Μπορεί η ηλεκτροκίνηση να έχει εισέλθει για τα καλά στη ζωή μας ωστόσο όπως αποδεικνύεται κάποιοι πολίτες της ΕΕ δεν θέλουν με τίποτα να μεταβούν στη νέα μορφή μετακινήσεων και τα οχήματά τους να μην εκπέμπουν ρύπους.
Μάλιστα όλα τα παραπάνω πραγματοποιούνται μία στιγμή όπου το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχει οριστικά αποφασίσει την απαγόρευση πώλησης καινούριων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035 και οι πωλήσεις των ηλεκτρικών ΙΧ κατέλαβαν το 12,1% του συνόλου των οχημάτων που διατέθηκαν στην ΕΕ το 2022. Ένα ποσοστό που το 2021 ανήλθε σε 9,1% και το 2019 σε μόλις 1,9% του συνόλου των πωλήσεων.
Ωστόσο ένα κράτος-μέλος της ΕΕ κατάφερε να μειώσει απότομα τις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων να κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου. Ειδικότερα στην Ιταλία η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων συρρικνώθηκε κατά 26,9%!
Οι λόγοι της απότομης μείωσης των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι δύο. Ο πρώτος έχει να κάνει με τις τιμές των ηλεκτρικών ΙΧ οι οποίες είναι υψηλές και με μικρή υποστήριξη. Ο δεύτερος αφορά στα μέτρα (τα οποία κάποιοι θα τα χαρακτηρίσουν ως ανάδρομα) που προωθεί ο νέος πρόεδρος του Συμβουλίου της ακροδεξιάς τα οποία δημιουργούν ένα κλίμα αβεβαιότητας με αποτέλεσμα οι Ιταλοί να απομακρύνονται από την ακριβή ηλεκτροκίνηση.
Εκτός όμως των καταναλωτών φαίνεται ότι και η Ιταλική κυβέρνηση τέθηκε ενάντια στις ανακοινώσεις της ΕΕ για απαγόρευση της πώλησης νέων ΙΧ με κινητήρες βενζίνης ή diesel από το 2035.
Ειδικότερα η Ιταλία ανακοίνωσε την αντίθεσή της στα ευρωπαϊκά σχέδια να απαγορεύσουν την πώληση νέων αυτοκινήτων βενζίνης και diesel σε 12 χρόνια, με τον υπουργό Μεταφορών κ. Matteo Salvini να χαρακτηρίζει την ταχεία μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα «αυτοκτονία» και «δώρο» στην κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία.
Οι κανόνες που εγκρίθηκαν από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα απαιτήσουν ότι έως το 2035 οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να επιτύχουν 100% μείωση των εκπομπών CO2 από τα νέα αυτοκίνητα που πωλούνται, κάτι που θα καθιστούσε αδύνατη την πώληση νέων οχημάτων με ορυκτά καύσιμα στο μπλοκ των 27 χωρών.
Αυτό το σχέδιο έχει πέσει άσχημα στην Ιταλία, όπου βρίσκονται οι μάρκες όπως η Fiat και η Alfa Romeo, όπου η αυτοκινητοβιομηχανία εξακολουθεί να επικεντρώνεται σε μεγάλο βαθμό στην τεχνολογία των κινητήρων εσωτερικής καύσης.
«Όλοι μας νοιαζόμαστε για το νερό, την ποιότητα του αέρα και ένα καθαρότερο περιβάλλον… αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι θα απολύσουμε εκατομμύρια εργαζομένους και θα κλείσουμε χιλιάδες επιχειρήσεις», δήλωσε ο υπουργός Μεταφορών Matteo Salvini, ο οποίος ηγείται του δεξιού κόμματος.
Πάντως η ιταλική αγορά παραμένει σημαντική για τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη με σχεδόν 50.000 πωλήσεις το 2022 (σε σύγκριση με περισσότερες από 67.000 μονάδες το 2021)…
«Ατμομηχανή» η Γερμανία
Η κατάσταση στο θέμα της ηλεκτροκίνησης στην Γηραιά Ήπειρο εξακολουθεί να είναι πολύ άνιση. Η κύρια «ατμομηχανή» που τραβάει προς τα πάνω την ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτροκίνησης στην Ευρώπη είναι η γερμανική αγορά με μεγάλη διαφορά από τα υπόλοιπα κράτη-μέλη. Η Γερμανία σημείωσε αύξηση στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων κατά περίπου 66,1% τους τελευταίους 3 μήνες του 2022!
Αυτή η αύξηση (σχεδόν 200.000 μονάδες) οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη μείωση του κινήτρου αγοράς που είχε ανακοινώσει η Γερμανική κυβέρνηση από τα τέλη του περασμένου έτους με αποτέλεσμα πολλοί Γερμανοί αποφάσισαν προφανώς να την εκμεταλλευτούν πριν τη λήξη της. Τη Γερμανία ακολουθεί η Γαλλία, η οποία πούλησε 62.155 ηλεκτρικά αυτοκίνητα την ίδια περίοδο, σημειώνοντας αύξηση 12,6% μόνο το τελευταίο τρίμηνο του 2022.
Αναλογικά, όμως, ούτε η Γερμανία ούτε η Γαλλία βρίσκονται στο βάθρο. Πράγματι, ακόμη και αν τα απόλυτα μεγέθη είναι σημαντικά χαμηλότερα, η Νορβηγία είναι αυτή που πουλάει τα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Σε αυτή τη χώρα, τουλάχιστον 4 στα 5 νέα αυτοκίνητα είναι ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η χώρα έχει ανακοινώσει επίσης ότι απλώς θα απαγορεύσει τις πωλήσεις νέων θερμικών αυτοκινήτων από το 2025!
Σημειώνουμε επίσης την περίπτωση της Κύπρου (+379,8% των πωλήσεων μεταξύ 2021 και 2022) και της Λετονίας (+159% των πωλήσεων). Η Σουηδία και το Βέλγιο παραμένουν επίσης σημαντικές αγορές ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ωστόσο, υπάρχουν και μερικές μοναδικές περιπτώσεις στον αντίποδα.
Για παράδειγμα, παρατηρούμε τη μάλλον υποτονική ανάπτυξη της κατηγορίας σε χώρες όπως η Κροατία (+1,3% των πωλήσεων την περίοδο), η Αυστρία (+2,4%) ή η Ουγγαρία (+9,2%).
Στην Ελλάδα να υπενθυμίσουμε πως το 2022 οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων σημείωσαν άνοδο 29,9% αλλά ο συνολικός αριθμός των οχημάτων που διατέθηκαν ανήλθε σε μόνο 2.827 μονάδες…