- Του Γιώργου Κ. Ανδρή
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε διεξοδική έρευνα για να αξιολογήσει εάν οι αυτοκινητοβιομηχανίες BMW, Daimler και VW (Volkswagen, Audi, Porsche) έχουν συννενοηθεί, κατά παράβαση των κανόνων αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας της ΕΕ, για να αποφύγουν τον ανταγωνισμό στην ανάπτυξη και την ανάπτυξη τεχνολογίας για τον καθαρισμό των εκπομπών των επιβατικών αυτοκινήτων βενζίνης και ντίζελ.
Η Επίτροπος Margrethe Vestager, υπεύθυνη για την πολιτική ανταγωνισμού, δήλωσε: «Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διερευνά το κατά πόσον οι BMW, Daimler και VW Group συμφώνησαν να μην ανταγωνίζονται μεταξύ τους για την ανάπτυξη σημαντικών συστημάτων για τη μείωση των επιβλαβών εκπομπών από τους κινητήρες βενζίνης και ντίζελ. Αυτές οι τεχνολογίες έχουν ως στόχο να καταστήσουν τα επιβατικά αυτοκίνητα λιγότερο επιβλαβή για το περιβάλλον. Εάν αποδειχθεί, αυτή η συμπαιγνία μπορεί να έχει εμποδίσει τους καταναλωτές από το να αγοράσουν λιγότερο ρυπογόνα αυτοκίνητα, παρά το γεγονός ότι η συγκεκριμένη τεχνολογία ήταν ήδη διαθέσιμη στους κατασκευαστές».
Τον Οκτώβριο του 2017, η Κομισιόν έκανε επιθεωρήσεις στις εγκαταστάσεις των BMW, Daimler, της Volkswagen και Audi στη Γερμανία, στο πλαίσιο των αρχικών της ερευνών, σχετικά με την ύπαρξη πιθανού καρτέλ μεταξύ των κατασκευαστών αυτοκινήτων, όσον αφορά την τεχνολογική εξέλιξη των επιβατικών αυτοκινήτων.
Η εμπεριστατωμένη έρευνα της Επιτροπής επικεντρώνεται στις πληροφορίες που δείχνουν ότι οι BMW, η Daimler, η Volkswagen, η Audi και η Porsche, που ονομάζονται επίσης «ο κύκλος των πέντε», συμμετείχαν σε συναντήσεις όπου συζήτησαν, μεταξύ άλλων, την ανάπτυξη τεχνολογιών για τον περιορισμό των επιβλαβών εκπομπών καυσαερίων αυτοκινήτων.
Ειδικότερα, η Επιτροπή αξιολογεί κατά πόσον οι εταιρείες συμφώνησαν να περιορίσουν την ανάπτυξη και την ανάπτυξη ορισμένων συστημάτων ελέγχου των εκπομπών για αυτοκίνητα που πωλούνται στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο, και συγκεκριμένα:
- (SCR) για τη μείωση των επιβλαβών εκπομπών οξειδίων του αζώτου από επιβατικά αυτοκίνητα με κινητήρες ντίζελ και
- Φίλτρα σωματιδίων «Otto» («OPF») για τη μείωση των επιβλαβών εκπομπών σωματιδίων από επιβατικά αυτοκίνητα με βενζινοκινητήρες.
Η διεξοδική έρευνα θα έχει ως στόχο να διαπιστώσει εάν η συμπεριφορά της BMW, της Daimler και της VW μπορεί να παραβίαζε τους αντιμονοπωλιακούς κανόνες της ΕΕ που απαγορεύουν τις συμπράξεις και τις περιοριστικές επιχειρηματικές πρακτικές, συμπεριλαμβανομένων των συμφωνιών περιορισμού ή ελέγχου της τεχνικής ανάπτυξης.
Σε αυτό το στάδιο, η Επιτροπή δεν έχει ενδείξεις ότι τα μέρη συνεργάζονται μεταξύ τους σε σχέση με τη χρήση παράνομων λογισμικών ή συσκευών που εξαπατούν τς επίσημες δοκιμές ρύπων.
Η Επιτροπή θα προβεί σε εμπεριστατωμένη έρευνα κατά προτεραιότητα. Η έναρξη μιας επίσημης έρευνας δεν προδικάζει το αποτέλεσμά της.
Άλλα θέματα που συζητήθηκαν
Πέραν των θεμάτων που αφορά στους ομίλους BMW, Daimler και VW τα μέλη της ΕΕ συήτησαν πολυάριθμα άλλα τεχνικά θέματα, συμπεριλαμβανομένων κοινών ποιοτικών απαιτήσεων για εξαρτήματα αυτοκινήτων, κοινών διαδικασιών δοκιμών ποιότητας ή ανταλλαγών σχετικά με τα δικά τους μοντέλα αυτοκινήτων που κυκλοφορούσαν ήδη στην αγορά.
Επίσης συζητήθηκε η μέγιστη ταχύτητα με την οποία μπορούν να ανοίγουν ή να κλείνουν οι οροφές των cabrio αυτοκινήτων και στην οποία θα λειτουργεί το cruise control.
Η συνεργασία επεκτάθηκε επίσης στον τομέα των δοκιμών σύγκρουσης όπου οι εταιρείες αυτοκινήτων συγκέντρωσαν την τεχνική εμπειρογνωμοσύνη και τις προσπάθειες ανάπτυξης για να βελτιώσουν τις διαδικασίες δοκιμών για την ασφάλεια των αυτοκινήτων.