Η Ευρωπαϊκή Ένωση σχεδιάζει να αλλάξει και να κάνει πιο αυστηρή τη μέθοδό της για τη μέτρηση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στα plug-in υβριδικά μοντέλα, σύμφωνα με πληροφορίες ξένων Μέσων Ενημέρωσης μετά την κριτική ότι οι τρέχουσες δοκιμές αποδίδουν αποτελέσματα έως και τέσσερις φορές χαμηλότερα από τις πραγματικές εκπομπές.
Η νέα μεθοδολογία θα μπορούσε να σημαίνει ότι ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες που πούλησαν τόσα plug-in υβριδικά οχήματα όσα και πλήρως ηλεκτρικά στην Ευρώπη πέρυσι, θα πρέπει να πουλήσουν περισσότερα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα προκειμένου να επιτύχουν τους στόχους εκπομπών της ΕΕ και να αποφύγουν σημαντικά πρόστιμα.
Σύμφωνα με πληροφορίες το αναθεωρημένο και πιο αυστηρό τεστ είναι πιθανό να εφαρμοστεί περίπου από το 2025.
Επίσης δεδομένα από την κατανάλωση καυσίμου, που σύμφωνα με τη νομοθεσία της ΕΕ θα έπρεπε να ενσωματωθούν στα νέα αυτοκίνητα από το 2021, θα ενσωματωθούν στη δοκιμή, ώστε να αποδειχθεί μια πιο ρεαλιστική εικόνα για το πόσο τα plug-in υβριδικά μοντέλα εξακολουθούν να βασίζονται στον κινητήρα εσωτερικής καύσης τους έναντι της ηλεκτρικής μπαταρίας.
«Ο παράγοντας χρησιμότητας θα αλλάξει», δήλωσε στο Reuters ο Petr Dolejsi, διευθυντής βιώσιμων μεταφορών του ACEA, αναφερόμενος στη μέση εκτίμηση για την αυτονομία κίνησης με ηλεκτρισμό στα plug-in υβριδικά οχήματα.
«Ξεκινάμε να συλλέγουμε τα δεδομένα από τα οχήματα… είναι μια συνεχής διαδικασία».
Αξιωματούχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είπε ότι μια τροποποίηση στο πρωτόκολλο δοκιμών WLTP για τον προσδιορισμό των συντελεστών χρησιμότητας με βάση τα δεδομένα της πραγματικής χρήσης από τους μετρητές κατανάλωσης καυσίμου ήταν υπό συζήτηση, αλλά ότι δεν αποκάλυψε περισσότερες λεπτομέρειες.
Η τροπολογία θα συζητηθεί στη συνέχεια από την Ομάδα Εργασίας Μηχανοκίνητων Οχημάτων, αποτελούμενη από ενδιαφερόμενα μέρη από τη βιομηχανία, την κυβέρνηση και τις ενώσεις καταναλωτών, στις 9 Φεβρουαρίου, ξεκαθάρισε το στέλεχος της Κομισιόν.
Η αλλαγή του τεστ θα γίνει ώστε να αντικατοπτρίζονται οι πραγματικές εκπομπές CO2 καθώς ολοένα και περισσότεροι επιστήμονες και περιβαλλοντολόγοι έχουν εκφράσει ανοικτά την άποψή τους ότι τα plug-in υβριδικά μοντέλα δεν είναι τόσο πράσινα όσο πιστεύαμε κάποτε και δεν πρέπει να αντιμετωπίζονται εξίσου με τα ηλεκτρικά οχήματα κατά τον σχεδιασμό πολιτικής για την ενθάρρυνση της ηλεκτροκίνησης.
Πραγματικότητα εναντίον θεωρίας
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες, που εξακολουθούν να ανακτούν την εικόνα τους μετά το σκάνδαλο diesel της Volkswagen του 2015 στο οποίο χρησιμοποιήθηκε παράνομο λογισμικό για την εξαπάτηση των δοκιμών εκπομπών, συχνά δημοσιεύουν τα αποτελέσματα των δοκιμών εκπομπών ρύπων στην αρχή του έτους. Τα επίσημα στοιχεία δημοσιεύονται πολύ αργότερα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Η Volkswagen, η Mercedes-Benz, η BMW και η Renault δήλωσαν ότι πέτυχαν τους στόχους τους για το 2021, ενισχυμένοι από τις πωλήσεις ρεκόρ των ηλεκτρικών μοντέλων τους.
Στο πλαίσιο της δοκιμής WLTP που εφαρμόστηκε πέρυσι, οι αυτοκινητοβιομηχανίες πληρώνουν επιθεωρητές για να τους επιβλέπουν να διεξάγουν μια τυποποιημένη δοκιμή για όλους τους τύπους οχημάτων τους (κινητήρες εσωτερικής καύσης, υβριδικά, κ.α.). Αυτό γίνεται στα εργαστήριά τους για να καταλήξουν σε έναν αριθμό για το μέσο όρο του CO2 άνθρακα ανά χιλιόμετρο.
Οι στόχοι για το 2021 ήταν περίπου 95 γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο, που ποικίλλουν ελαφρώς καθώς ο στόχος κάθε αυτοκινητοβιομηχανίας προσαρμόζεται ανάλογα με το μέσο βάρος των οχημάτων τους.
Η διαδικασία δοκιμών WLTP σχεδιάστηκε με βάση πραγματικά δεδομένα σχετικά με το πώς και πού τείνουν να οδηγούν οι άνθρωποι, από την απόσταση και την ταχύτητα έως τον τύπο του δρόμου, μια σημαντική βελτίωση σε σχέση με την προηγούμενη δοκιμή.
Ωστόσο, μελέτες περιβαλλοντικών οργανώσεων όπως το Διεθνές Συμβούλιο για Καθαρές Μεταφορές (ICCT) δείχνουν ότι ακόμη και η δοκιμή WLTP απέχει πολύ από την πραγματικότητα, ιδιαίτερα για τα plug-in υβριδικά αυτοκίνητα, τα οποία βασίζονται στον κινητήρα εσωτερικής καύσης περίπου δύο φορές περισσότερο από ό,τι δείχνουν τα αποτελέσματα των δοκιμών.
Οι μελέτες του ICCT χρησιμοποίησαν δεδομένα πραγματικών εκπομπών σε περισσότερα από 100.000 plug-in υβριδικά μοντέλα με πηγές από τις βάσεις δεδομένων εταιρικών αυτοκινήτων ή ιστότοπους παρακολούθησης καυσίμων για καταναλωτές.
Οι λόγοι για το αποτέλεσμα των μετρήσεων περιλαμβάνουν το γεγονός ότι τα plug-in υβριδικά μοντέλα φορτίζονται λιγότερο συχνά και έχουν μικρότερη πλήρως ηλεκτρική εμβέλεια από ό,τι υποθέτει η δοκιμή. Η πραγματική απόκλιση είναι ακόμη μεγαλύτερη για τα εταιρικά αυτοκίνητα, πιθανότατα επειδή οι οδηγοί έχουν λιγότερο κίνητρο να φορτίζουν το όχημα με το φθηνό ρεύμα καθώς οι περισσότεροι δεν πληρώνουν το τίμημα του ανεφοδιασμού.
Ενώ η ΕΕ είχε ψηφίσει να καταστεί υποχρεωτικό για τις αυτοκινητοβιομηχανίες να ενσωματώνουν μετρητές κατανάλωσης καυσίμου στα αυτοκίνητά τους από το 2021, δεν ήταν ακόμη σαφές εάν αυτά τα δεδομένα θα ενσωματωθούν στις δοκιμές εκπομπών ρύπων.
«Οι εκπομπές εξακολουθούν να μειώνονται κάθε χρόνο και αυτό είναι μια πραγματική επιτυχία», δήλωσε ο Peter Mock, διευθύνων σύμβουλος της ICCT για την Ευρώπη. «Αλλά το μεγάλο πρόβλημα είναι τα plug-in υβριδικά μοντέλα των οποίων οι εκπομπές είναι εντελώς παραπλανητικές».