στα ίδια επίπεδα…
Ειδικότερα το 2022 το ποσοστό των ελέγχων χωρίς καμία παρατήρηση ανήλθε σε 57,45% (1.052.531), το 2021 το ποσοστό ελέγχων χωρίς παρατηρήσεις ανήλθε σε 58,16% (1.195.953), το 2020 σε 58,62% (977.667), το 2019 σε 57,56% (1.118.878), και το 2018 σε 46,21% (805.387).
Κανένα Ταξί με Επικίνδυνες Ελλείψεις!
Η Ελλάδα σύμφωνα με τα αποτελέσματα των ελέγχων από ΚΤΕΟ φαίνεται ότι διαθέτει τον… καλύτερο στόλο Ταξί στην ΕΕ καθώς ούτε το 2022, ούτε το 2021, ούτε το 2020 αλλά ούτε και το 2019 ούτε ένα επαγγελματικό όχημα δεν κόπηκε με επικίνδυνες ελλείψεις! Τώρα κάποια Ταξί που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους τα οποία κυριολεκτικά είναι σε πολύ άσχημη κατάσταση κάποια ΚΤΕΟ που τα έλεγξαν διαπίστωσαν ότι είναι σε… εξαιρετική κατάσταση ή δεν έχουν επισκεφθεί κάποιο Κέντρο Τεχνικό Ελέγχου!
Σύμφωνα με πληροφορίες του Carandmotor.gr το 2022 ελέγχθηκαν 27.345 Ταξί και δεν κόπηκε ούτε ένα ενώ το ίδιο ακριβώς συνέβη και το 2021 όπου ελέγχθηκαν 28.831 οχήματα αλλά και το 2020 όπου ελέγχθηκαν 25.754 οχήματα αλλά ούτε και το 2019 όποτε και ελέγχθηκαν 27.621 Ταξί και δεν βρέθηκε ούτε ένα με επικίνδυνες ελλείψεις! Να σημειώσουμε ότι το 2018 τα ΚΤΕΟ είχαν κόψει μόλις 1 Ταξί με επικίνδυνες ελλείψεις, το 2017 κόπηκαν 2 οχήματα, το 2016 αποτέλεσε χρονιά ρεκόρ με 4 ταξί να κόβονται και το 2015 κόπηκαν μόλις 2 οχήματα!
Με σοβαρές ελλείψεις το 2022 κόπηκαν 732 Ταξί (2,68%), το 2021 κόπηκαν 878 Ταξί (3,05%), το 2020 δεν πέρασαν 922 οχήματα (3,58%), το 2019 τα ΚΤΕΟ έκοψαν 1.304 Ταξί (4,72%), και το 2018 τα ΚΤΕΟ έκοψαν 1.047 Ταξί (3,84%).
Και στις δευτερεύουσες ελλείψεις καταγράφεται μεγάλη πτώση του αριθμού των οχημάτων καθώς το 2022 καταγράφηκαν 9.218 περιπτώσεις (33,71%), το 2021 το ποσοστό τους ανήλθε σε 34,11% (9.835 οχήματα), το 2020 σε 35,18% (9.059), το 2019 σε 36,76% (10.128), και το 2018 σε 50,72% (13.839).
Αντίθετα στην τελευταία 5ετία αυξάνεται ο αριθμός των Ταξί που περνούν από ΚΤΕΟ χωρίς να διαπιστώνεται κάποια παρατήρηση! Ειδικότερα πέρυσι 17.395 Ταξί πέρασαν χωρίς καμία παρατήρηση (63,61%), το 2021 το αντίστοιχο ποσοστό επιτυχία ανήλθε σε 62,84% (18.118 οχήματα), το 2020 σε 61,24% (15.773), το 2019 σε 58,61% (16.189) και το 2018 μόλις το 45,44% των Ταξί (12.399) πέρασε χωρίς παρατήρηση!
Η ίδια εικόνα καταγράφεται και στα λεωφορεία καθώς το 2022 σε 21.097 ελέγχους κόπηκαν μόλις 2 λεωφορεία (0,01%) ενώ το 2021 σε 20.670 ελέγχους βρέθηκαν επίσης μόλις δύο λεωφορεία με επικίνδυνες ελλείψεις! Αντίθετα το ποσοστό των οχημάτων που ελέγχθηκαν και δεν καταγράφηκε καμία παρατήρηση ανέβηκε το 2022 στο 74,51% από 74,40% το 2021 ενώ τα προηγούμενα χρόνια κυμαίνονταν μεταξύ 59,53% το 2018 έως 70,29% το 2019!
Στα φορτηγά έως 3,5 τόνους (Vans) το 2022 κόπηκαν μόλις 6 φορτηγάκια με επικίνδυνες ελλείψεις σε 294.434 ελέγχους ενώ το 2021 κόπηκαν 4 οχήματα σε 334.187 ελέγχους. Τα προηγούμενα χρόνια ο αντίστοιχος αριθμός ανήλθε το 2020 σε 8, το 2019 σε 8 και το 2018 σε 60 οχήματα.
Αντίθετα το ποσοστό επιτυχία χωρίς παρατηρήσεις διατηρήθηκε σε υψηλά επίπεδα και το 2022 ανήλθε σε 43,19%, το 2021 ανήλθε σε 45,6% με τα προηγούμενα έτη κυμαίνονταν μεταξύ 31,02% (2018) έως 46,03% το (2020).
Η τελευταία κατηγορία που ελέγχθηκαν από ΚΤΕΟ αφορά στα βαρέα φορτηγά άνω των 3,5 τόνων όπου το 2022 ελέγχθηκαν 102.024 οχήματα και κόπηκαν με επικίνδυνες ελλείψεις μόλις 5 φορτηγά. Το 2021 με επικίνδυνες ελλείψεις βρέθηκαν επίσης 5 φορτηγά σε 100.494 ελέγχους!
Τα προηγούμενα χρόνια κόβονταν περισσότερα φορτηγά σε ίδιο αριθμό ελέγχων και ειδικότερα το 2018 κόπηκαν με επικίνδυνες ελλείψεις 62 φορτηγά, το 2020 κόπηκαν 7 και το 2019 κόπηκε μόλις 1 φορτηγό.
Αντίθετα το ποσοστό επιτυχίας στους ελέγχους φορτηγών κατά τους οποίους δεν καταγράφηκε ούτε μία παρατήρηση ανήλθε το 2022 ανήλθε σε 59,45%, το 2021 σε 59,73% ενώ τα προηγούμενα χρόνια το αντίστοιχο ποσοστό κυμαίνονταν από 43,69 (2019) έως και 55,82% (2019).
Απώλειες εκατομμυρίων για το κράτος
Η ουσιαστική «κατάργηση» του θεσμού των ΚΤΕΟ από εκατομμύρια ιδιοκτήτες που δεν περνούν από τεχνικό έλεγχο τα οχήματά τους αλλά και από το γεγονός του εξαιρετικά χαμηλού ποσοστού απόρριψης έχει προκαλέσει απώλεια πολλών εκατομμυρίων ευρώ για το Δημόσιο.
Αρχικά η μη έλευση από το ΚΤΕΟ σημαίνει αυτομάτως ότι εκατομμύρια ιδιοκτήτες δεν καταβάλλουν το παράβολο του ελέγχου αλλά ούτε και τον ΦΠΑ ενώ παράλληλα δεν συντηρούν σωστά το όχημά τους προκαλώντας επιπλέον «αιμορραγία» στα κρατικά ταμεία που προέρχεται από την φορολόγηση αλλά και τον ΦΠΑ των συνεργείων, των καταστημάτων πώλησης ανταλλακτικών, ελαστικών, φανοποιείων, κ.ά.
Στη συνέχεια το κράτος επιβαρύνεται από τα τροχαία ατυχήματα που προκαλούνται λόγω της κακής συντήρησης των οχημάτων καθώς οι τραυματίες «κοστίζουν» τόσα σε φάρμακα όσο και νοσήλια.
Επίσης το περιβάλλον έχει υποστεί ανεπανόρθωτες ζημιές καθώς δεν είναι λίγες οι φορές που όλοι μας βρισκόμενοι πίσω από κάποιο αυτοκίνητο ή φορτηγό βλέπουμε πως από την εξάτμιση βγαίνει άσπρος ή κατάμαυρος καπνός!