ΕΕ: Εκατοντάδες εκατ. ευρώ για υποδομές εναλλακτικών καυσίμων

Η Κομισόν επέλεξε 39 καινοτόμα έργα σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση, τα οποία έχουν ως αντικείμενο την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων. Η συνολική επένδυση ύψους 422 εκατ. ευρώ, η οποία παρέχεται μέσω του μηχανισμού υποδομών εναλλακτικών καυσίμων (AFIF), θα στηρίξει τις πρωτοβουλίες αυτές για την προώθηση της μετάβασης σε καθαρότερες μεταφορές. Τα έργα που έχουν επιλεγεί θα επικεντρωθούν στην εγκατάσταση δημόσιων σταθμών ηλεκτρικής επαναφόρτισης, μεταξύ άλλων με φορτιστές μεγαβάτ υψηλής ισχύος τόσο για βαρέα οχήματα όσο και για ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, στην ανάπτυξη σταθμών ανεφοδιασμού με υδρογόνο και χερσαίων εγκαταστάσεων ηλεκτροπαραγωγής σε λιμένες, καθώς και στον εξηλεκτρισμό αερολιμένων και στην ανάπτυξη υποδομών για εναλλακτικά καύσιμα, όπως η αμμωνία και η μεθανόλη για τη ναυτιλία.

Αυτή η σημαντική επένδυση ευθυγραμμίζεται με τις προσπάθειες της ΕΕ για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των ευρωπαϊκών βιομηχανιών.

O μηχανισμός AFIF τίθεται σε εφαρμογή μέσω μιας διαρκούς κυλιόμενης πρόσκλησης υποβολής προτάσεων, γεγονός που προσφέρει τη δυνατότητα τακτικής χρηματοδότησης νέων και καινοτόμων έργων καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Στο πλαίσιο της τρέχουσας πρόσκλησης, η οποία προκηρύχθηκε στις 29 Φεβρουαρίου 2024, μόλις ολοκληρώθηκε ο πρώτος γύρος αξιολόγησης των προτάσεων. Η επόμενη καταληκτική ημερομηνία θα είναι η 11η Ιουνίου 2025, οπότε ο εναπομένων προϋπολογισμός ύψους περίπου 578  εκατ. ευρώ θα διατεθεί για τις προτάσεις που θα επιλεγούν.

Ο Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού Απόστολος Τζιτζικώστας δήλωσε σχετικά: «Τα 39 έργα που στηρίζουμε σήμερα θα επιταχύνουν την ανάπτυξη κρίσιμων υποδομών επαναφόρτισης και ανεφοδιασμού που απαιτούνται για την επέκταση των στόλων μας μηδενικών εκπομπών. Όλα τα έργα μαζί, θα προσθέσουν σχεδόν 5.000 νέα σημεία φόρτισης, μεταξύ των οποίων 626 φορτιστές μεγαβάτ, βοηθώντας τους πολίτες να επιλέγουν οχήματα μηδενικών εκπομπών και να συμβάλλουν σε ένα καθαρότερο περιβάλλον.»

Ο AFIF αποτελεί βασικό μοχλό των προσπαθειών της ΕΕ να επεκτείνει τις υποδομές εφοδιασμού με εναλλακτικά καύσιμα σε ολόκληρο το διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών της. Οι προτεραιότητές του ευθυγραμμίζονται επίσης με τους κανονισμούς ReFuelEU Aviation και FuelEU Maritime, οι οποίοι αποσκοπούν στην απανθρακοποίηση των τομέων της αεροπορίας και της ναυτιλίας.