Σε μια εξαιρετικά δύσκολη και επικίνδυνη ερώτηση κλήθηκε να απαντήσει το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο η οποία αφορά σε παράνομες συσκευές ή λογισμικά που αλλοιώνουν τα χαρακτηριστικά των οχημάτων τους.
Η ερώτηση ήταν η εξής: «Μπορούν οι καταναλωτές να μηνύσουν κατασκευαστές αυτοκινήτων στη χώρα όπου αγόρασαν οχήματα, αν αυτά είναι εξοπλισμένα με συσκευές λανθασμένων εκπομπών ρύπων;»
Ο καθηγητής Νομικής στο πανεπιστήμιο της Λισαβόνας Μιγκέλ Σόουζα Φέρο επισήμανε στο Euronews σχετικά με την απόφαση ότι: «Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο διευκρίνισε ότι οι καταναλωτές που υπέστησαν ζημιά από την VW σε αυτό που έγινε γνωστό ως dieselgate μπορούν να τη μηνύσουν στα εθνικά δικαστήρια της χώρας τους. Ο λόγος που αυτό ήταν απαραίτητο είναι επειδή η VW εξακολουθεί να κάνει ό, τι μπορεί να μην αποζημιώσει, λέγοντας ουσιαστικά, ελάτε στη Γερμανία να μας μηνύσετε!»
Ο ίδιος είναι και μέλος του Ιδρύματος Δικαιοσύνης Εκπομπών Ντίζελ (DEJF), μιας οργάνωσης καταναλωτών που έχει ιδρυθεί γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο.
Όπως αναφέρει το Εuronews, η υπόθεση ξεκίνησε από μια αυστριακή ένωση προστασίας καταναλωτών (την Verein für Konsumenteninformation- VKI) η οποία ζήτησε να μπορεί να προσφύγει κατά της Volkswagen στην Αυστρία. Αλλά η υπόθεση θα μπορούσε να έχει γενικότερο αντίκτυπο.
«Η δικαστική απόφαση σήμερα έκανε λίγο πιο εύκολο για τους καταναλωτές να λάβουν αποζημίωση για το σκάνδαλο, αλλά όχι μόνο της VW. Μην ξεχνάτε ότι άλλοι κατασκευαστές κάνουν το ίδιο πράγμα. Έχουν επίσης συσκευές εξαπάτησης. Οπότε, θα έχει ευρύτερο αντίκτυπο, πέρα από την υπόθεση VW», είπε ο καθηγητής.
Πέντε χρόνια μετά το σκάνδαλο, η VW έχει αποζημιώσει τους καταναλωτές στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Αυστραλία, αλλά όχι στην Ευρώπη, ωστόσο, αφού δεν υπάρχει κοινό δικαστικό σύστημα για κοινές αποζημιώσεις.
«Έχουμε ενώσεις καταναλωτών όπως το Ίδρυμα Δικαιοσύνης Εκπομπών Ντίζελ που προσπαθούν να αγωνιστούν για να λάβουν αποζημιώσεις οι καταναλωτές και αυτή η απόφαση το έκανε λίγο πιο εύκολο να το κάνουμε αυτό, αλλά παραμένει πολύ δύσκολο», μας είπε ο καθηγητής Φέρο.
Το δίκτυο υποβάλλει αξιώσεις όχι μόνο εναντίον της VW αλλά και κατά της Mercedes και προειδοποιεί ότι σύντομα θα υπάρξουν και άλλες υποθέσεις!