Πάνω από 240 υποθέσεις που αφορούσαν σε υποψήφιους οδηγούς οι οποίοι συλλαμβάνονταν με παράνομο ηλεκτρονικό εξοπλισμό είχε αποστείλει από τις αρχές του 2022 στις Αρχές η Διεύθυνση Μεταφορών κεντρικού τομέα της Περιφέρειας Αττικής επιβεβαιώνοντας πλήρως το ρεπορτάζ του Newsauto.gr σχετικά με τις πολύμηνες μυστικές έρευνες που πραγματοποιούνταν από αδιάφθορα στελέχη της Διεύθυνσης Μεταφορών και της Ελληνικής Αστυνομίας.
Αυτό ανέφερε χαρακτηριστικά ο Αντιπεριφερειάρχης Μεταφορών και Επικοινωνιών, Βασίλης Γιαννακόπουλος στο Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής σχετικά με την εξάρθρωση εγκληματικής οργάνωσης που εξέδιδε πλαστά διπλώματα ενώ αποκάλυψε ότι κάποια στελέχη της Διεύθυνσης Μεταφορών κυκλοφορούν με ενοικιασμένα αυτοκίνητα τα οποία δεν γνωρίζουν τα κυκλώματα και να μειωθεί στο ελάχιστο ο κίνδυνος πιθανής δολιοφθοράς!
Παράλληλα ο κ. Γιαννακόπουλος μίλησε όπως χαρακτηριστικά ανέφερε «απαλλαγμένος από δεσμά και περιορισμούς που επέβαλε η μυστικότητα των πολύμηνων ερευνών!».
Ο Αντιπεριφερειάρχης επισήμανε επίσης ότι με δική τους πρωτοβουλία ξεκίνησε ουσιαστικά η έρευνα που οδήγησε στον εντοπισμό του κυκλώματος αναφέροντας πως: «Μεριμνήσαμε και θα μεριμνούμε ώστε ψίθυροι, υπόνοιες, ανώνυμες καταγγελίες, να καταστούν ατράνταχτες αποδείξεις.
Με δική μας πρωτοβουλία ξεκίνησε ουσιαστικά η έρευνα που οδήγησε στον εντοπισμό του κυκλώματος. Το έγγραφο που διαβιβάστηκε στην Εισαγγελία Αθηνών φέρει τη δική μου υπογραφή κατόπιν εντολής του Περιφερειάρχη και σχετικής εισήγησης του Γενικού Διευθυντή Μεταφορών.
Ωστόσο, δεν περιοριστήκαμε απλά στη διαβίβαση αυτή, την οποία σημειωτέον δεν δημοσιοποιήσαμε. Έμπρακτα υποβοηθούσαμε σε καθημερινή βάση το έργο των εισαγγελικών και διωκτικών αρχών.
Υπό την εποπτεία της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών διενεργήθηκαν εμπιστευτικά δεκάδες στοχευμένοι δειγματοληπτικοί έλεγχοι προκειμένου να διαπιστωθεί τυχόν συσχετισμός των υψηλών ποσοστών επιτυχίας υποψηφίων με συγκεκριμένους υπαλλήλους, εξεταστές, επόπτες και σχολές οδηγών.
Τι κατέδειξαν αυτοί οι έλεγχοι. Ότι η πλειονότητα των εξεταζομένων υποψηφίων οδηγών που είχαν αποπειραθεί ανεπιτυχώς να αξιοποιήσουν ηλεκτρονική υποκλοπή προέρχονταν σχεδόν από τις ίδιες σχολές.
Τα στοιχεία αυτά διαβιβάζονταν αμελλητί στις εισαγγελικές και διωκτικές αρχές ώστε να διευκολύνουμε το έργο τους.»
Σκασμένα λάστιχα και λειψά μπουλόνια!
Όσον αφορά στις τακτικές εκφοβισμού που εφάρμοζαν τα μέλη της οργάνωσης ο κ. Γιαννακόπουλος επισήμανε ότι: «Δεν είναι μόνο οι πυροβολισμοί, οι εκφοβισμοί, το μπούλινγκ. Ελλόχευε ο κίνδυνος πιθανής δολιοφθοράς. Σκασμένα λάστιχα, ξεβιδωμένα ή λειψά μπουλόνια στις ρόδες, πειραγμένες βίδες που συγκρατούν τον άξονα του τιμονιού. Πριν φτάσουν στην υπηρεσία επισκέπτονταν για προληπτικούς ελέγχους τα συνεργεία αυτοκινήτων! Κάποιοι μετακινούνται επί εβδομάδες με νοικιασμένα ΙΧ!
Οι προτάσεις για πάταξη της διαφθοράς
Η Περιφέρεια Αττικής εκτός από τη συμβολή της στην αποκάλυψη του εγκληματικού κυκλώματος έχει βασικό στόχο να αντιμετωπιστούν οι αιτίες που γεννούν φαινόμενα διαφθοράς. Η δέσμη των προτάσεων της Περιφέρειας Αττικής, σύμφωνα με τον Αντιπεριφερειάρχη έχουν διαβιβαστεί προς την κεντρική κυβέρνηση τόσο από τον ίδιο και τον κ. Πατούλη και σε υπηρεσιακό επίπεδο από τον Γενικό Διευθυντή Μεταφορών.
Αρκετές προτάσεις τους έχουν ήδη υιοθετηθεί. Προσωρινό δίπλωμα οδήγησης. Ηλεκτρονική μεταβίβαση οχήματος. Αυτοδίκαιη άρση παρακράτησης κυριότητας οχήματος. Ηλεκτρονική αντικατάσταση και ανανέωση αδειών οδήγησης. Ταχυδρομική αποστολή των αδειών οδήγησης κ.ά.
Το σχέδιο της Περιφέρειας Αττικής περιλαμβάνει δράσεις και παρεμβάσεις με στόχο:
-να αρθούν γραφειοκρατικά εμπόδια, αγκυλώσεις και αντινομίες,
-να ελαχιστοποιείται η φυσική παρουσία πολιτών στα «γκισέ» των υπηρεσιών,
-να εξαλείφονται κάθε είδους διαμεσολαβήσεις και γρηγορόσημα,
-να βελτιώνεται το οδικό δίκτυο της Αττικής και
-να ενισχύεται η βιώσιμη αστική κινητικότητα και η οδική ασφάλεια πεζών και οδηγών.
Για το αδιάβλητο των εξετάσεων, η Περιφέρεια Αττικής έχει ζητήσει:
-να γίνει απλό και κατανοητό το εγχειρίδιο εξετάσεων και να εκδίδεται σε πολλές γλώσσες.
-να ψηφιοποιηθεί το δελτίο εξέτασης εκπαιδευομένου ώστε να διαπιστώνεται η ταυτοπροσωπία του υποψηφίου.
-να επιτραπεί θεσμικά η χρήση ραδιοεξοπλισμού στις αίθουσες (κλωβοί, jammers κ.α.) ώστε να απενεργοποιούνται ασύρματες επικοινωνίες, κινητά και κάθε ηλεκτρονικό μέσο
-να ενσωματωθούν διαδραστικές ερωτήσεις-video στις θεωρητικές εξετάσεις.
-να γίνεται αδιαμεσολάβητα και ηλεκτρονικά από τους ίδιους τους υποψηφίους ο προγραμματισμός της εξέτασης τους.
-να αυστηροποιηθούν οι κυρώσεις που επιβάλλονται σε εξεταστές και εκπαιδευτές που εμπλέκονται σε περιπτώσεις διαφθοράς.
-να αναβαθμιστεί το απαρχαιωμένο Μηχανογραφικό Σύστημα Θεωρητικής Εξέτασης και να ενταχθούν όλες οι κατηγορίες εξέτασης οδηγών (όπως ειδικές άδειες ΕΔΧ, πιστοποιητικά ADR κ.ά), σε μηχανογραφική εφαρμογή.
-να ενταχτεί η κυκλοφοριακή αγωγή και οδική ασφάλεια, ως αυτοτελές υποχρεωτικό μάθημα σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης με απώτερο στόχο την διεξαγωγή των θεωρητικών εξετάσεων και στις πρώτες τάξεις των Λυκείων της χώρας. Το πρώτο βήμα έχει ήδη γίνει. Σε συνεννόηση με την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας το μάθημα διδάσκεται 2 φορές την εβδομάδα.
Επιπλέον, η Περιφέρεια έχει ζητήσει να προβλεφθεί:
-η αυτόματη έκδοση προσωρινού διπλώματος μέσω της ψηφιακής πύλης gov.gr
-η ανανέωση και αντικατάσταση αδειών οδήγησης να γίνεται μόνο ηλεκτρονικά
-η κατάργηση της επιστροφής της παλαιάς άδειας όταν ανανεώνεται ή αντικαθίσταται
-η ταχυδρομική αποστολή των διπλωμάτων οδήγησης απευθείας από την ΕΛ.ΑΣ
-η καταβολή εφάπαξ μοναδικού ενιαίου παραβόλου από τους υποψηφίους οδηγούς
-η διασύνδεση του G-link του Υπουργείου Μεταφορών με το Ληξιαρχείο και τις Δ.Ο.Υ
-η καταχώρηση της ποινής σε παραβάτες οδηγούς με ευθύνη της Αρχής που την επιβάλλει
-η διαλειτουργικότητα των Πληροφορικών Συστημάτων Υπουργείων και Αυτοδιοίκησης
-η είσπραξη των τελών μεταβίβασης οχήματος αποκλειστικά μέσω e-παραβόλου.