- Του Γιώργου Κ. Ανδρή
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει στραφεί εναντίον επτά κρατών μελών, μεταξύ των οποίων Ελλάδα και Γερμανία, επειδή δεν εκπλήρωσαν τις υποχρεώσεις τους σύμφωνα με τη νομοθεσία της ΕΕ για την έγκριση τύπου οχημάτων.
Επίσης η Κομισιόν στράφηκε εναντίον των επτά κρατών μελών, μεταξύ των οποίων η Ελλάδα και η Γερμανία επειδή δεν θέσπισαν συστήματα κυρώσεων ώστε οι κατασκευαστές αυτοκινήτων να αποτρέπονται από την παραβίαση της νομοθεσίας για τις εκπομπές αυτοκινήτων, ή επειδή δεν επέβαλαν τις σχετικές κυρώσεις σε περιπτώσεις παραβίασης της νομοθεσίας.
Η ΕΕ έχει αναλάβει δράση κατά της Τσεχικής Δημοκρατίας, της Γερμανίας, της Ελλάδας, της Λιθουανίας, του Λουξεμβούργου, της Ισπανίας και του Ηνωμένου Βασιλείου επειδή αγνόησαν τους κανόνες της ΕΕ για την έγκριση τύπου οχημάτων.
Η κ. Elżbieta Bieńkowska, επίτροπος αρμόδια για την εσωτερική αγορά, τη βιομηχανία, την επιχειρηματικότητα και τις ΜΜΕ, δήλωσε:«Η τήρηση της νομοθεσίας αποτελεί το πρωταρχικό καθήκον των κατασκευαστών αυτοκινήτων. Ωστόσο, οι εθνικές αρχές ανά την ΕΕ οφείλουν να διασφαλίζουν ότι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων συμμορφώνονται πράγματι προς τη νομοθεσία. Η Επιτροπή έχει υποβάλει προτάσεις ώστε μελλοντικά να θεσπιστεί αυξημένη ευρωπαϊκή εποπτεία και να καταστεί ισχυρότερο το σύστημα έγκρισης τύπου. Προσδοκούμε ότι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο θα καταλήξουν σε συμφωνία το ταχύτερο δυνατόν».
Σύμφωνα με το άρθρο 46 της οδηγίας 2007/46 και πιο συγκεκριμένα σύμφωνα με το άρθρο 13 του κανονισμού (ΕΚ) 715/2007, ο οποίος ισχύει άμεσα, τα κράτη μέλη οφείλουν να διαθέτουν αποτελεσματικά, αναλογικά και αποτρεπτικά συστήματα κυρώσεων ώστε οι κατασκευαστές αυτοκινήτων να αποτρέπονται από την παραβίαση της νομοθεσίας. Οι σχετικές κυρώσεις πρέπει να εφαρμόζονται στην περίπτωση που πραγματοποιείται ανάλογη παραβίαση του νόμου, για παράδειγμα, με τη χρήση συστημάτων αναστολής που μειώνουν την αποτελεσματικότητα των συστημάτων ελέγχου των εκπομπών.
Η Επιτροπή έχει απευθύνει προειδοποιητικές επιστολές στην Τσεχική Δημοκρατία, τη Λιθουανία και την Ελλάδα επειδή παρέλειψαν να θεσπίσουν ανάλογα συστήματα κυρώσεων στο εθνικό τους δίκαιο. Η Κομισιόν κινεί επίσης διαδικασίες επί παραβάσει κατά της Γερμανίας, του Λουξεμβούργου, της Ισπανίας και του Ηνωμένου Βασιλείου —των κρατών μελών που εξέδωσαν εγκρίσεις τύπου για τον όμιλο Volkswagen στην ΕΕ— διότι δεν εφάρμοσαν τις εθνικές τους διατάξεις όσον αφορά τις κυρώσεις, παρότι η εταιρεία χρησιμοποιούσε παράνομα λογισμικό συστήματος αναστολής.
Επιπλέον, η Επιτροπή είναι της άποψης ότι η Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο παραβίασαν τη νομοθεσία διότι, κατόπιν σχετικού αιτήματος από την Επιτροπή, αρνήθηκαν να γνωστοποιήσουν το σύνολο των τεχνικών πληροφοριών που είχαν συλλέξει κατά τις εθνικές τους έρευνες σχετικά με ενδεχόμενες παρατυπίες όσον αφορά τις εκπομπές οξειδίων του αζώτου (NOx) από οχήματα του ομίλου Volkswagen και άλλων κατασκευαστών αυτοκινήτων στο έδαφός τους.
Η προειδοποιητική επιστολή αποτελεί το πρώτο βήμα μιας διαδικασίας επί παραβάσει και αποτελεί επίσημη αίτηση παροχής πληροφοριών. Τα κράτη μέλη διαθέτουν πλέον δύο μήνες για να απαντήσουν στα επιχειρήματα που προέβαλε η Επιτροπή· σε διαφορετική περίπτωση, η Επιτροπή ενδέχεται να αποφασίσει να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη.
Ιστορικό
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρακολουθεί εκ του σύνεγγυς τους κανόνες των εθνικών αρχών για την αστυνόμευση και την επιβολή των κανόνων της ΕΕ στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Σύμφωνα με το ισχύον σύστημα έγκρισης τύπου (οδηγία 2007/46, η οποία θεσπίζει το γενικό πλαίσιο, και κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 715/2007, ο οποίος θεσπίζει τα όρια εκπομπών Euro V και Euro VI), οι εθνικές αρχές είναι αρμόδιες να ελέγχουν αν ένα μοντέλο αυτοκινήτου συμμορφώνεται με το σύνολο των προτύπων της ΕΕ προτού αυτό μπορεί να πωληθεί στην ενιαία αγορά. Οφείλουν επίσης να επιβάλλουν διορθωτικά μέτρα και κυρώσεις όταν ένας κατασκευαστής αυτοκινήτων παραβιάζει τις απαιτήσεις αυτές.
Η γερμανική αρχή έγκρισης τύπου (Kraftfahrt-Bundesamt, KBA) διαπίστωσε ότι ο όμιλος Volkswagen παραβίασε την απαγόρευση, βάσει της νομοθεσίας της ΕΕ, της χρήσης συστημάτων αναστολής με τα οποία ο έλεγχος των εκπομπών είναι αποτελεσματικός μόνο κατά τις εργαστηριακές δοκιμές (άρθρο 5 του κανονισμού 715/2007).
Μετά τις αποκαλύψεις του Σεπτεμβρίου του 2015 ότι ο όμιλος Volkswagen χρησιμοποιούσε λογισμικό συστήματος αναστολής για την παράκαμψη των προτύπων εκπομπών για ορισμένους ατμοσφαιρικούς ρύπους, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κάλεσε τα κράτη μέλη να διεξαγάγουν τις απαραίτητες έρευνες σχετικά με την πιθανή παρουσία αυτών των συσκευών σε οχήματα στο έδαφός τους και να εξασφαλίσουν ότι τα πρότυπα της ΕΕ για τις εκπομπές ρύπων τηρούνται σχολαστικά. Η Επιτροπή έλαβε τις τελικές εκθέσεις σχετικά με τις έρευνες στο Ηνωμένο Βασίλειο και στη Γερμανία στις 21 και 22 Απριλίου 2016 αντίστοιχα. Η Επιτροπή αναλύει τις εκθέσεις αυτές και απαιτεί πλήρη πρόσβαση στη μεθοδολογία και τα δεδομένα που χρησιμοποιήθηκαν προτού μπορέσει να συνάγει τα συμπεράσματά της.
Επίσης, η Επιτροπή έχει πραγματοποιήσει σημαντικά βήματα με στόχο να καταστήσει τα οχήματα φιλικότερα προς το περιβάλλον και να αποκαταστήσει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών. Έχει θεσπίσει ισχυρότερες και ρεαλιστικότερες μεθόδους δοκιμής για τη μέτρηση τόσο των εκπομπών οξειδίων του αζώτου (NOx) όσο και των εκπομπών CO2 από τα αυτοκίνητα και έχει υποβάλει πρόταση κανονισμού για την έγκριση και την εποπτεία της αγοράς των μηχανοκίνητων οχημάτων· με τον κανονισμό αυτό θα διασφαλίζεται καλύτερη ποιότητα και αυξημένη ανεξαρτησία των δοκιμών οχημάτων, περισσότερη εποπτεία των αυτοκινήτων που βρίσκονται ήδη σε κυκλοφορία και αυξημένη ευρωπαϊκή εποπτεία, στο πλαίσιο της οποίας θα χορηγείται η δυνατότητα στην Επιτροπή να επιβάλλει άμεσα πρόστιμα στους κατασκευαστές αυτοκινήτων ή στις τεχνικές υπηρεσίες που δεν συμμορφώνονται με τους κανόνες.