Πεζόδρομους, ποδηλατόδρομους, οδούς ήπιας αλλά και περιορισμένης κυκλοφορίας και νέο σύστημα στάθμευσης εξετάζει να υιοθετήσει ο δήμος Αθηναίων όπως καταγράφεται και το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο. Όπως επισημαίνεται στη μελέτη του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΕΠΣ), στην Αθήνα σήμερα υπάρχουν 19,3 χλμ. πεζοδρόμων των οποίων περίπου το 50% έχει θεσμοθετηθεί στη δεκαετία του 1970 (Πλάκα), ένα 10% στη δεκαετία του 1980, 20% στη δεκαετία του 1990 και 20% από το 2000 και μετά.
Το ΕΠΣ προτείνει να υλοποιηθούν ακόμα 2,4 χλμ. πεζοδρόμων που έχουν μεν θεσμοθετηθεί αλλά δεν έχουν κατασκευαστεί και σε αυτούς να προστεθεί 1,3 χλμ. ακόμα και αφορούν στις περιοχές: Μοναστηράκι, Πλάκα, Ζάππειο, Στάδιο, Ριγίλλης, Κολωνάκι, Εξάρχεια, Νεάπολη, Μουσείο, Εμπορικό Τρίγωνο, Ψυρρή, Κουμουνδούρου και Γεράνι.
Αυτοκίνητα μόνο των μόνιμων κατοίκων
Μια σαφέστερη εικόνα των ρυθμίσεων που θα ισχύσουν στην Πλάκα και στο Εμπορικό Τρίγωνο δίνει το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο. Όπως έχει ήδη γίνει γνωστό, στις δύο περιοχές θα επιτρέπονται μόνο τα Ι.Χ. των μόνιμων κατοίκων και των εξυπηρετήσεων αυτών. Θα υπάρχουν όμως κάποιες ελεύθερες δίοδοι για τα οχήματα των επισκεπτών.
Ειδικότερα σύμφωνα με το ΕΠΣ, στις οδούς και Περιοχές Περιορισμένης Κυκλοφορίας Οχημάτων θα δίνεται υπό προϋποθέσεις η δυνατότητα εισόδου και σε επιβατικά Ι.Χ. με ειδική άδεια κατόπιν πρόσκλησης, ενώ είναι ελεύθερη η κυκλοφορία ποδηλάτων και πατινιών. Προβλέπεται μεικτή κυκλοφορία των ποδηλάτων με τα οχήματα για τα οποία επιτρέπεται η είσοδος. Επίσης, θα οριστούν ειδικοί κανόνες (ωράρια κ.λπ.) για την τροφοδοσία των καταστημάτων.
Σχετικά με την κυκλοφορία και στάση των ταξί, η είσοδος τόσο στο Εμπορικό Τρίγωνο όσο και στην περιοχή της Πλάκας θα πραγματοποιείται έπειτα από κλήση επιβάτη μόνο για αποβίβαση και επιβίβαση. «Για την αποτελεσματικότερη εφαρμογή των παραπάνω επεμβάσεων, η πρόσβαση των οχημάτων θα ελέγχεται σε πρώτη φάση από τη Δημοτική Αστυνομία και σε δεύτερη φάση με αυτόματο ψηφιακό έλεγχο (κάμερες).
Για τον σκοπό αυτό θα δημιουργηθούν σημεία ελέγχου οχημάτων στις εισόδους και εξόδους των οδών και Περιοχών Περιορισμένης Κυκλοφορίας, «όπου θα πραγματοποιείται καθημερινά έλεγχος από τα αρμόδια όργανα», αναφέρει η μελέτη.
Πιο συγκεκριμένα, ορίζονται ως Περιοχές Περιορισμένης Κυκλοφορίας Οχημάτων:
Η περιοχή του Εμπορικού Τριγώνου της Αθήνας, που περικλείεται από τις οδούς Αθηνάς – Πλατεία Ομονοίας – Σταδίου – Πλατεία Συντάγματος – Μητροπόλεως.
Η περιοχή της Πλάκας που περικλείεται από τις οδούς Μητροπόλεως, Ερμού, Απ. Παύλου, Διονυσίου Αρεοπαγίτου, Βασ. Αμαλίας, Φιλελλήνων.
Όσον αφορά το Εμπορικό Τρίγωνο προτείνεται να επιτρέπεται η ελεύθερη κίνηση οχημάτων μόνο στις οδούς: Σοφοκλέους, Ευριπίδου, Αριστείδου, Δραγατσανίου, Χρήστου Λαδά, Παρνασσού, Παπαρρηγοπούλου, Π. Π. Γερμανού, Καρ. Σερβίας (Σταδίου – Βουλής), Βουλής (Καρ. Σερβίας – Κολοκοτρώνη), Κολοκοτρώνη (Βουλής – Σταδίου). Παράλληλα, αντιδρομούνται (αλλάζουν κατεύθυνση) οι οδοί Καρ. Σερβίας (Σταδίου – Βουλής/μονόδρομος προς τη Σταδίου, Βουλής (Καρ. Σερβίας – Κολοκοτρώνη/μονόδρομος προς Καρ. Σερβίας) και Κολοκοτρώνη (Βουλής-Σταδίου/μονόδρομος προς τη Βουλής).
Οι αλλαγές αυτές έχουν δύο στόχους: πρώτον, να μπορεί να δημιουργηθεί θέση στάθμευσης ταξί επί της Καρ. Σερβίας κοντά στην πλατεία Συντάγματος, η οποία θα εξυπηρετεί τους κατοίκους και τους επισκέπτες της πλατείας. Και δεύτερον, να αποθαρρύνεται η χρήση των αξόνων Καρ. Σερβίας και Κολοκοτρώνη για διαμπερείς κινήσεις οχημάτων μεταξύ των οδών Αθηνάς και Σταδίου. Όσον αφορά την περιοχή της Πλάκας προτείνεται να επιτρέπεται η ελεύθερη κίνηση των οχημάτων μόνο στις οδούς: Σκούφου, Ναυάρχου Νικοδήμου (Σκούφου – Φιλελλήνων), Απόλλωνος (Νίκης – Σκούφου), Νίκης (Απόλλωνος – Φιλελλήνων), Ξενοφώντος.
Νέο σύστημα στάθμευσης
Μια νέα πολιτική για τη στάθμευση στο κέντρο της Αθήνας θα προσπαθήσει να εφαρμόσει ο Δήμος Αθηναίων. Πρόκειται για τη σταδιακή υποκατάσταση της παρόδιας στάθμευσης από τη στάθμευση σε γκαράζ, είτε περιμετρικά του κέντρου, ώστε να μην εισέρχονται τόσα οχήματα, είτε μέσα στο κέντρο για τους κατοίκους και επισκέπτες.
Από τον Νοέμβριο του 2006, στο κέντρο της Αθήνας εφαρμόζεται το σύστημα της ελεγχόμενης στάθμευσης. Ο δήμος έχει οριοθετήσει περί τις 10.000 θέσεις, εκ των οποίων οι 3.463 έχουν λευκή γραμμογράφηση και προορίζονται για τους επισκέπτες, άλλες 5.177 θέσεις φέρουν μπλε γραμμογράφηση και είναι μόνο για τους κατοίκους, ενώ έχουν δοθεί και άλλες 1.000 ειδικές θέσεις (ΑμεΑ κ.λπ.). Επίσης, έχει παραχωρηθεί ένας περιορισμένος αριθμός θέσεων σε υπηρεσίες, πρεσβείες και τράπεζες (κίτρινη διαγράμμιση), ενώ έχουν οριοθετηθεί και 1.604 θέσεις δικύκλων.
Συνολικά έχουν εγκριθεί 45 χώροι στάσης – στάθμευσης ταξί σε σταθμούς μέσων σταθερής τροχιάς (μετρό, προαστιακός), σε κεντρικά σημεία εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού, σε νοσοκομεία και πλησίον μεγάλων ξενοδοχείων, με συνολική χωρητικότητα 191 θέσεων. Η μελέτη υποδεικνύει την ανάγκη επανασχεδιασμού του συστήματος στάθμευσης, με στόχο την ανάκτηση υπέρ των πεζών του χώρου που καταλαμβάνουν τα παρκαρισμένα Ι.Χ. Ως βασική αρχή διατυπώνεται η σταδιακή υποκατάσταση της παρόδιας στάθμευσης από συλλογικά γκαράζ, είτε «εκτροπής», στην περίμετρο του κέντρου, είτε «εξυπηρέτησης», κατά προτεραιότητα για εξυπηρέτηση χρηστών που έλκουν οι κατά τόπους επιθυμητές χρήσεις γης.