- Του Γιώργου Κ. Ανδρή
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κέρδισε μεγαλύτερη εξουσία σχετικά με την έγκριση μοντέλων αυτοκινήτων σε ολόκληρη την ΕΕ βάσει ενός νέου νόμου ώστε να μπορέσει να αποτρέψει νέα σκάνδαλα όπως εκείνο του ομίλου VW.
Ειδικότερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μπορεί πλέον να επιβάλει πρόστιμα έως 30.000 ευρώ ανά όχημα στις αυτοκινητοβιομηχανίες ανά ελαττωματικό αυτοκίνητο σύμφωνα με την απόφαση του έλαβε το Ευρωκοινοβούλιο με αποτέλεσμα η Επιτροπή να αποκτά ρόλο παρόμοιο με εκείνο της Υπηρεσίας Προστασίας Περιβάλλοντος των ΗΠΑ.
«Αυτή η μεταρρύθμιση θα βελτιώσει τα ελαττώμαατα του συστήματος δοκιμής και μέτρησης των εκπομπών ρύπων των αυτοκινήτων», δήλωσε ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Καταναλωτών με έδρα τις Βρυξέλλες.
«Ο ενισχυμένος ρόλος της ΕΕ ενεργεί ως αποτρεπτικό μέσο έναντι των εθνικών ρυθμιστικών αρχών που παρέχουν «ειδική» μεταχείριση στις δικές τους αυτοκινητοβιομηχανίες».
Η εξαπάτηση της VW, την οποία αποκάλυψαν οι ΗΠΑ και η οποία οδήγησε σε ανάκληση 8,5 εκατομμυρίων οχημάτων από την ΕΕ, ώθησε την αυτοκινητοβιομηχανία σε κρίση και άφησε τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής στην Ευρώπη να ανακαλύψουν ρυθμιστικές οπές που απειλούσαν μια στρατηγική «καθαρού ντίζελ» που χρονολογείται στη δεκαετία του 1990.
Οι αλλαγές της νομοθεσίας
Η νέα νομοθεσία, η οποία αντικαθιστά τους κανόνες που περιλαμβάνονται σε νόμο της ΕΕ του 2007, περιλαμβάνει:
- Επιτρέπει στην Επιτροπή με έδρα τις Βρυξέλλες να οργανώσει δοκιμές μετά την έγκριση των αυτοκινήτων.
- επιτρέπει σε μεμονωμένες χώρες της ΕΕ να ανακαλέσουν οχήματα που έχουν εγκριθεί σε άλλα κράτη-μέλη σε περίπτωση που προκύψουν ανησυχίες σχετικά με το περιβάλλον ή την ασφάλεια.
- υποβάλλει τις εθνικές αρχές που είναι υπεύθυνες για την έγκριση μοντέλων οχημάτων σε «αξιολογήσεις».
- υποχρεώνει τους κατασκευαστές οχημάτων να αποκαλύπτουν πρωτόκολλα λογισμικού.