Στο πλαίσιο εν εξελίξει έρευνας, η Επιτροπή κατέληξε προσωρινά στο συμπέρασμα ότι η αξιακή αλυσίδα των ηλεκτρικών οχημάτων με συσσωρευτή (BEV) στην Κίνα λαμβάνει αθέμιτες επιδοτήσεις, γεγονός που απειλεί με οικονομική ζημία τους παραγωγούς BEV της ΕΕ.
Η έρευνα εξέτασε επίσης τις πιθανές συνέπειες και τον αντίκτυπο των μέτρων στους εισαγωγείς, τους χρήστες και τους καταναλωτές ηλεκτρικών οχημάτων στην ΕΕ.
Βάσει των πορισμάτων της έρευνας, η Επιτροπή διαπίστωσε προσωρινά ότι είναι προς το συμφέρον της ΕΕ να αποκαταστήσει τις επιπτώσεις των αθέμιτων εμπορικών πρακτικών που διαπιστώθηκαν, επιβάλλοντας προσωρινούς αντισταθμιστικούς δασμούς στις εισαγωγές BEV από την Κίνα.
Κατά συνέπεια, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προανήγγειλε σήμερα στα ενδιαφερόμενα μέρη το επίπεδο των προσωρινών αντισταθμιστικών δασμών που προτίθεται να επιβάλει στις εισαγωγές BEV από την Κίνα.
Παράλληλα, η Επιτροπή προσέγγισε τις κινεζικές αρχές για να συζητήσει τα πορίσματα αυτά και πιθανούς τρόπους επίλυσης του ζητήματος. Οι ατομικοί δασμοί που προτίθεται να επιβάλει η Επιτροπή στους τρεις Κινέζους παραγωγούς του δείγματος έχουν ως εξής:
-BYD: 17,4%·
-Geely: 20%· και
-SAIC: 38,1 %.
Άλλοι Κινέζοι παραγωγοί BEV, οι οποίοι συνεργάστηκαν στην έρευνα αλλά δεν συμπεριλήφθηκαν στο δείγμα, θα υπαχθούν σε σταθμισμένο μέσο δασμό 21%.
Όλοι οι άλλοι Κινέζοι παραγωγοί BEV που δεν συνεργάστηκαν στην έρευνα θα υπαχθούν σε δασμό 38,1%.
Τα προσωρινά πορίσματα της έρευνας της ΕΕ κατά των επιδοτήσεων δείχνουν ότι ολόκληρη η αλυσίδα αξίας των BEV επωφελείται σε μεγάλο βαθμό από αθέμιτες επιδοτήσεις στην Κίνα και ότι, κατά συνέπεια, η εισροή επιδοτούμενων κινεζικών εισαγωγών σε τεχνητά χαμηλές τιμές συνιστά απειλή σαφώς προβλέψιμης και επικείμενης ζημίας για τη βιομηχανία της ΕΕ.
Πως αντέδρασε η Κίνα στην απόφαση της ΕΕ
Το Πεκίνο έκρινε ότι ενδεχόμενη αύξηση των δασμών εκ μέρους της ΕΕ στα ηλεκτρικά οχήματα που εισάγει από την Κίνα συνιστούν «προστατευτισμό» και θα είναι «επιβλαβής» για τα ευρωπαϊκά συμφέροντα.
Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, η οποία κατηγόρησε το Πεκίνο για παράνομη ενίσχυση των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών στην αγορά αυτή του μέλλοντος, κάλεσε σε κινητοποίηση, ξεκινώντας έρευνα για αθέμιτες επιδοτήσεις. Μάλιστα ανακοινώθηκε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ετοιμάζεται να επιβάλει επιπρόσθετους δασμούς ως 25% στις εισαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων, πέραν των τελωνειακών δασμών 10% που ισχύουν σήμερα.
Ερωτηθείσα για την πιθανόν επικείμενη αυτή ανακοίνωση, η εκπρόσωπος του κινεζικού υπουργείου Εξωτερικών Λιν Τζιαν επισήμανε ότι: «Η έρευνα αυτή κατά των επιδοτήσεων αποτελεί κλασική περίπτωση προστατευτισμού. Η ΕΕ την χρησιμοποιεί ως δικαιολογία για να επιβάλει δασμούς στα ηλεκτρικά οχήματα που εισάγονται από την Κίνα. Αυτό αντιβαίνει στις αρχές της οικονομίας της αγοράς και στους κανόνες του διεθνούς εμπορίου, διακυβεύει την οικονομική και εμπορική συνεργασία ανάμεσα στην Κίνα και την ΕΕ, όπως και την σταθερότητα της παγκόσμιας παραγωγής αυτοκινήτων και των αλυσίδων τροφοδοσίας. Εντέλει αυτό θα είναι επιβλαβές για τα συμφέροντα της Ευρωπαϊκής Ένωσης »
Η Κίνα θα λάβει όλα τα μέτρα για να «υπερασπιστεί σθεναρά» τα νόμιμα δικαιώματα και συμφέροντά της, σημείωσε τέλος η εκπρόσωπος του κινεζικού υπουργείου Εξωτερικών.