Πάνω από 10 χρόνια χρειάστηκε να περιμένει ένας καταναλωτής που αγόρασε κάποιο πολυτελές τετρακίνητο τζιπ made in Germany για να δικαιωθεί στα δικαστήρια μετά από την διαπίστωση ότι το όχημα τραβάει… δεξιά!
Ναι, σωστά διαβάσατε! Το πολυτελές γερμανικό τζιπ αξίας σχεδόν 150.000 ευρώ διαπιστώθηκε ότι όταν κινείται στα 80 χλμ. σε ευθεία αρχίζει να τραβάει δεξιά χωρίς κανένα προφανή λόγο και βέβαια καθίσταται αναγκαία η άμεση επέμβαση του οδηγού για την διόρθωση της πορείας του και την επαναφορά του στην ευθεία!
Φυσικό αποτέλεσμα των παραπάνω ήταν ο ιδιοκτήτης του να στραφεί ενάντια στον εξουσιοδοτημένο έμπορο του γερμανικού εργοστασίου παραγωγής από τον οποίο το αγόρασε καινούριο, αλλά και ενάντια στην ελληνική εισαγωγική εταιρεία που αποτελεί και θυγατρική του εργοστασίου παραγωγής.
Ωστόσο εντύπωση μας προκάλεσε η απάντηση της θυγατρικής του εργοστασίου προς τον πελάτη τους ο οποίος θα πρέπει να σημειωθεί, είχε αποκτήσει, εκτός του συγκεκριμένου και πάρα πολλά άλλα καινούρια γερμανικά μοντέλα της μάρκας στο παρελθόν.
Ειδικότερα η θυγατρική του εργοστασίου επισημαίνει σε έγγραφη απάντησή της, που έχει το Newsauto.gr στην διάθεσή του, μεταξύ άλλων ότι: «Ύστερα και από τις τελευταίες αντικαταστάσεις δεν προκύπτει κατασκευαστικό σφάλμα όπως διατυπώνετε. Αντιθέτως από το ιστορικό που παρατίθεται, η πρώτη ευθυγράμμιση έλαβε χώρα μετά από 26.633 χλμ. (ωστόσο στο έγγραφο αναγράφεται λίγο πριν ότι τα διανυθέντα χλμ. ήταν 23.633) ύστερα δε σε τέσσερις επισκέψεις στο συνεργείο δεν αναφέρθηκε τέτοιο θέμα, η δε φύση των βλαβών που επισκευάστηκαν μαρτυρά ότι η ζημιά είχε προκληθεί από εξωγενείς παράγοντες και δεν έχει καμία σχέση με κατασκευαστικό ελάττωμα. Μάλιστα σας προτάθηκε να κάνετε χρήση της μικτής σας ασφάλειας για την αποκατάσταση της βλάβης και την κάλυψη των εξόδων, όμως αρνηθήκατε. Κατόπιν των ανωτέρω θεωρούμε ότι οι ισχυρισμοί σας περί κατασκευαστικού ελαττώματος είναι εντελώς αβάσιμοι, συνεπώς δεν δυνάμεθα να αποδεχθούμε την απαίτησή σας για αντικατάσταση του ανωτέρω οχήματος με καινουργές.»
Η εντολή του δικαστηρίου για πραγματογνωμοσύνη
Το δικαστήριο στο οποίο συζητήθηκε για πρώτη φορά η υπόθεση, διέταξε την επανάληψη της συζήτησης της υπόθεσης προκειμένου να διενεργηθεί πραγματογνωμοσύνη, διορίζοντας πραγματογνώμονα προκειμένου να αποφανθεί για τα εξής ζητήματα:
Ποιο είναι το μέγεθος της απόκλισης κατά την οδήγηση του Γερμανικού πολυτελούς τζιπ εφόσον αυτή μπορεί να μετρηθεί ή έστω χαρακτηριστεί και εάν η ύπαρξη της απόκλισης αυτής καθιστά ανασφαλή ή επικίνδυνη την οδήγηση του αυτοκινήτου.
Που οφείλεται η απόκλιση και αν αυτή οφείλεται σε εμφανές ή λανθάνον κατασκευαστικό ελάττωμα που υπήρχε κατά την παράδοση του οχήματος ή εάν αυτή οφείλεται σε λόγους ανεξάρτητους από την κατασκευή και ποιους;
Σε περίπτωση που η αιτία απόκλισης αυτού οφείλεται σε εμφανές ή σε λανθάνον κατασκευαστικό ελάττωμα που υπήρχε κατά την παράδοση του οχήματος στους ενάγοντες, εάν αυτό μπορούσε να γίνει αντιληπτό από πρόσωπο που είχε ειδικές γνώσεις ήτοι υπαλλήλους σε εξειδικευμένο συνεργείο και δη σε έλεγχο διενεργηθέντα πριν την παράδοση.
Στο συμπέρασμα του Πραγματογνώμονα αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι: «Το αυτοκίνητο όταν ο οδηγός δεν συγκρατεί συνεχώς και δεν ελέγχει το τιμόνι έχει την τάση για δεξιά απόκλιση, η οποία επιτείνεται από το γεγονός ότι η πλειονότητα των οδών έχει κλίση προς τα δεξιά για την απορροή των υδάτων. Συνεπώς το γεγονός αυτό δεν επιτρέπει οποιοδήποτε λάθος ή έστω στιγμιαία απώλεια της προσοχής του οδηγού και χαλάρωση από το κράτημα του τιμονιού καθώς σε ελάχιστο χρόνο το αυτοκίνητο μπορεί να αποκλίνει με απρόβλεπτα αποτελέσματα. Όταν το οδόστρωμα εμφάνιζε κλίση προς τα αριστερά το αυτοκίνητο ήταν σχεδόν ουδέτερο αν και θα ανεμένετο να έχει απόκλιση προς τα αριστερά αν επηρεαζόταν μόνο από την κλίση του οδοστρώματος. Επομένως αποδείχθηκε πως το αυτοκίνητο ενόψει και του αυξημένου κινδύνου, καθώς δεν συγχωρούταν στιγμιαία έλλειψη προσοχής έχει παραπάνω από το κανονικό κλίση, καθώς σκοπός όλων των αυτοκινήτων αλλά και του Κανονισμού ECE-R79 της ΕΕ είναι η πορεία του οχήματος πρέπει να είναι ευθύγραμμη χωρίς να απαιτούνται από τον οδηγό σημαντικές διορθώσεις της πορείας μέσω του οργάνου χειρισμού της διεύθυνσης και χωρίς υπερβολικούς κραδασμούς του συστήματος διεύθυνσης στη μέγιστη ταχύτητα που προβλέπει ο κατασκευαστής. Εν προκειμένω δηλαδή παραβιάζεται η συγκεκριμένη νομοθεσία.»
Στο δεύτερο ερώτημα ο Πραγματογνώμονας απάντησε πως δεν είναι δυνατόν να εντοπιστεί η αιτία της απόκλισης ούτε μπορεί να αποφανθεί για το εάν το αυτοκίνητο είχε αυτή τη συμπεριφορά κατά την παράδοσή του από την πωλήτρια εταιρεία, όσον αφορά δε στο τρίτο ερώτημα η εταιρεία δεν απέδειξε ότι δεν υφίστατο το πρόβλημα και οι ενάγοντες-αγοραστές επικαλέστηκαν το ελάττωμα εντός έξι μηνών από την παράδοση.
Επίσης επισημαίνεται ότι αν το πρόβλημα είχε προκληθεί από τη χρήση από τους αγοραστές τότε μετά τις αλλεπάλληλες επισκέψεις σε εξουσιοδοτημένο συνεργείο θα είχε επιδιορθωθεί το πρόβλημα. Επομένως πραγματικό ελάττωμα υφίστατο ήδη κατά την παράδοση του αυτοκινήτου!
Η απόφαση του Δικαστηρίου
Καταπέλτης ήταν η απόφαση του Δικαστηρίου, η οποία αν και ήταν εφέσιμη, είναι προσωρινά εκτελεστή, καθώς υποχρεώνει (ανεξαρτήτως της άσκησης ή όχι έφεσης) την εταιρεία να αντικαταστήσει το ελαττωματικό αυτοκίνητο γερμανικής κατασκευής με άλλο καινούριο, πανομοιότυπο και των ίδιων προδιαγραφών, χωρίς κανένα πραγματικό ελάττωμα το οποίο θα παραγγείλει, εισάγει και εξοφλήσει η ίδια και θα το παραδώσει στους ενάγοντες.
Παρά λοιπόν το γεγονός ότι η εταιρεία έχει καταδικαστεί και θα έπρεπε από τα τέλη του 2020 να έχει αντικαταστήσει το ελαττωματικό αυτοκίνητο, συμμορφούμενη στο διατακτικό της Δικαστικής Αποφάσεως, ακόμη δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα και το εργοστάσιο αλλά και ο εξουσιοδοτημένος έμπορος φαίνεται ότι αδιαφορούν για την Δικαστική Απόφαση…