Η επιστροφή της Mazda στην Ελλάδα σήμανε αμέσως και την έλευση της νέας γενιάς του MX-5 το οποίο για πολλές δεκαετίες αποτέλεσε το roadster του λαού καθώς τα υπόλοιπα μοντέλα ανταγωνιστικών αυτοκινητοβιομηχανιών κόστιζαν πολλές χιλιάδες ευρώ επιπλέον!
Εκτός του κόστους κτήσης το Mazda MX-5 διέθετε όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά των roadster με μακριά μούρη, κίνηση στους πίσω τροχούς και πάνω απ΄ όλα κινητήρες με χωρητικότητες που μπορούσαν να «αντέξουν» φορολογικά οι ιδιοκτήτες τους.
Η τέταρτη γενιά του Mazda MX-5 είναι διαθέσιμη σε έκδοση Soft Top με την κλασική υφασμάτινη οροφή αλλά και με σκληρή οροφή (τύπου targa) η οποία όμως θα λέγαμε ότι δεν προσδίδει την αίσθηση της «ελευθερίας» που έχει η έκδοση με την μαλακή υφασμάτινη οροφή.
Στα παραπάνω θα πρέπει να προσθέσει κανείς και τον κορυφαίο βενζινοκινητήρα χωρητικότητας 1,5 λίτρου ο οποίος κάνει ακόμη πιο δελεαστική την απόκτησή του αλλά και τον εκσυγχρονισμό του μοντέλου με αποτέλεσμα το Mazda MX-5 να αποτελεί και πάλι την μοναδική επιλογή roadster σε προσιτή τιμή στην Ελλάδα η οποία επιπλέον έχει και εξαιρετικά χαμηλό κόστος χρήσης με την μέση κατανάλωση καυσίμου να ανέρχεται σε 6,5 λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα.
Μοναδικό «αγκάθι» για τα ελληνικά δεδομένα αποτελεί η τιμή του που κυμαίνεται στα 36.553 ευρώ για την έκδοση της δοκιμής μας και τα ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας με το νέο τρόπο υπολογισμού ανέρχονται πλέον σε 88,32 ευρώ αντί για 265 ευρώ που κυμαίνονταν με το παλαιό σύστημα NEDC…
Ίδια συνταγή
Η Mazda στην 4η γενιά του MX-5 αποφάσισε να μην ακολουθήσει τις επιταγές της εποχής και να διατηρήσει τις διαστάσεις του νέου μοντέλου οι οποίες πάντα κυμαίνονταν σε λογικά επίπεδα με το μήκος να ανέρχεται σε κάτω από τα 4 μέτρα ενώ η σχεδίασή του να διατηρεί επίσης τα «άγρια» χαρακτηριστικά των roadster μοντέλων.
Στο εμπρόσθιο μέρος το MX-5 προσδίδει μια εξαιρετικά «άγρια» εμφάνιση με τους στενούς προβολείς να πρωταγωνιστούν όπως επίσης και το μακρύ καπό. Στο πίσω μέρος του αμαξώματος τα στρογγυλά φωτιστικά σώματα αλλά και οι διπλές απολήξεις των εξατμίσεων δημιουργούν ένα μοναδικό σύνολο που κάνουν το ιαπωνικό μοντέλο να ξεχωρίζει.
Στην έκδοση RF, που αφορούσε το αυτοκίνητο της δοκιμής μας, η σκληρή αναδιπλούμενη οροφή «εξαφανίζεται» σε μόλις 13 δευτερόλεπτα με το πάτημα ενός διακόπτη αλλά οι κολώνες παραμένουν στο αμάξωμα με αποτέλεσμα το αυτοκίνητο να αποτελεί μια targa έκδοση θα λέγαμε και όχι στην γνωστή cabrio.
Hitech εσωτερικό
Το εσωτερικό του νέου Mazda MX-5 καταφέρνει με έναν μοναδικό τρόπο να συνδυάζει την λιτότητα με την τεχνολογία δημιουργώντας ένα πραγματικά όμορφο εσωτερικό διάκοσμο.
Το βασικό όργανο στον πίνακα οργάνων είναι το στροφόμετρο στο οποίο η «κόκκινη» περιοχή ξεκινά από τις 7.000 σ.α.λ. και είναι τοποθετημένο στο κέντρο ενώ στα δεξιά τους έχει τοποθετηθεί το ταχύμετρο και αριστερά του το όργανο με διάφορες ενδείξεις όπως η ποσότητα του καυσίμου, η θερμοκρασία και άλλες ψηφιακές ενδείξεις του trip computer.
Στη μέση του ταμπλό δεσπόζει μια οθόνη 7 ιντσών η οποία φιλοξενεί όλες τις ψηφιακές λειτουργίες του αυτοκινήτου αλλά και τα συστήματα συνδεσιμότητας.
Μεταξύ των καθισμάτων του οδηγού και του συνοδηγού βρίσκεται ένας μικρός περιστροφικός μοχλός από όπου ο οδηγός ελέγχει όλες τις λειτουργίες της οθόνης πολυμέσων και βέβαια λίγο πιο πάνω έχει τοποθετηθεί ο γνωστός μικρός επιλογέας των σχέσεων του κιβωτίου ο οποίος διακρίνεται για την αίσθηση αλλά και την κλιμάκωσή του.
Το τιμόνι διαθέτει ωραία αφή και ρυθμίζεται καθ’ ύψος ενώ για πρώτη φορά σε MX-5 ρυθμίζεται και σε βάθος! Ο οδηγός θα βρει την σωστή θέση οδήγησης αλλά αν είναι ψηλός και η οροφή δεν είναι αναδιπλωμένη τότε θα αισθανθεί λίγο άβολα καθώς το πάνω μέρος του κεφαλιού του θα βρίσκεται πολύ κοντά στην οροφή. Από την άλλη ο οδηγός βυθίζεται στο κάθισμα και νιώθει ότι βρίσκεται λίγους πόντους πάνω από το οδόστρωμα όπως δηλαδή πρέπει να νιώθει ακριβώς κάποιος που επιλέγει να κινείται με ένα roadster.
O εξοπλισμός του αυτοκινήτου θεωρείται υπερπλήρης καθώς διαθέτει τα πάντα με επιπλέον όλων των ηλεκτρονικών συστημάτων ασφαλείας, σύστημα πλοήγησης, ηχοσύστημα Bose με 9 ηχεία, είσοδο χωρίς κλειδί (smart keyless entry) και σύστημα ανίχνευσης νεκρού σημείου (BSM).
Η ποιότητα κατασκευής είναι προσεγμένη, τα υλικά επένδυσης σκληρά και ναι έχει και θήκες για μικροπράγματα. «Τσέπες» στις πόρτες, 2 ποτηροθήκες αρκετά πίσω στην κεντρική κονσόλα (τόσο πίσω που βάζετε το μπουκάλι νερού και το… ξεχνάτε) και ένα ντουλαπάκι ανάμεσα στα καθίσματα.
Ο χώρος αποσκευών κυμαίνεται στα 127 λίτρα στην έκδοση RF και δεν επηρεάζεται από το γεγονός αν η οροφή είναι ανοικτή ή κλειστή.
132 ίπποι
Η Mazda και στο κομμάτι των κινητήρων αποδείχθηκε ότι έχει χαράξει το δικό της δρόμο και αυτό αποδεικνύεται περίτρανα με την τοποθέτηση ατμοσφαιρικού βενζινοκινητήρα στο MX-5 επιδιώκοντας με αυτό τον τρόπο να διατηρήσει σε χαμηλά επίπεδα την κατανάλωση αλλά και τις εκπομπές ρύπων.
Ο κινητήρας χωρητικότητας 1,5 λίτρου τεχνολογίας SkyActive αποδίδει 132 ίππους στις 7.000 σ.α.λ. και 155 Nm στις 4.000 σ.α.λ.
Η κίνηση μεταφέρεται στον πίσω άξονα μέσω ενός 6τάχυτου κιβωτίου ο οποίος δεν είναι μπλοκέ αλλά σίγουρα ο οδηγός του MX-5 θα γνωρίσει τις χάρες της πλαγιολίσθησης…
Στην πράξη ο κινητήρας αποδείχθηκε ελαστικός και ζωηρός χωρίς να καταναλώνει τεράστιες ποσότητες καυσίμου αλλά όταν κινείσαι στο όριο κάνουν αισθητή την έλλειψή τους τόσο το μπλοκέ όσο και επιπλέον δύναμη που υπάρχουν στις εκδόσεις με τον δίλιτρο κινητήρα.
Χορεύοντας στον δρόμο
Οι ιδιοκτήτες του νέου Mazda MX-5 είναι σίγουρο πως δεν τους απασχολούν ιδιαίτερα οι ανέσεις και η πολυτέλεια όλο η αίσθηση της ελευθερίας που έχουν κινούμενη με το διθέσιο μοντέλο όπως επίσης και από την πίσω κίνηση.
Ωστόσο το ιαπωνικό μοντέλο με κλειστή στην οροφή στο εθνικό οδικό δίκτυο κινείται με απόλυτη άνεση αλλά όσο αυξάνονται οι στροφές του κινητήρα και τα χιλιόμετρα αυξάνεται ανάλογα και ο θόρυβος στην καμπίνα. Αν όμως ταξιδέψει κανείς με ταχύτητες πέριξ των 120-130 χλμ./ώρα τότε θα έχει ένα ξεκούραστο ταξίδι. Επίσης άκρως εντυπωσιακό θεωρείται το γεγονός πως το MX-5 «ακούει» στις εντολές του οδηγού και ο κινητήρας ανεβάζει στροφές μέχρι να εισέλθει στις 7.500 σ.α.λ. χωρίς κόπο. Παράλληλα το ταχύμετρο χωρίς εισέρχεται στην περιοχή άνω των 200 χλμ./ώρα με άνεση παραμένοντας το αυτοκίνητο ευθύβολο και σταθερό.
Στο επαρχιακό δίκτυο το MX-5 ξεδιπλώνει τις αρετές του και ο οδηγός του σίγουρα θα χαρεί την πλαγιολίθηση αλλά και την απουσία της οροφής. Η συμπεριφορά του αυτοκινήτου είναι ισορροπημένη και οι αντιδράσεις προοδευτικές ακόμη και αν ο οδηγός κινείται με απενεργοποιημένα τα ηλεκτρονικά συστήματα ευστάθειας. Η υπερστροφή σαφώς και θα εμφανιστεί κυρίως λόγω της ολισθηρότητας του οδοστρώματος και ο οδηγός μπορεί να «παίξει» με το πίσω μέρος του αμαξώματος.
Το σύστημα διεύθυνσης είναι άμεσο και δίνει την σωστή πληροφόρηση στον οδηγό ενώ τα φρένα σε καμία περίπτωση δεν παρουσίασαν σημάδια κόπωσης.
Μέσα στην πόλη το MX-5 αποδείχθηκε ευχάριστο, ευέλικτο και εύχρηστο με την ανάρτηση να απορροφά σε ικανοποιητικό βαθμό τις όποιες ανωμαλίες του οδοστρώματος ενώ η κατανάλωση κυμάνθηκε σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα, 7,5 λίτρα για κάθε 100 χλμ., παρά το γεγονός πως ο οδηγός πιέζει συνεχώς το γκάζι προς το πάτωμα εξαιτίας της ολισθηρότητας του οδοστρώματος…
Ουσιαστικά λοιπόν η τέταρτη γενιά του Mazda MX-5 δεν αποποιείται το παρελθόν του απλά «παντρεύει» με τον καλύτερο τρόπο την ιστορία του αυτοκινήτου με την σύγχρονη τεχνολογία δημιουργώντας ένα ξεχωριστό μοντέλο που εξαιτίας και του χαμηλού κυβισμού αλλά και του κόστους χρήσης θα ήθελε ο κάθε Έλληνας να έχει στο γκαράζ του.
ΥΠΕΡ
Σχεδίαση
Κινητήρας
Κόστος χρήσης
Μεταπωλητική αξία
Εξοπλισμός
ΚΑΤΑ
Θόρυβος στις υψηλές στροφές