Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και η Κομισιόν συμφώνησαν να χαλαρώσουν τους υφιστάμενους περιορισμούς στη χρήση van ή φορτηγών χωρίς οδηγούς που έχουν προσληφθεί από άλλη χώρα της ΕΕ ανατρέποντας ριζικά ανατρέπονται τα μέχρις σήμερα δεδομένα για την ενοικίαση van ή φορτηγών χωρίς οδηγούς.
Η προσωρινή συμφωνία θα ενημερώσει τους ισχύοντες κανόνες της ΕΕ που παρέχουν ένα ελάχιστο επίπεδο ανοίγματος της αγοράς για τη χρήση εμπορευματικών οχημάτων (φορτηγών ή van) που μισθώνονται χωρίς τους οδηγούς τους.
Επίσης η νέα νομοθεσία θα χαλαρώσει τους υφιστάμενους περιορισμούς κατά την ενοικίαση αυτών των οχημάτων από άλλες χώρες της ΕΕ, προκειμένου να επιτραπεί στους μεταφορείς, στις εταιρείες ενοικίασης και χρηματοδοτικής μίσθωσης να ανταποκρίνονται σε βραχυπρόθεσμες, εποχιακές ή προσωρινές αιχμές ζήτησης ή να αντικαθιστούν ελαττωματικά ή κατεστραμμένα οχήματα. Επιπλέον, η συμφωνία που επιτεύχθηκε από το Κοινοβούλιο και την Κομισιόν θα συμβάλει στην επίτευξη των κλιματικών στόχων της ΕΕ, καθώς τα ενοικιαζόμενα οχήματα τείνουν να είναι νεότερα, ασφαλέστερα και λιγότερο ρυπογόνα από τον μέσο όρο του στόλου.
Τα κράτη μέλη συμφώνησαν να επιτρέψουν τη χρήση μισθωμένων van ή φορτηγών χωρίς οδηγούς που φέρουν άδεια άλλης χώρας της ΕΕ, αλλά αντιτάχθηκαν στο πλήρες άνοιγμα της αγοράς λόγω πιθανών δημοσιονομικών στρεβλώσεων. Οι διαπραγματευτές του Ευρωκοινοβουλίου διασφάλισαν ότι οι εταιρείες μεταφορών θα έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν μισθωμένα οχήματα για τουλάχιστον δύο μήνες το χρόνο. Τα κράτη μέλη μπορούν επίσης να επιλέξουν να απαιτήσουν την ταξινόμηση αυτών των οχημάτων σύμφωνα με τους κανόνες τους μετά από 30 ημέρες χρήσης. Οι εταιρείες θα πρέπει να αναφέρουν στις εθνικές αρχές τους τη χρήση ενοικιαζόμενων οχημάτων, προκειμένου να διασφαλίσουν ότι δεν αποτελεί περισσότερο από το 25% του συνολικού στόλου εμπορευματικών οχημάτων που χρησιμοποιεί η εμπλεκόμενη επιχείρηση.
Η εισηγήτρια του Ευρωκοινοβουλίου Cláudia Monteiro de Aguiar (ΕΛΚ, Πορτογαλία) δήλωσε: «Η συμφωνία αυτή επιτρέπει στις εταιρείες να ενοικιάζουν επιπλέον φορτηγά πιο εύκολα, αντί να τα αγοράζουν, για να καλύψουν τις εποχιακές ανάγκες. Αυτό δίνει στις εταιρείες περισσότερες επιλογές, την ελευθερία της επιχειρηματικότητας και την ευκαιρία να κατανέμουν πόρους με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, οδηγώντας επίσης σε περιβαλλοντικά οφέλη και οδική ασφάλεια».
Επόμενα βήματα
Η άτυπη συμφωνία για τους κανόνες της ΕΕ για τη χρήση φορτηγών οχημάτων που μισθώνονται χωρίς οδηγούς πρέπει ακόμη να εγκριθεί από το Συμβούλιο και το Κοινοβούλιο.