Εκπομπές CO2: Ποιοι προσπαθούν να κάνουν την ΕΕ να λυγίσει;

Η ιταλική κυβέρνηση αναλαμβάνει τη δάδα και ηγείται του αγώνα για να προσπαθήσει να αλλάξει τη θέση των Βρυξελλών σχετικά με τη μείωση των εκπομπών CO2 (που συνδέονται με τους δείκτες CAFE) που σχεδιάζεται για το 2025. Παρά την αποκήρυξη της Ευρώπης και τη διάσπαση του ομίλου Stellantis, οι κατασκευαστές φαίνεται αποφασισμένοι να προσπαθήσουν τα πάντα για να αλλάξει η κατάσταση.

Πιο συγκεκριμένα αυξάνονται οι πιέσεις στα μέλη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με επικεφαλής την επανεκλεγμένη Πρόεδρο Ursula von der Leyen. Ο Ιταλός υπουργός Επιχειρήσεων, Adolfo Urso, θα προτείνει την προώθηση της ρήτρας αναθεώρησης του ευρωπαϊκού κανονισμού του 2023 στους πρώτους μήνες του 2025.

Ο κανονισμός αυτός στοχεύει στον περιορισμό των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από κάθε όχημα, ορίζοντας κατά μέσο όρο 81 γρ./χλμ. για το επόμενο έτος, σε σύγκριση με 95 γρ./χλμ. τα τελευταία τρία χρόνια.

Η ΕΕ σχεδιάζει να ζητήσει την ενεργοποίηση αυτής της διάταξης με την υποστήριξη ορισμένων κατασκευαστών (χωρίς να διευκρινίσει ποιους) στο τέλος Σεπτεμβρίου, κατά τη διάρκεια μιας συνάντησης αφιερωμένης στην αυτοκινητοβιομηχανία που διοργάνωσε η ουγγρική Προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ, στη συνέχεια κατά τη διάρκεια του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου για την Ανταγωνιστικότητα, σύμφωνα με ξένα ΜΜΕ.

Λόμπι από κατασκευαστές

Σε μια εποχή που η αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων δεν καταγράφει ικανοποιητικές πωλήσεις, υπάρχουν εκκλήσεις για μεγαλύτερη ευελιξία στην εφαρμογή των δεικτών CAFE (Εταιρική Μέση Οικονομία Καυσίμου). Ο Luca de Meo ξεκίνησε τις εχθροπραξίες για λογαριασμό της ACEA, της ένωσης που εκπροσωπεί τους ευρωπαίους κατασκευαστές αυτοκινήτων (με εξαίρεση την Stellantis, η οποία αποχώρησε από την Ένωση). Αυτή η κατακραυγή κινητοποίησε επίσης τον πρόεδρο του Ομίλου Volkswagen, Hans Dieter Potsch, ο οποίος επιβεβαίωσε ότι οι στόχοι απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές που έθεσε η Ευρωπαϊκή Ένωση, αν και φιλόδοξοι, δεν ανταποκρίνονται στην τρέχουσα πραγματικότητα της αγοράς.

Η Ομοσπονδία Γερμανών Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (VDA), από την πλευρά της, ζήτησε αναθεώρηση των ευρωπαϊκών στόχων από το 2025.

«Το χάσμα διευρύνεται μεταξύ των φιλόδοξων στόχων της ρύθμισης του στόλου και της υποδομής που απαιτείται για την υποστήριξή τους» , όπως οι σταθμοί φόρτισης ηλεκτρικής ενέργειας , υπογράμμισε η πρόεδρός της, Hildegard Müller.

Απορρίφθηκε το αίτημα της ACEA

Το ανεπίσημο αίτημα της ACEA απορρίφθηκε αυτή την εβδομάδα. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αρνήθηκε την πρόταση για αναβολή της προθεσμίας του 2025 κατά δύο χρόνια, σύμφωνα με το Euractiv. Αναμφίβολα δεν είναι άσχετη με αυτό η παρέμβαση του Carlos Tavares, CEO της Stellantis, ο οποίος ήταν κάθετα αντίθετος σε οποιαδήποτε αναβολή των ρυθμίσεων.

«Ο στόχος του 2025 απαιτεί – και δίνει τη δυνατότητα – στους κατασκευαστές να αναπτύξουν μια ολοκληρωμένη στρατηγική συμμόρφωσης», δήλωσε ο Tim McPhie, εκπρόσωπος της Επιτροπής για τη δράση για το κλίμα.

Για να επιτύχουν μια διετή αναβολή, έως το 2027, οι κατασκευαστές εξετάζουν τώρα το ενδεχόμενο να χρησιμοποιήσουν το άρθρο 122.1 της Συνθήκης της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ), που θα επέτρεπε την αναβολή της εφαρμογής της ρύθμισης έκτακτης ανάγκης, παρακάμπτοντας το Κοινοβούλιο του Στρασβούργου. Μια εξαιρετική διαδικασία που υποστηρίζεται από τον Luca de Meo, αφεντικό του ομίλου Renault. Σε αντιπαράθεση με τις Βρυξέλλες, οι κατασκευαστές μπορούν πλέον να βασίζονται στην υποστήριξη της Ιταλίας.