Με αρνητικό πρόσημο είναι πλέον πολλά από τα κρατικά έσοδα που προέρχονται τα αυτοκίνητα κρούωντας τον κώδωνα του κινδύνου στα στελέχη του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
Μάλιστα όλα τα παραπάνω διαδραματίζονται σε μία περίοδο όπου το κυβερνητικό επιτελείο έχει θέσει επί τάπητος τις αλλαγές τόσο στο Τέλος Ταξινόμησης όσο και στα Τέλη Κυκλοφορίας για να προλάβει την περαιτέρω κατάρρευση των κρατικών εσόδων.
Σύμφωνα μάλιστα με στελέχη του από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών η άνοδος των πωλήσεων σε ηλεκτρικά αλλά κυρίως σε plug-in υβριδικά αυτοκίνητα αποτελεί τη βασική αιτία πτώσης των εσόδων. Ειδικά για τα plug-in υβριδικά που το Τέλος Ταξινόμησης είναι μειωμένο σε ποσοστό 75% αποτελεί ένα μεγάλο «αγκάθι» για τα κρατικά έσοδα καθώς αφορά σε ακριβά αυτοκίνητα που κατά βάση αποκτούν μέσω leasing τα στελέχη εταιρειών ή ιδιώτες καταναλωτές με παχυλά βαλάντια και όχι τα νοικοκυριά με χαμηλά ή μεσαία εισοδήματα…
Για τον ίδιο λόγο καταγράφεται και μείωση στα έσοδα από τα Τέλη Κυκλοφορίας όπου εκτός των ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών μοντέλων μηδενικά Τέλη Κυκλοφορίας έχουν και πολλά υβριδικά αλλά και αυτοκίνητα με κινητήρες βενζίνης και diesel.
Πιο συγκεκριμένα και σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που καταγράφηκαν στο Δελτίο Εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού στο εξάμηνο του 2024 τα έσοδα από το Τέλος Ταξινόμησης Οχημάτων σημείωσαν πτώση 3,54% καθώς ανήλθαν σε 245 εκατ. ευρώ έναντι 254 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2023. Οι εκτιμήσεις στον φετινό προϋπολογισμό για το πρώτο εξάμηνο έκαναν λόγο για έσοδα 264 εκατ. ευρώ δηλαδή κατά 10 εκατ. ευρώ αυξημένα αλλά δυστυχώς ο στόχος δεν επετεύχθη.
Να υπενθυμίσουμε πως το 2023 τα συνολικά κρατικά έσοδα από το Τέλος Ταξινόμησης ανήλθαν σε 482 εκατ. ευρώ ενώ φέτος οι εκτιμήσεις του οικονομικού επιτελείου κάνουν λόγο για έσοδα ύψους 480 εκατ. ευρώ. Δηλαδή τα έσοδα θα καταγράψουν οριακή πτώση 0,4% και θα είναι χαμηλότερα κατά 2 εκατ. ευρώ.
Επίσης τα έσοδα από τον ΦΠΑ (στα οποία περιλαμβάνονται και τα έσοδα από τα αυτοκίνητα) είναι αυξημένα σε ποσοστό 8,15% καθώς τον εξάμηνο του 2024 ανήλθαν σε σχεδόν από 11,95 δισ. ευρώ έναντι 11,04 δισ. ευρώ που είχαν εισπραχθεί το αντίστοιχο μήνα του 2023. Δηλαδή το κράτος εισέπραξε επιπλέον σχεδόν 901 εκατ. ευρώ στο εξάμηνο του 2024 σε σχέση με τον αντίστοιχο διάστημα πέρυσι.
Οι εκτιμήσεις στον φετινό προϋπολογισμό για το πρώτο εξάμηνο έκαναν λόγο για έσοδα 11,59 δισ. ευρώ δηλαδή κατά 347 εκατ. ευρώ αυξημένα αλλά δυστυχώς ο στόχος δεν επετεύχθη.
Σε επίπεδο έτους τα κρατικά έσοδα από τον ΦΠΑ ανήλθαν πέρυσι σε 23,38 δισ. ευρώ ενώ οι εκτιμήσεις στον Προϋπολογισμό του 2024 κάνουν λόγο για 24,39 δισ. ευρώ.
Σημαντικά αυξημένα ήταν επίσης και τα έσοδα από τον φόρο Ασφαλίστρων τα οποία στο πρώτο εξάμηνο σημείωσαν άνοδο 6,88% καθώς ανήλθαν σε 295 εκατ. ευρώ έναντι 276 εκατ. ευρώ τον αντίστοιχο μήνα του 2023. Δηλαδή το κράτος εισέπραξε 19 εκατ. ευρώ περισσότερα σε σχέση με πέρυσι.
Οι εκτιμήσεις στον φετινό προϋπολογισμό για το πρώτο εξάμηνο έκαναν λόγο για έσοδα 287 εκατ. ευρώ αλλά τελικά εισπράχθηκαν επιπλέον 8 εκατ. ευρώ.
Σε επίπεδο έτους οι εκτιμήσεις στον Προϋπολογισμό του 2024 κάνουν λόγο για έσοδα 540 εκατ. ευρώ έναντι 550 εκατ. ευρώ που ανήλθαν πέρυσι δηλαδή θα είναι μειωμένα σε ποσοστό 1,81%.
Στον Προϋπολογισμό του 2024 υπάρχουν και τα έσοδα από τα Τέλη Κυκλοφορίας τα οποία καταγράφουν οριακή πτώση 0,88% στο εξάμηνο του 2024 και ανήλθαν σε 677 εκατ. ευρώ έναντι 671 εκατ. ευρώ. Δηλαδή το κράτος στο 6μηνο εισέπραξε επιπλέον 6 εκατ. ευρώ.
Οι εκτιμήσεις στον φετινό προϋπολογισμό για το πρώτο εξάμηνο έκαναν λόγο για έσοδα 697 εκατ. ευρώ δηλαδή κατά 20 εκατ. ευρώ αυξημένα αλλά δυστυχώς ο στόχος δεν επετεύχθη.
Σε επίπεδο έτους τα έσοδα από τα Τέλη Κυκλοφορίας ανήλθαν σε 1,161 δισ. ευρώ ενώ για φέτος έχει υπολογιστεί ότι θα εισπραχθούν 1,21 δισ. ευρώ.
Με αρνητικό πρόσημο κινήθηκαν και έσοδα από τον ΦΠΑ στα πετρελαιοειδή και στα παράγωγα αυτών τα σημείωσαν πτώση 1,62% στο πρώτο εξάμηνο του 2024 καθώς ανήλθαν σε 1,02 δισ. ευρώ έναντι 1,04 δισ. ευρώ τον αντίστοιχο διάστημα του 2023. Δηλαδή το κράτος εισέπραξε 17 εκατ. ευρώ λιγότερα.
Οι εκτιμήσεις στον φετινό προϋπολογισμό για το πρώτο εξάμηνο έκαναν λόγο για έσοδα 1,07 δισ. ευρώ δηλαδή κατά 47 εκατ. ευρώ αυξημένα αλλά δυστυχώς ο στόχος δεν επετεύχθη.
Σε επίπεδο έτους ο ΦΠΑ στα καύσιμα αναμένεται να αποφέρει φέτος στα κρατικά ταμεία 2,425 δισ. ευρώ έναντι 2,271 δισ. ευρώ δηλαδή 154 εκατ. ευρώ περισσότερα χρήματα σε σχέση με το 2023.