Οι υπουργοί Μεταφορών της ΕΕ εξέφρασαν τις αρχικές τους απόψεις σχετικά με το πακέτο προτεινόμενης νομοθεσίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την οδική ασφάλεια που έχει δρομολογηθεί από τον Μάρτιο σε πρόσφατη συνεδρίαση στο Λουξεμβούργο.
Μεγάλο μέρος της συζήτησης επικεντρώθηκε στους προτεινόμενους νέους κανόνες που καλύπτουν την άδεια οδήγησης.
Ο Timo Harakka, ο Φινλανδός υπουργός Μεταφορών υποστήριξε σθεναρά την πρόταση να μπορούν οι 16χρονοι να οδηγούν αυτοκίνητα πλήρους μεγέθους και περιορισμένης ταχύτητας. Το ETSC επέκρινε έντονα αυτήν την πρωτοβουλία, η οποία προφανώς εμπνεύστηκε από μια ιδέα που αναπτύχθηκε στη Φινλανδία, με το σκεπτικό ότι θα αυξήσει σημαντικά τους κινδύνους για τους άλλους χρήστες του δρόμου και τους νεαρούς οδηγούς αυτών των οχημάτων. Κανένας άλλος υπουργός Μεταφορών δεν ανέφερε το θέμα κατά τη διάρκεια της συνάντησης.
Συζητήθηκε επίσης το θέμα που αφορά σε νέους οδηγούς πίσω από το τιμόνι των φορτηγών, μετά την πρόταση της Επιτροπής να επιτραπεί σε άτομα ηλικίας 17 ετών να ξεκινήσουν συνοδευόμενη εκπαίδευση στην οδήγηση φορτηγού. Η τρέχουσα συνιστώμενη ελάχιστη ηλικία για αυτήν την κατηγορία οχημάτων στην ΕΕ είναι 21, αν και πέντε χώρες επιτρέπουν σε 18χρονους να οδηγούν βαρέα οχήματα υπό ορισμένες προϋποθέσεις. Το ETSC ανησυχεί ότι αυτή η αλλαγή θα μπορούσε να ενθαρρύνει ακόμη περισσότερες χώρες να επιτρέψουν σε νέους να ξεκινήσουν μεμονωμένα την οδήγηση φορτηγών από την ηλικία των 18 ετών. Το Βέλγιο, η Ελλάδα και η Πορτογαλία εξέφρασαν ανησυχίες σχετικά με την πιθανότητα αυξημένου οδικού κινδύνου από μια τέτοια κίνηση.
Υπουργοί Μεταφορών από διάφορες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Αυστρίας, της Δανίας, της Γερμανίας και της Πολωνίας αμφισβήτησαν την αξία των υποχρεωτικών δοκιμών για τους ηλικιωμένους οδηγούς για την οδική ασφάλεια. Το ETSC συμφωνεί και λέει ότι η ικανότητα οδήγησης συνδέεται πολύ πιο στενά με ιατρικές παθήσεις παρά με την ηλικία.
Εκφράστηκαν επίσης ανησυχίες σχετικά με τη λεγόμενη «αυτοαξιολόγηση» της υγείας του οδηγού και της ικανότητας οδήγησης, με αρκετούς υπουργούς να διαμαρτύρονται για τη διοικητική επιβάρυνση και την αποτελεσματικότητα ενός τέτοιου μέτρου. Το ETSC λέει ότι η «αυτοαξιολόγηση» μπορεί να λειτουργήσει καλά, υπό τις κατάλληλες συνθήκες και θα πρέπει να συνδυαστεί με ένα νέο πρωτόκολλο που βασίζεται στη διεθνή καλή πρακτική για να βοηθήσει τους επαγγελματίες του ιατρικού τομέα να εντοπίσουν πιθανές ιατρικές καταστάσεις που θα μπορούσαν να επηρεάσουν αρνητικά την οδήγηση. Η Ελλάδα είπε ότι θα υποστηρίξει την ανάπτυξη ενός τέτοιου πρωτοκόλλου.
Η Λιθουανία χαιρέτισε την πρόταση να εφαρμοστεί ένα όριο μηδενικής κατανάλωσης αλκοόλ για όλους τους αρχάριους οδηγούς την οποία υποστήριξε και η Λετονία. Η Ιρλανδία σημείωσε ότι έχει ήδη μηδενικό επίπεδο αλκοόλ στο αίμα για αρχάριους οδηγούς. Η Ελλάδα χαιρέτισε επίσης την προσέγγιση ως μέρος ενός διαβαθμισμένου συστήματος αδειών οδήγησης. Ο Βέλγος υπουργός Μεταφορών προχώρησε ένα βήμα παραπέρα και είπε ότι πρέπει να εξεταστεί η εφαρμογή του μηδενικού επιπέδου σε όλους τους οδηγούς, κάτι που ήδη κάνουν η Τσεχία, η Ουγγαρία, η Ρουμανία και η Σλοβακία. Άλλοι Υπουργοί είπαν ότι τα όρια πρέπει να εξαρτηθούν από τα κράτη μέλη. Αλλά στην πραγματικότητα, η μεγάλη πλειονότητα των κρατών μελών έχει ήδη είτε μηδενικό όριο αλκοόλ στο αίμα είτε κοντά στο μηδέν (0,2%) για αυτήν την ομάδα οδηγών.
Οι συζητήσεις για τις προτάσεις θα συνεχιστούν προτού το Συμβούλιο εγκρίνει την τελική του θέση αργότερα εντός του έτους. Η επιτροπή μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου έχει επίσης ξεκινήσει τις εργασίες για τη δέσμη μέτρων για την οδική ασφάλεια και είναι πιθανό να επιτευχθεί συμφωνία μεταξύ των θεσμικών οργάνων πριν από το τέλος του έτους.