Η Karima Delli, η Ευρωβουλευτής που είναι επιφορτισμένη με τη σύνταξη της απάντησης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σε πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για αναθεώρηση των κανόνων για τις άδειες οδήγησης, ζήτησε μια σειρά αλλαγών που θα μπορούσαν να ενισχύσουν την οδική ασφάλεια.
Μια αξιοσημείωτη καινοτομία στο προσχέδιο έκθεσης της κας Delli είναι η πρόταση για μια νέα άδεια B+ για αυτοκίνητα βάρους άνω των 1,8 τόνων. Οι νέοι οδηγοί θα μπορούν να υποβάλουν αίτηση για άδεια οδήγησης των μεγαλύτερων και βαρύτερων οχημάτων, όπως η BMW X5 μόνο όταν είναι άνω των 21 ετών και μετά από δύο χρόνια οδήγησης.
Περίπου το 40% των θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην ΕΕ συμβαίνουν σε συγκρούσεις στις οποίες εμπλέκονται ένας ή περισσότεροι νεαροί οδηγοί ή αναβάτες μοτοσικλετών. Τόσο οι θάνατοι από τροχαία όσο και οι σοβαροί τραυματισμοί έχουν τεράστιο κόστος για την κοινωνία. Μόνο σε νομισματικούς όρους, το ετήσιο κόστος των οδικών συγκρούσεων στην ΕΕ έχει υπολογιστεί σε περίπου 280 δισεκατομμύρια ευρώ.
Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε τον περασμένο μήνα από το βελγικό ινστιτούτο VIAS, μέλος του ETSC, διαπίστωσε ότι τα υψηλότερα, βαρύτερα και ισχυρότερα οχήματα, όπως τα SUV και τα pickup, είναι σημαντικά πιο επικίνδυνα για τους επιβάτες μικρότερων οχημάτων, τους πεζούς και τους ποδηλάτες.
Το σχέδιο κοινοβουλευτικής έκθεσης αφαιρεί επίσης τις αναφορές στην πρόταση της Επιτροπής σύμφωνα με την οποία τα κράτη μέλη θα πρέπει να επιτρέπουν σε 16χρονους να οδηγούν οποιονδήποτε τύπο αυτοκινήτου, αρκεί να είναι εξοπλισμένο με περιοριστή ταχύτητας ρυθμισμένο στα 45 km/h. Αυτή η ιδέα επικρίθηκε έντονα από το ETSC τον Απρίλιο, καθώς και όταν προτάθηκε για πρώτη φορά από τη φινλανδική κυβέρνηση πριν από αρκετά χρόνια.
Η κ. Delli είναι αντίθετη σε οποιαδήποτε μείωση στις τρέχουσες ελάχιστες ηλικίες οδήγησης στην Ευρώπη.
Ενώ η Επιτροπή είχε προτείνει μια δοκιμαστική περίοδο με μηδενική ανοχή στο αλκοόλ για νέους οδηγούς, η έκθεση Delli προχωρά περαιτέρω, σύμφωνα με τις προτάσεις του ETSC για τις βαθμολογημένες άδειες οδήγησης, περιλαμβάνοντας επίσης περιορισμούς στα ναρκωτικά και τη νυχτερινή οδήγηση για νέους οδηγούς.
Η Ellen Townsend, Διευθύντρια Πολιτικής στο ETSC σχολίασε: «Με τους θανάτους από τροχαία να αυξάνονται ξανά στην Ευρώπη, η ΕΕ χρειάζεται κάθε διαθέσιμο εργαλείο για να κάνει τους δρόμους ασφαλέστερους για όλους. Οι νέοι υπερεκπροσωπούνται σε τροχαία ατυχήματα, θανάτους και τραυματισμούς, και είναι απολύτως λογικό να καθιερωθούν πτυχιακές άδειες οδήγησης».
Το ETSC ζητά επίσης από επαγγελματίες οδηγούς φορτηγών (<3,5 τόνους) να αναλάβουν πρόσθετη και τακτικά ενημερωμένη επαγγελματική κατάρτιση κάτι που συμβαίνει μόνο από τους οδηγούς βαρέων οχημάτων σήμερα στην ΕΕ.