Mέσα στο επόμενο τρίμηνο θα πρέπει να εξοπλιστούν με συστήματα POS οι σταθμοί διοδίων μετά την πρόσφατη απόφαση της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.
Tα διόδια είναι ένας από τους 58 νέους κλάδους που η ΑΑΔΕ ενέταξε στις αρχές Δεκεμβρίου στην υποχρεωτική πληρωμή με κάρτα, αλλά μέχρι σήμερα δεν είχε γίνει γνωστό. Η προσθήκη των σταθμών διοδίων στις δραστηριότητες που θα εγκατασταθούν ηλεκτρονικά συστήματα πληρωμών (σ.σ περιλαμβάνεται στον κωδικό 52,21 για δραστηριότητες συναφείς με τις χερσαίες μεταφορές) παρά το γεγονός ότι αποτελεί πάγιο αίτημα των χρηστών, μεγαλώνει την σπαζοκεφαλιά για τις εταιρείες παραχώρησης που το τελευταίο διάστημα προσπαθούν να επιλύσουν τον γρίφο των αναλογικών διοδίων.
Aρμόδιες πηγές της αγοράς, επισημαίνουν ότι είναι άστοχο να γίνεται λόγος για ηλεκτρονικές πληρωμές όταν το υπουργείο Υποδομών μελετά ένα εντελώς διαφορετικό σύστημα καταβολής διοδίων που είναι τα δορυφορικά.
Όπως αναφέρουν, τα δορυφορικά συστήματα (εγκατάσταση πομποδέκτη σε φορτηγά και επαγγελματικά οχήματα και αναγνώριση πινακίδων στα ΙΧ) προβλέπουν ξήλωμα των σταθμών διοδίων. Για το λόγο αυτό περιμένουν να δοθούν οι απαιτούμενες διευκρινίσεις του νέου συστήματος και να πάρουν στα χέρια τους την μελέτη για να αποφασίσουν ποιο θα είναι το επόμενο βήμα. Ξεκαθαρίζουν πάντως ότι οι εταιρείες παραχώρησης θα χρειαστούν περισσότερο χρόνο για να λειτουργήσουν POS πέρα από τα μέσα Μαρτίου που προβλέπει με την πρόσφατη απόφασή της η ΑΑΔΕ, πράγμα που υποδηλώνει ότι θα ζητήσουν παράταση.
Στο παρελθόν οι εταιρείες του κλάδου είχαν ζητήσει από το υπουργείο Οικονομικών, νομοθετικές ρυθμίσεις για να εγκαταστήσουν ηλεκτρονικά συστήματα πληρωμών όπως για παράδειγμα για τις ανέπαφες κάρτες, να μην χρειάζεται η έκδοση απόδειξης στου οδηγούς αλλά να καταγράφεται η συναλλαγή στα βιβλία των εταιρειών. Είχαν επίσης θέσει θέματα ποιότητας στις τηλεπικοινωνιακές συνδέσεις, με τα συστήματα των τραπεζών κάτι που θεωρούσαν ότι εγκυμονεί κινδύνους στο χρόνο διεξαγωγής των συναλλαγών, προκαλώντας καθυστερήσεις στα διόδια. Επιπλέον γκρίνιες διατυπώνονται και για τις προμήθειες των τραπεζών που όπως αναφέρουν παράγοντες του κλάδου, αγγίζουν τους δείκτες IRR (εσωτερικός δείκτης απόδοσης) ορισμένων παραχωρήσεων. Όλα αυτά παραμένουν στο τραπέζι, χωρίς να έχουν επιλυθεί.
Αλαλούμ με τα δορυφορικά διόδια
Ο υπουργός Υποδομών Χρίστος Σπίρτζης πριν λίγες μέρες ανακοίνωσε την προκήρυξη διαγωνισμού για την ανάδειξη του αναδόχου που θα αναλάβει την ανάπτυξη του δορυφορικού συστήματος στα μέσα Φεβρουαρίου. Πληροφορίες αναφέρουν ότι η μελέτη που ανατέθηκε από το υπουργείο στην εταιρεία Diadikasia Business Conulting για την υλοποίηση του συστήματος της αναλογικής χρέωσης είναι έτοιμη.
Όμως στον κλάδο των παραχωρήσεων επικρατεί σκοτάδι για το πώς θα εφαρμοστούν τα δορυφορικά διόδια και κυρίως ποιος θα τα λειτουργεί και ποιος θα ελέγχει το σύστημα. Όπως αναφέρουν πληροφορίες κεντρικό ρόλο θα αναλάβει η κρατική Εταιρεία Οδικών Τελών που έχει συσταθεί στο υπουργείο, όμως ουδείς γνωρίζει ακόμη ποιο θα είναι το εύρος των αρμοδιοτήτων της.
Στον νέο κρατικό φορέα διοδίων κάνουν λόγο για την δημιουργία ενός συστήματος που χαρακτηρίζουν το «ΔΙΑΣ» των διοδίων καθώς προβλέπεται η διασύνδεση όλων των συστημάτων λειτουργίας διοδίων σε μια ενιαία πλατφόρμα. Για παράδειγμα ένα επαγγελματικό όχημα που διανύει την διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη, θα καταγράφεται από το σύστημα μέσω του πομποδέκτη που θα εξοπλίζεται και θα χρεώνεται αναλογικά με διόδια σε όλα τα τμήματα του οδικού δικτύου που θα περάσει και που αντιστοιχούν σε διαφορετικές εταιρείες παραχώρησης (Ιόνια Οδό, Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου). Οι τελευταίες θα πρέπει να «μοιραστούν» στην συνέχεια το ποσό της χρέωσης που αναλογεί στο χρήστη, κάτι που για να συμβεί χρειάζεται την διασύνδεση των συστημάτων.
Στην αγορά παρομοιάζουν την κρατική εταιρεία Οδικών Τελών με μία εταιρεία που θα λειτουργεί στα πρότυπα του παλιού ΤΕΟ αλλά με αναβαθμισμένο ρόλο. Προβλέπεται μάλιστα να στελεχωθεί με πάνω από 400 άτομα προσωπικό! Ο νέος φορέας ο οποίος θα διοικείται από πρόσωπα της εμπιστοσύνης του υπουργού με ένα διοικητική και ένα υποδιοικητή έχει αναλάβει και το «μασάζ» στους παραχωρησιούχους που αντιμετωπίζουν με σκεπτικισμό και πολλές επιφυλάξεις το νέο σχεδιασμό. Όπως σημειώνουν, η αναγνώριση πινακίδων για τα ΙΧ μέσω του συστήματος Video Tolling εφαρμόζεται μόνο στην Αμερική εκεί που υπάρχουν ενιαίου τύπου πινακίδες, κάτι που δεν ισχύει στην χώρα μας, που οι πινακίδες έχουν σβησμένα νούμερα και είναι αδύνατο να «διαβαστούν». Τις προηγούμενες μέρες πάντως ο κ. Σπίρτζης διέψευσε ότι υπάρχει σχέδιο για αλλαγή πινακίδων. Άλλο ένα ζήτημα που θέτουν είναι ποιος θα έχει την ευθύνη των εισπράξεων αλλά και πως θα αναγνωρίζονται οι άνεργοι που έχουν ελευθέρας από τα διόδια. Οι ίδιοι θα επιδεικνύουν την κάρτα ανεργίας στον έλεγχο. Τι θα συμβεί όμως εάν το όχημά τους χρησιμοποιεί κάποιο άλλο μέλος της οικογένειας που είναι εργαζόμενος; Τι θα συμβαίνει επίσης τους καλοκαιρινούς μήνες που κατακλύζουν την χώρα μας οχήματα με Βουλγαρικές και Σκοπιανές πινακίδες; Θα επιβάλλονται πρόστιμα στους παραβάτες και θα τους αφαιρούνται οι πινακίδες (;), αναρωτιούνται στις εταιρείες παραχώρησης.
Ήδη έχει αποσταλεί επιστολή προς όλες τις εταιρείας λειτουργίας των αυτοκινητοδρόμων με τις οποίες το υπουργείο τις καλεί σε διαβούλευση για το νέο σύστημα. Από την αναλογική χρέωση, σύμφωνα με το newmoney.gr, έχουν εξαιρεθεί η Αττική Οδός και η Γέφυρα Ρίο-Αντίρριο που είναι δύο από τις πρώτες παραχωρήσεις στη χώρα μας καθώς και η ζεύξη Άκτιο-Πρέβεζα.