Στην Ελλάδα δυστυχώς τα θανατηφόρα τροχαία σημείωσαν άνοδο 5% αλλά σε σχέση με την τριετία 2017-2019 τα ποσοστά των θυμάτων παραμένουν με αρνητικό πρόσημο…
Ως γνωστόν, στόχος της ΕΕ είναι να μειωθεί κατά το ήμισυ ο αριθμός των θανάτων στο δρόμο με χρονικό ορίζοντα το 2030.
Η Επίτροπος Μεταφορών Adina Valean δήλωσε με αφορμή τη δημοσιοποίηση της σχετικής έκθεσης της Κομισιόν τα εξής: «Καθώς τα επίπεδα κυκλοφορίας επιστρέφουν στην κανονικότητα, πρέπει να διασφαλίσουμε ότι δεν θα επιστρέψουμε στους αριθμούς θανάτων στους δρόμους μας πριν από την πανδημία. Σε επίπεδο ΕΕ, θα προσπαθήσουμε μέσω της χρηματοδότησης, της νομοθεσίας και της ενημέρωσης να βοηθήσουμε στην παροχή του ασφαλέστερων υποδομών, ασφαλέστερων οχημάτων, ασφαλέστερης χρήσης του δρόμου και καλύτερης φροντίδας μετά το ατύχημα. Αλλά αυτό αποτελεί κοινή ευθύνη με τα κράτη μέλη, τη βιομηχανία και τους χρήστες του δρόμου. Κάθε θάνατος και σοβαρός τραυματισμός στους δρόμους μας μπορεί να αποφευχθούν».
«Αντιθέσεις» στους δρόμους της ΕΕ
Σε ολόκληρη την ΕΕ, οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα το 2021 αυξήθηκαν κατά 5% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, αν και οι συγκρίσεις με το 2020 επηρεάζονται έντονα από τα πρότυπα κυκλοφορίας σε κάθε χώρα κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Πάντως, μεταξύ του 2019 και του 2020, ο αριθμός των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων μειώθηκε κατά 17%.
Η συνολική κατάταξη των ποσοστών θνησιμότητας των χωρών δεν έχει αλλάξει σημαντικά, καθώς οι ασφαλέστεροι δρόμοι βρέθηκαν στη Σουηδία, με 18 θανάτους ανά ένα εκατομμύριο κατοίκους, ενώ η Ρουμανία, με 93 θανάτους ανά εκατομμύριο είχε το υψηλότερο ποσοστό το 2021.
Ο μέσος όρος της ΕΕ ήταν 44 θάνατοι από τροχαία ατυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκων.
Με βάση τα προκαταρκτικά στοιχεία, εννέα κράτη μέλη, και συγκεκριμένα η Δανία, η Γερμανία, η Ιρλανδία, η Κύπρος, η Λιθουανία, η Μάλτα, η Πολωνία, η Πορτογαλία και η Σουηδία κατέγραψαν τον χαμηλότερο αριθμό θανάτων από τροχαία ατυχήματα το 2021.
Σε σύγκριση με το προ-πανδημικό έτος 2019, οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα το 2021 μειώθηκαν κατά 13%, με τις μεγαλύτερες μειώσεις (άνω του 20%) να σημειώνονται στη Δανία, το Βέλγιο, την Πορτογαλία, την Πολωνία και τη Λιθουανία. Αντίθετα, κατά τη διάρκεια των δύο τελευταίων ετών, η Λετονία, η Σλοβενία και η Φινλανδία παρουσίασαν αύξηση στον αριθμό των θανάτων από τροχαία ατυχήματα.
Οι ομάδες που επηρεάζονται περισσότερο
Τα διαθέσιμα δεδομένα καταδεικνύουν μια σαφή εικόνα για τον τύπο των χρηστών του δρόμου που εμπλέκονται σε θανατηφόρα ατυχήματα και τις τοποθεσίες τους ενώ συγχρόνως δείχνουν το φύλο και την ηλικία των θυμάτων.
Συνολικά, το 52% των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων σημειώθηκε σε αγροτικούς δρόμους, έναντι 40% σε αστικές περιοχές και 8% σε αυτοκινητόδρομους. Οι επιβάτες αυτοκινήτων (οδηγοί και επιβάτες) αντιπροσώπευαν το 43% όλων των θανάτων από τροχαία ατυχήματα, ενώ οι πεζοί αποτελούσαν το 20%, οι χρήστες δικύκλων με κινητήρα (μοτοσικλέτες και μοτοποδήλατα) το 18% και οι ποδηλάτες το 10% των συνολικών θανάτων.
Στις αστικές περιοχές, το μοτίβο είναι πολύ διαφορετικό με τους πεζούς (37%) να αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο μερίδιο των θυμάτων. Με τους χρήστες δικύκλων να αποτελούν το 18% και έναν αυξανόμενο αριθμό ποδηλατών (14%) να σκοτώνονται, είναι σαφές ότι σχεδόν το 70% των συνολικών θανάτων στις αστικές περιοχές είναι ευάλωτοι χρήστες του δρόμου.
Οι άνδρες ευθύνονται για τρεις στους τέσσερις θανάτους από τροχαία ατυχήματα (77%). Οι ηλικιωμένοι (65+) αντιπροσώπευαν περισσότερο από το ένα τέταρτο (28%) όλων των θανάτων, αν και αναλογικά περισσότεροι νέοι σκοτώνονται στους δρόμους. Ενώ το 12% των νεκρών στους δρόμους της ΕΕ ήταν ηλικίας μεταξύ 18 και 24 ετών, αυτή η ηλικιακή ομάδα αντιπροσωπεύει μόνο το 7% του πληθυσμού της ΕΕ. Ως εκ τούτου, οι στατιστικές δείχνουν ότι οι νέοι είναι πιο πιθανό να εμπλακούν σε θανατηφόρα τροχαία σύγκρουση.
Άσχημα τα νέα για την Ελλάδα
Παρελθόν αποτελούν τα καλά δεδομένα στον τομέα των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων για την Ελλάδα καθώς το 2021 στη χώρα μας καταγράφηκαν 57 θάνατοι από τροχαία ατυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκους, αριθμός που είναι σημαντικά πιο υψηλός από τον μέσο όρο της ΕΕ.
Έχοντας καταγράψει τη μεγαλύτερη πτωτική τάση (54%) στην ΕΕ την τελευταία δεκαετία, οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα αυξήθηκαν στη χώρα μας κατά 5% από το 2020 έως το 2021. Σε σύγκριση με το προ πανδημίας έτος, ο αριθμός μειώθηκε κατά 12% το 2021.
Road deaths per million inhabitants – preliminary data for 2021
Rate per million population | % change 2021 in relation to : | |||||
2019 | 2020 | 2021 | 2020 | 2019 | Av 2017-2019 | |
EU-27 | 51 | 42 | 44 | 5% | -13% | -15% |
Belgium | 56 | 43 | 43 | 0% | -23% | -19% |
Bulgaria | 90 | 67 | 81 | 21% | -11% | -12% |
Czechia | 58 | 48 | 50 | 3% | -14% | -14% |
Denmark | 34 | 28 | 23 | -17% | -32% | -26% |
Germany | 37 | 33 | 31 | -6% | -16% | -19% |
Estonia | 39 | 44 | 41 | -7% | 6% | -1% |
Ireland | 29 | 29 | 27 | -6% | -2% | -5% |
Greece | 64 | 54 | 57 | 5% | -12% | -14% |
Spain | 37 | 29 | 32 | 10% | -14% | -16% |
France | 50 | 39 | 45 | 16% | -9% | -11% |
Croatia | 73 | 58 | 72 | 23% | -2% | -7% |
Italy | 53 | 40 | 48 | 19% | -10% | -14% |
Cyprus | 59 | 54 | 49 | -8% | -15% | -14% |
Latvia | 69 | 73 | 78 | 6% | 11% | 6% |
Lithuania | 67 | 63 | 52 | -17% | -22% | -20% |
Luxembourg | 36 | 42 | 38 | -8% | 9% | -13% |
Hungary | 62 | 47 | 56 | 18% | -10% | -12% |
Malta | 32 | 21 | 17 | -18% | -44% | -49% |
Netherlands | 34 | 30 | 28 | -4% | -16% | -14% |
Austria | 47 | 39 | 40 | 4% | -14% | -13% |
Poland | 77 | 66 | 59 | -10% | -23% | -22% |
Portugal | 67 | 52 | 50 | -3% | -24% | -22% |
Romania | 96 | 85 | 93 | 8% | -4% | -6% |
Slovenia | 49 | 38 | 54 | 43% | 12% | 15% |
Slovakia | 50 | 45 | 47 | 5% | -4% | -4% |
Finland | 38 | 40 | 40 | 0% | 6% | -3% |
Sweden | 22 | 20 | 18 | -6% | -13% | -28% |
Switzerland | 22 | 26 | 23 | -12% | 7% | -8% |
Norway | 20 | 17 | 16 | -5% | -19% | -18% |
Iceland | 17 | 22 | 24 | 13% | 50% | -33% |