Η Επιτροπή Μεταφορών υποστήριξε τους νέους κανόνες της ΕΕ για τις άδειες οδήγησης για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και την υιοθέτηση της ψηφιακής μετάβασης, συμπεριλαμβανομένων των ενημερωμένων ορίων εγκυρότητας και των υποχρεωτικών υγειονομικών ελέγχων.
Οι ευρωβουλευτές της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού υιοθέτησαν τη θέση τους για την αναθεώρηση των κανόνων της ΕΕ για την άδεια οδήγησης με 22 ψήφους υπέρ, 21 κατά και δύο αποχές. Με περισσότερες από 20.000 ζωές να χάνονται στους δρόμους της ΕΕ κάθε χρόνο, οι ευρωβουλευτές θέλουν να διασφαλίσουν ότι οι νέοι κανόνες συμβάλλουν στην οδική ασφάλεια, εκτός από την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση της ΕΕ.
Έλεγχος εγκυρότητας και υγείας
Οι Ευρωβουλευτές της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού συμφώνησαν ότι οι άδειες οδήγησης θα πρέπει να ισχύουν τουλάχιστον για 15 χρόνια για μοτοσικλέτες, αυτοκίνητα και τρακτέρ και πέντε χρόνια για φορτηγά και λεωφορεία, με ορισμένες εξαιρέσεις. Πρότειναν επίσης να καταστούν υποχρεωτικοί οι υγειονομικοί έλεγχοι κατά την έκδοση και ανανέωση άδειας οδήγησης.
Αρχάριοι και συνοδευόμενοι οδηγοί
Σύμφωνα με τους προτεινόμενους κανόνες, οι άπειροι οδηγοί θα πρέπει να υποβληθούν σε δοκιμαστική περίοδο οδήγησης τουλάχιστον δύο ετών κατά τη διάρκεια της οποίας θα υπάρχουν ορισμένοι περιορισμοί, όπως αυστηρότερες ποινές για μη ασφαλή οδήγηση και όριο έως 0,2 g/l αλκοόλ κατά την οδήγηση.
Για να μετριαστεί η έλλειψη επαγγελματιών οδηγών, οι Ευρωβουλευτές συμφωνούν να επιτρέψουν σε άτομα ηλικίας 18 ετών να αποκτήσουν άδεια οδήγησης φορτηγού ή λεωφορείου με έως και 16 επιβάτες, υπό την προϋπόθεση ότι διαθέτουν πιστοποιητικό επαγγελματικής επάρκειας. Εάν δεν το κάνουν, το όριο ηλικίας αυξάνεται στα 21 έτη. Επιπλέον, άτομα ηλικίας 17 ετών θα μπορούσαν επίσης να δικαιούνται άδεια οδήγησης φορτηγών εάν συνοδεύονται από έμπειρο οδηγό.
Επίκαιρες δεξιότητες
Οι Ευρωβουλευτές των μεταφορών υποστηρίζουν επίσης μια πρόταση προσαρμογής της εκπαίδευσης και των δοκιμών οδηγών ώστε να προετοιμαστούν καλύτερα ως οδηγοί για πραγματικές καταστάσεις οδήγησης και να αναπτύξουν την επίγνωσή τους σχετικά με τους κινδύνους, ιδίως σε ευάλωτους χρήστες όπως πεζούς, ποδηλάτες και χρήστες ηλεκτρικών πατινιών και ηλεκτρικών ποδηλάτων. Η ασφαλής χρήση του τηλεφώνου κατά την οδήγηση, η οδήγηση σε χιόνι και ολισθηρές συνθήκες, οι κίνδυνοι στα τυφλά σημεία, τα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού και η χρήση του οχήματος σε σχέση με το περιβάλλον και τις εκπομπές θα πρέπει επίσης να αποτελούν μέρος των δοκιμών οδηγού.
Κινητό δίπλωμα οδήγησης
Για να υποστηρίξουν την ενιαία αγορά της ΕΕ, οι Ευρωβουλευτές τάσσονται υπέρ του να δοθεί στους οδηγούς η δυνατότητα να αποκτήσουν ψηφιακή άδεια οδήγησης, διαθέσιμη σε κινητό τηλέφωνο και πλήρως ισοδύναμη με τη φυσική άδεια οδήγησης.
Η εισηγήτρια του ΕΚ Karima Delli (Πράσινοι, Γαλλία) δήλωσε: «Είμαι ενθουσιασμένη που το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θέτει την οδική ασφάλεια ως κορυφαία προτεραιότητά του. Στόχος μας είναι να φτάσουμε σε μηδενικούς θανάτους από τροχαία ατυχήματα έως το 2050 και να δημιουργήσουμε ένα ισχυρότερο σύστημα για την προστασία των αρχαρίων οδηγών από ατυχήματα».
Το σχέδιο θέσης για την αναθεώρηση των κανόνων οδήγησης της ΕΕ θα ψηφιστεί ενδεχομένως από την Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στη σύνοδο ολομέλειας του Ιανουαρίου 2024.