Όταν η Toyota αποφασίζει να αλλάξει το best-seller μοντέλο της σίγουρα ο αντικαταστάτης αποτελεί σημείο αναφοράς για ολόκληρη την κατηγορία. Ωστόσο στην προκειμένη περίπτωση που δεν είναι άλλη από το νέο Yaris τα πράγματα φαίνεται ότι έχουν εξελιχθεί πολύ περισσότερο καθώς το νέο μοντέλο όχι μόνο είναι καλύτερο και με πολύ υψηλή δόση τεχνολογίας αλλά διατίθενται και σε μια άκρως δελεαστική τιμή με αποτέλεσμα η πρώτη θέση να αποτελεί μονόδρομο για το νέο ιαπωνικό μοντέλο.
Μάλιστα άνετα θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί η γνωστή ρήση: «Ο βασιλιάς πέθανε! Ζήτω ο νέος βασιλιάς!»
Το νέο Toyota Yaris πωλείται στη χώρα μας με τιμή εκκίνησης τις 13.600 ευρώ για την βενζινοκίνητη έκδοση του 1 λίτρου ενώ το υβριδικό μοντέλο της δοκιμής μας κοστίζει από 17.335 ευρώ.
Μπορεί η τιμή απόκτησης του υβριδικού Yaris να ακούγεται λίγο υψηλή αλλά θα πρέπει να συνυπολογίσει κανείς ότι το νέο μοντέλο προσδίδει εξαιρετικά χαμηλό κόστος χρήσης, έχει υψηλή μεταπωλητική αξία και βέβαια συνοδεύεται από την πολυετή εργοστασιακή εγγύηση της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας.
«Αγριεμένη εμφάνιση»
Οι σχεδιαστές του νέου Toyota Yaris κατάφεραν για πρώτη φορά θα λέγαμε να δώσουν έναν πολύ σπορ τόνο στο δημοφιλές μοντέλο τους κάτι που μέχρι σήμερα δεν υπήρχε. Βέβαια σε αυτό βοήθησε και η αύξηση των διαστάσεών του οπότε και οι σχεδιαστές του νέου Yaris μπορούσαν να πραγματοποιήσουν μεγαλύτερες επεμβάσεις στη σχεδίασή του.
Το νέο μοντέλο που βασίζεται στη νέα πλατφόρμα TNGA GA-B έχει μήκος 3.940 χλστ. (5 χλστ. πιο κοντό από το προηγούμενο), είναι κατά 40 χλστ. χαμηλότερο από εκείνο (1.470 χλστ.), αλλά και 50 χλστ. φαρδύτερο (1.745), όταν επιπλέον διαθέτει κατά 50 χλστ. μακρύτερο μεταξόνιο (2.540 χλστ.). Το τελευταίο, μαζί με το αυξημένο πλάτος, εξασφαλίζει ελαφρώς αυξημένους χώρους για τους επιβάτες, αλλά και καλύτερο πάτημα στο δρόμο, χάρη στα μεγαλύτερα μετατρόχια.
Μάλιστα τα «φουσκωμένα» πίσω φτερά σε συνδυασμό με την διχρωμία δίνουν έναν πολύ νεανικό και σπορ τόνο ενώ οι μεγαλύτεροι προφυλακτήρες τονίζουν περαιτέρω τις σπορ διαθέσεις του μοντέλου.
Ωστόσο το ιαπωνικό μοντέλο σε καμία περίπτωση δεν ξεχνά τον χαρακτήρα του ο οποίος είναι να κινείται ευέλικτα στις πόλεις ενώ παράλληλα να προσφέρει ένα ευρύχωρο, άνετο και υψηλής ποιότητας εσωτερικό με εξοπλισμό, που καλύπτει όλες τις προτεραιότητες και ανάγκες των σύγχρονων καταναλωτών για συνδεσιμότητα και συνεχή πρόσβαση σε πληροφορίες.
Η εμπρός σχεδίαση επικεντρώνεται στη μεγάλη μάσκα και το κεντρικό έμβλημα Toyota. Οι σχεδιαστές πέτυχαν μία ακόμα πιο δυναμική εμφάνιση, τραβώντας τη βάση της κολόνας Α προς τα πίσω (κάτι που επίσης βελτιώνει την ορατότητα) και αυξάνοντας το μήκος του καπό.
Τα νέα φωτιστικά σώματα υιοθετούν τεχνολογία LED και περιλαμβάνουν φλας που εναλλάσσονται με τη λειτουργία φώτων ημέρας. Οι προβολείς εκτείνονται προς τους εμπρός τροχούς, με ένα ισχυρό στιλιστικό στοιχείο που παράλληλα μειώνει το αντιληπτό μήκος του εμπρός προβόλου.
Στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου τα νέα φωτιστικά σώματα έχουν κυρίαρχο ρόλο όπως επίσης και ο νέος προφυλακτήρας.
Hitech εσωτερικό
Η καμπίνα επιβατών του νέου Toyota Yaris είναι ριζικά ανασχεδιασμένη και είναι εύκολο να το αντιληφθεί κανείς από την πρώτη στιγμή.
Αρχικά τα δύο μεγάλα βασικά όργανα παρά το γεγονός ότι παραπέμπουν σε αναλογικά σχήματα είναι με ψηφιακές ενδείξεις ενώ μεγάλη εντύπωση μας προκάλεσε το γεγονός ότι υπήρχαν λίγοι παραδοσιακοί διακόπτες και οι περισσότερες λειτουργίες γίνονταν μέσω της οθόνης πολυμέσων 8 ιντσών που βρίσκεται στο κέντρο του ταμπλό και υποστηρίζει τα συστήματα Android Auto και Apple Carplay και μεταξύ άλλων προβάλλει την κατάσταση του υβριδικού συστήματος, είναι ευανάγνωστη και εύχρηστη.
Επίσης το δεύτερο εντυπωσιακό στοιχείο για την κατηγορία που ανήκει το νέο Toyota Yaris ήταν οι έξυπνοι διαθέσιμοι χώροι που έχουν δημιουργήσει οι σχεδιαστές του και υπάρχουν σε όλο το μήκος του ταμπλό και αποδείχθηκαν ιδιαίτερα εξυπηρετικοί κυρίως για τον οδηγό και συνοδηγό. Παράλληλα εντυπωσιακή κρίνεται και η βάση επαγωγικής φόρτισης κινητού τηλεφώνου, η οποία διαθέτει και λειτουργία on/off!
Το τρίτο και πολύ εντυπωσιακό αφορά στα ηλεκτρονικά συστήματα με τα οποία είναι εφοδιασμένο το Toyota Yaris και πραγματικά δύσκολα συναντά κανείς σε άλλα ανταγωνιστικά μοντέλα.
Περιορισμένος είναι ο χώρος κάτω από το υποβραχιόνιο, ενώ αναλλοίωτος, στα 286 λίτρα και στον μέσο όρο της κατηγορίας, παραμένει ο χώρος αποσκευών.
Η αίσθηση ελέγχου και σύνδεσης του οδηγού με το αυτοκίνητο βελτιώνεται λόγω της θέσης του πίσω από το τιμόνι. Στο νέο Yaris έγιναν τρεις θεμελιώδεις αλλαγές, για μία πιο συναρπαστική και άνετη θέση οδήγησης και υποστήριξη της οδηγικής απόλαυσης.
Το κάθισμα έχει μετακινηθεί κατά 60 mm προς τα πίσω (που προσφέρει επίσης βελτιωμένη ισορροπία βάρους). Το σημείο ύψους γοφών (hippoint) έχει χαμηλώσει κατά 21 mmγια πιο δυναμική θέση οδήγησης και μεγαλύτερη ευρυχωρία στην περιοχή της κεφαλής, παρά το μικρότερο ύψος του οχήματος. Το τιμόνι είναι τοποθετημένο πιο κάθετα κατά έξι μοίρες και βρίσκεται πιο κοντά στον οδηγό κατά 77 mm.
Το τιμόνι είναι μικρότερο και πιο σπορ, ενώ φέρει νέα βοηθητικά μπουτόν με ποιοτικότερη αίσθηση αφής. Αυτό σημαίνει ότι ο οδηγός μπορεί να τα χρησιμοποιεί διαισθητικά, χωρίς να χρειάζεται να τα κοιτάζει –ένα ακόμα στοιχείο της φιλοσοφίας “χέρια στο τιμόνι, μάτια στο δρόμο”.
Σε όλη τη γκάμα προσφέρονται στάνταρ από τη βασική έκδοση: το πακέτο τεχνολογιών ενεργητικής ασφάλειας Toyota Safety Sense και κεντρικός αερόσακος.
Το γεγονός ότι είναι ένα compact αυτοκίνητο, δεν εμποδίζει το νέο Yaris να επωφεληθεί από τα πιο σύγχρονα συστήματα υποστήριξης οδηγού –Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). Πρωτοπόρος στην κατηγορία του στον τομέα της ενεργητικής ασφάλειας, το Yarisσημειώνει τώρα περαιτέρω πρόοδο – όχι μόνον επωφελούμενο από συστήματα τελευταίας γενιάς, αλλά και λανσάροντας αρκετά που εμφανίζονται για πρώτη φορά σε μοντέλο Toyota.
Το πακέτο Toyota Safety Sense για το νέο Yaris προσφέρει περισσότερα χαρακτηριστικά από άλλο τρέχον μοντέλο Toyota και είναι πιο πλούσιο από οποιοδήποτε αντίστοιχο του ανταγωνισμού στην κατηγορία B, περιλαμβάνοντας:
Pre-Collision System με ανίχνευση οχήματος, ανίχνευση πεζού (ημέρα/νύχτα), ανίχνευση δικυκλιστή (ημέρα), Intersection Turn Assistance (ανίχνευση οχήματος και πεζού), Emergency Steering Assistance
Intelligent Adaptive Cruise Control (σε όλο το εύρος ταχυτήτων στο Yaris Hybrid)
Road Sign Assist
Lane Departure Alert με Steering Control & Lane Trace Assist
Automatic High-Beam
116 ίπποι
Κάτω από το καπό του Toyota Yaris Hybrid της δοκιμής μας υπήρχε ένας τρικύλινδρος βενζινοκινητήρας χωρητικότητας 1,5 λίτρου ο οποίος αποδίδει 93 ίππους και ένας ηλεκτροκινητήρας ο οποίος ανεβάζει την συνδυαστική ιπποδύναμη του Yaris στους 116 ίππους.
Ωστόσο το εντυπωσιακό στο νέο υβριδικό Yaris εστιάζεται στην ηλεκτρική λειτουργία του κινητήρα η οποία δύναται έως και τα 130 χλμ./ώρα από τα 70 χλμ./ώρα που ήταν στον προκάτοχό του διευρύνοντας έτσι στο μέγιστο την χρήση του και βέβαια μειώνοντας στο ελάχιστο το κόστος χρήσης!
Οι εκπομπές CO2 έχουν μειωθεί στα 64 γρ./χλμ. και στο μικτό κύκλο, η κατανάλωση καυσίμου είναι 2,9 λίτρα/100χλμ., βελτίωση 20%. Οι τιμές αυτές είναι πρωτοφανείς για μοντέλο Toyota και αποδεικνύουν την ικανότητα της υβριδικής τεχνολογίας να προσφέρει ακόμα υψηλότερη απόδοση χωρίς θυσίες στις επιδόσεις.
Ο 3κύλινδρος κινητήρας προσφέρει πλεονεκτήματα των συγκεκριμένων μηχανικών συνόλων προσδίδοντας ζωντάνια και άμεση απόκριση ωστόσο ο ήχος που παράγει στις υψηλές στροφές είναι αισθητός αλλά θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι ο χαρακτήρας του αυτοκινήτου δεν αφορά σε ένα όχημα επιδόσεων και σας διαβεβαιώνουμε ότι στο εθνικό οδικό δίκτυο το νέο Yaris κινούμενο στα όρια του ΚΟΚ δεν παράγει κανέναν ενοχλητικό ήχο.
Μάλιστα οι τεχνικοί της Toyota επικεντρώθηκαν ιδιαίτερα στις προσπεράσεις στον αυτοκινητόδρομο (ο χρόνος επιτάχυνσης από 80 στα 120 km/h έχει μειωθεί κατά δύο δεύτερα στα 8,1 δεύτερα), στην ταχύτερη επιτάχυνση και στην πιο άμεση απόκριση στις χαμηλές ταχύτητες, για παράδειγμα, σε ένα roundabout και στην πιο γραμμική, φυσική επιτάχυνση σε ανοιχτούς δρόμους με στροφές για πιο έντονη οδηγική απόλαυση
Η μετάδοση γίνεται μέσω ενός e-CVT αυτόματου κιβωτίου – ηλεκτρικό με συνεχώς μεταβαλλόμενη μετάδοση – που προσφέρει αίσθηση γραμμικής επιτάχυνσης και αθόρυβη λειτουργία.
Το υβριδικό σύστημα του νέου Yaris έχει δύο ηλεκτροκινητήρες/γεννήτριες – MG1 και MG2. Η MG2 συνδέεται με τους εμπρός τροχούς και μπορεί να χρησιμοποιείται ως πηγή ενέργειας για την κίνηση του οχήματος. Οι στροφές του μοτέρ στις οποίες η ισχύς μπορεί να κατανέμεται στους τροχούς καθορίζει τη μέγιστη ταχύτητα που μπορεί να αναπτύξει το όχημα στο ηλεκτρικό πρόγραμμα (EV), κάτι που καθιστά την MG2 ιδιαίτερα σημαντική για την αμιγώς ηλεκτρική οδήγηση. Η MG1 χρησιμοποιείται για την εκκίνηση και για την παραγωγή ενέργειας για τη φόρτιση της μπαταρίας.
Κορυφαία συμπεριφορά
Ένα επίσης σημαντικό σημείο στο οποίο έχουν δώσει ιδιαίτερη βαρύτητα στο νέο Yaris οι σχεδιαστές και τεχνικοί της Toyota αφορά στην οδική συμπεριφορά του αυτοκινήτου το οποίο έχει μια απαράμιλλη στιβαρότητα εξαιτίας της βελτίωσης της ακαμψίας του αμαξώματος.
Επίσης όπως όλα τα μοντέλα που βασίζονται στην αρχιτεκτονική TNGA, το νέο Yaris έχει χαμηλό κέντρο βάρους – περίπου 12 mm χαμηλότερο από το τρέχον μοντέλο– ώστε να επιτυγχάνονται καλύτερα χαρακτηριστικά αδράνειας και να διασφαλίζεται μεγαλύτερη σταθερότητα στις γρήγορες στροφές. Αυτή η μείωση επιτεύχθηκε με τη μετακίνηση βαρύτερων εξαρτημάτων πιο κοντά στο κέντρο του αυτοκινήτου και στην τοποθέτησή τους χαμηλότερα, ξεκινώντας με τη γραμμή οροφής και συνεχίζοντας με τον κινητήρα και τα καθίσματα.
Εκτός από το χαμηλότερο κέντρο βάρους, το αυτοκίνητο έχει καλύτερη ισορροπία βάρους, μπροστά/πίσω και αριστερά/δεξιά, που βοηθά στη μείωση των κλίσεων του αμαξώματος και βελτιώνει τη σταθερότητα στο φρενάρισμα και τις αποστάσεις ακινητοποίησης.
Στο εθνικό οδικό δίκτυο το νέο Yaris μπορεί να κινηθεί με απόλυτη οικονομία αν ο οδηγός εκμεταλλευθεί πλήρως το υβριδικό σύστημα του αυτοκινήτου ενώ όταν επιθυμεί μέσω του kickdown οι προσπεράσεις πραγματοποιούνται αρκετά γρήγορα και άνετα κυρίως μέχρι τα μέσα περιστροφής του. Άλλωστε ο οδηγός μπορεί να επιλέξει και πρόγραμμα κίνησης (Normal, Eco, Power) όπου προσαρμόζεται ανάλογα και το στυλ οδήγησης του αυτοκινήτου.
Στο επαρχιακό οδικό δίκτυο με συνεχείς στροφές το Yaris απέδειξε ότι διαθέτει πολύ υψηλά περιθώρια πρόσφυσης και ο τρικύλινδρος κινητήρας ξεδιπλώνει τις αρετές του. Βέβαια σε καμία περίπτωση το Yaris δεν βάζει φωτιά στο δρόμο αλλά ο συνδυασμό βενζινοκινητήρα και ηλεκτροκινητήρα δημιουργούν ένα κορυφαίο συνδυαστικό σύνολο κίνησης.
Οι κλίσεις του αμαξώματος δεν είναι άξιες αναφοράς, ενώ το ίδιο ισχύει και για τις τάσεις υποστροφής.
Μέσα στην πόλη ο οδηγός θα εκτιμήσει δεόντος όλα εκείνα τα στοιχεία που προσφέρει το νέο Yaris καθώς πέραν της οικονομίας που προσδίδει το υβριδικό σύστημα κίνησης αλλά και το κιβώτιο CVT έρχεται η πολύ καλή ανάρτηση που φιλτράρει εξαιρετικά τις κακοτεχνίες του οδοστρώματος όπως επίσης και η ύπαρξη κάμερας οπισθοπορείας που κάνει τη διαδικασία παρκαρίσματος παιχνιδάκι ακόμη και για έναν άπειρο οδηγό.
Παράλληλα το νέο Yaris απέδειξε ότι είναι ευέλικτο με εξαιρετικό κύκλο στροφής 4,9 μέτρα και άμεση απόκριση του τιμονιού.
Όσον αφορά στην κατανάλωση καυσίμου που εντός πόλης είναι αυξημένη για όλα τα αυτοκίνητα στο νέο Toyota Yaris δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο καθώς η αυξημένη λειτουργία του ηλεκτροκινητήρα μειώνει στο ελάχιστο το κόστος χρήσης αλλά και την μέση κατανάλωση καυσίμου που κατά την διάρκεια της δοκιμής μας ανήλθε σε λίγο πάνω από τα 3 λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα!
ΥΠΕΡ
Σχεδίαση
Κόστος χρήσης
Μεταπωλητική Αξία
Εξοπλισμός
Οδική συμπεριφορά
ΚΑΤΑ
Θόρυβος κινητήρα στις υψηλές στροφές