Καμία παράταση δεν δόθηκε τελικά στην εφαρμογή της νομοθεσίας από την 1η Ιανουαρίου 2024 η οποία αφορά στα εταιρικά αυτοκίνητα.
Σύμφωνα με το νόμο από την 1η Ιανουαρίου 2024 το ένα στα τέσσερα καινούρια αυτοκίνητα που θα αποκτούν οι εταιρείες θα πρέπει να είναι αμιγώς ηλεκτρικό ή plug-in hybrid ή υβριδικό με εκπομπές CO2 έως 50 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο!
Ουσιαστικά λοιπόν όσες επιχειρήσεις με εταιρικούς στόλους θα πρέπει να αλλάξουν αυτοκίνητα μετά την 1η Ιανουαρίου 2024 το 25% του συνόλου των οχημάτων που θα παραγγείλουν θα πρέπει είναι ηλεκτρικό ή plug-in hybrid καθώς σε διαφορετική περίπτωση θα τους επιβληθεί πρόστιμο ύψους 10.000 ευρώ!
Επικίνδυνο σενάριο
Η υποχρεωτικότητα για 25% αμιγώς ηλεκτρικών ή plug-in υβριδικών εταιρικών αυτοκινήτων από την 1η Ιανουαρίου 2024 είναι πολύ πιθανό να οδηγήσει σε μία άκρως δυσάρεστη και επικίνδυνη κατάσταση. Πιο συγκεκριμένα πολλοί μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι εξετάζουν σοβαρά το ενδεχόμενο παράτασης των συμβάσεων για τον ήδη υπάρχοντα στόλο με αποτέλεσμα να «παγώσουν» οι πωλήσεις καινούριων εταιρικών αυτοκινήτων ενώ κάποιες άλλες εξετάζουν την μίσθωση ελαφρώς μεταχειρισμένων οχημάτων για τα οποία δεν υπάρχει πρόβλεψη στη νομοθεσία! Δηλαδή αντί να παρραγγείλουν καινούρια εταιρικά αυτοκίνητα με το 1 στα 4 από αυτά να είναι ηλεκτρικό ή plug-in υβριδικό θα μπορούν να αποκτούν ελαφρώς μεταχειρισμένα οχήματα με κινητήρες βενζίνης ή diesel αδιαφορώντας για τη νομοθεσία…
Ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες του Carandmotor.gr δυστυχώς ο νέος νόμος αφορά στις νέες πινακίδες κυκλοφορίας που θα αποκτήσει ή θα χρονομισθώσει κάποια εταιρεία ασχέτως αν είναι καινούριο το όχημα ή ελαφρώς μεταχειρισμένο. Οπότε τα όποια σχέδια για απόκτηση ελαφρώς μεταχειρισμένων αυτοκινήτων δυστυχώς θα πέσουν στο κενό και βέβαια εγκυμονεί πάντοτε ο κίνδυνος της επιβολής του προστίμου.
Τώρα όσον αφορά στην παράταση των συμβάσεων μίσθωσης κάτι τέτοιο θα ήταν καταστροφικό για τις εταιρείες χρονομίσθωσης, για τους ομίλους που έχουν μεγάλο στόλο οχημάτων αλλά και για το περιβάλλον καθώς οι μεν πρώτες θα επωμίζονταν τη περαιτέρω μείωση της τιμής πώλησης ως μεταχειρισμένα και βέβαια το κόστος συντήρησης θα ανέβαινε επικίνδυνα, οι μεν δεύτεροι θα πρέπει να πληρώνουν υψηλότερο μηνιαίο μίσθωμα για να κρατήσουν τον ήδη υπάρχοντα στόλο οχημάτων. Τέλος το περιβάλλον θα την «πληρώσει» για τα καλά καθώς ο στόλος των εταιρικών αυτοκινήτων δεν θα ανανεώνεται διατηρώντας στην κυκλοφορία παλαιότερα οχήματα αντί για καινούρια. Επίσης μία άλλη παράμετρος που θα αλλάξει τα δεδομένα στην αγορά των μεταχειρισμένων αφορά στην έλλειψη εγχώριων μεταχειρισμένων οχημάτων με αποτέλεσμα οι έμποροι να στραφούν στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα τα οποία θα πουλάνε και ακριβότερα εξαιτίας του κενού που θα αφήσουν τα εγχώρια μεταχειρισμένα αυτοκίνητα.
Τι ορίζει η νομοθεσία για τα εταιρικά οχήματα
Αν κάποια εταιρεία παραβεί το νόμο και των 25% των οχημάτων που θα παραγγείλει και θα αποκτήσει μετά την 1η Ιανουαρίου 2024 δεν είναι ηλεκτρικό ή plug-in υβριδικό τότε θα επιβληθεί πρόστιμο ύψους 10.000 ευρώ καθώς δεν συμμορφώθηκε με την υποχρέωση αγοράς ή χρηματοδοτικής μίσθωσης αμιγώς ηλεκτρικών ή υβριδικών ηλεκτρικών νέων εταιρικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης!
Ωστόσο η νομοθεσία για την μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα και προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή αφήνει και ένα μικρό «παραθυράκι» επισημαίνοντας ότι τα μέτρα μπορεί να επανεξεταστούν στα τέλη του 2023 σε περίπτωση ανωτέρας βίας…
Πάντως μέχρι σήμερα η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας δεν έχει αλλάξει τα δεδομένα δίδοντας μια μικρή παράταση στην εφαρμογή της υποχρεωτικότητας μέχρι να ισορροπήσουν και οι τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και παράλληλα η πλατφόρμα του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2» εξακολουθεί να μην δέχεται νέες αιτήσεις λόγω έλλειψης πόρων και υπερβολικού αριθμού εγκεκριμένων αλλά μη ολοκληρωμένων αιτήσεων.
Να υπενθυμίσουμε επίσης ότι από ο 2026 θα ταξινομούνται μόνο καινούρια ηλεκτρικά Ταξί για τις Περιφέρειες Αττικής και Θεσσαλονίκης όπως επίσης και το 1/3 των στόλων οχημάτων εταιρειών ενοικιάσεων.