Τα εταιρικά αυτοκίνητα είναι γνωστό πως εδώ πολλά χρόνια «οδηγούν» την κούρσα των πωλήσεων στην ελληνική αγορά καινούριων ΙΧ. Οι πωλήσεις εταιρικών αυτοκινήτων χωρίζονται σε δύο μεγάλες κατηγορίες εκ των οποίων η μία αφορά στις ενοικιάσεις και η άλλη στις μακροχρόνιες μισθώσεις (Leasing). Πάνω από 6 στα 10 καινούρια αυτοκίνητα είναι εταιρικά ενώ οι πωλήσεις λιανικής συνεχώς μειώνονται.
Σύμφωνα με έρευνα της ICAP CRIF μόλις τέσσερις εταιρείες ελέγχουν το 90% της αγοράς leasing εκ των οποίων οι δύο εκτιμάται ότι ελέγχουν το ήμισυ περίπου σε αξία!
Την ίδια στιγμή το 80% της αγοράς των ενοικιάσεων αυτοκινήτων ελέγχεται από 6 εταιρείες εκ των οποίων οι ελέγχουν το 40% της αγοράς.
Επίσης η αξία του κλάδου των ενοικιάσεων πέρυσι εκτιμάται ότι σημείωσε άνοδο 17% ως αποτέλεσμα των εξαιρετικών επιδόσεων που σημείωσε για ακόμη μια χρονιά ο ελληνικός τουρισμός ενώ η αξία του κλάδου leasing το 2023 σημείωσε άνοδο 15%.
Ο κλάδος των ενοικιάσεων αυτοκινήτων, με την μακροχρόνια παρουσία του στην Ελλάδα, συμβάλλει σε σημαντικό βαθμό τόσο στην ενίσχυση της εγχώριας οικονομίας όσο και στην υποστήριξη της λειτουργίας ολόκληρου του τουριστικού κυκλώματος καταλήγει η έρευνα της ICAP CRIF.
Η Σταματίνα Παντελαίου, Διευθύντρια Οικονομικών & Κλαδικών Μελετών της ICAP CRIF αναφέρει ότι oι νέες τάσεις της αγοράς όπως, η αλλαγή του προφίλ της αστικής μετακίνησης, η περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση, ο ψηφιακός τρόπος ζωής με αυξημένη μετακίνηση «κατά παραγγελία» και η στροφή από την ιδιοκτησία στη χρήση, θα συνεχίσουν να επιταχύνονται τα επόμενα χρόνια. Τα ηλεκτρικά οχήματα κερδίζουν συνεχώς μερίδιο, με την ζήτηση για μετακίνηση να επηρεάζεται έντονα από τέσσερις τάσεις: τη χρήση, την ψηφιακή τεχνολογία, τη ζήτηση για ευέλικτη και κοινόχρηστη κινητικότητα και την ηλεκτροκίνηση. Αυτές οι τάσεις αναμένεται να διαμορφώσουν το μέλλον του τομέα της κινητικότητας για τα επόμενα 5 έως 7 χρόνια και να δημιουργήσουν ισχυρές ευκαιρίες ανάπτυξης.
Η ζήτηση για μακροχρόνιες μισθώσεις προέρχεται από την επιθυμία των επιχειρήσεων να καλύψουν τις ανάγκες του προσωπικού τους, σε επιβατικά κυρίως αυτοκίνητα. Ο σπουδαιότερος παράγοντας, ο οποίος επηρεάζει τη ζήτηση για βραχυχρόνιες ενοικιάσεις αυτοκινήτων, είναι το μέγεθος και η εξέλιξη της τουριστικής κίνησης της χώρας. Ιδιαίτερη σημασία γι’ αυτού του είδους τις ενοικιάσεις έχει ο εισερχόμενος τουρισμός, καθώς πλειοψηφικό μέρος της ζήτησης αφορά αλλοδαπούς τουρίστες. Μετά την πανδημία, οι αφίξεις ξένων τουριστών στη χώρα μας κινούνται ανοδικά, καταγράφοντας νέο αριθμό ρεκόρ το 2023 με 32,7 εκατ. αφίξεις, ενώ περαιτέρω αύξηση προβλέπεται για το 2024.
Διάγραμμα 1 Η αγορά ενοικιάσεων αυτοκινήτων σε αξία (2018-2023)
Σύμφωνα με όσα αναφέρει ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος, Senior Manager της Διεύθυνσης Οικονομικών – Κλαδικών Μελετών της ICAP CRIF, o οποίος και επιμελήθηκε την εν λόγω μελέτη, μετά την σημαντικότατη υποχώρηση που κατέγραψε η εγχώρια αγορά των βραχυχρόνιων ενοικιάσεων –σε αξία – το 2020 ως αποτέλεσμα της πανδημίας, η μερική ανάκαμψη του τουρισμού το 2021 είχε ως αποτέλεσμα την άνοδο της αξίας της αγοράς των τουριστικών ενοικιάσεων σε ποσοστό της τάξης του 67% σε σχέση με το 2020. Η συνέχιση της ανοδική πορείας του τουρισμού και το 2022 οδήγησε σε περαιτέρω άνοδο της αγοράς (50% σε σχέση με το 2021), ενώ για το 2023 εκτιμάται ότι το ποσοστό της αύξησης ανήλθε σε 17% περίπου, ως αποτέλεσμα των εξαιρετικών επιδόσεων που σημείωσε για ακόμη μια χρονιά ο ελληνικός τουρισμός.
Σε αντίθεση με τις βραχυχρόνιες ενοικιάσεις, οι μακροχρόνιες μισθώσεις αυτοκινήτων επέδειξαν ανθεκτικότητα και διατήρησαν την ανοδική τους πορεία μέσα στο δύσκολο οικονομικό περιβάλλον και το κλίμα αβεβαιότητας που επέφεραν αρχικά η πανδημία και στη συνέχεια τα προβλήματα που παρουσιάσθηκαν στην εφοδιαστική αλυσίδα των νέων αυτοκινήτων. Το 2021 σε σχέση με το 2020 η συγκεκριμένη αγορά – σε αξία – εκτιμάται ότι αυξήθηκε κατά 11% περίπου, ενώ το 2022/21 σημείωσε άνοδο της τάξης του 15%. Για το 2023 το ποσοστό της αύξησης εκτιμάται στο ποσοστό του 14% περίπου. Η συνολική αξία της αγοράς σημείωσε άνοδο της τάξης του 15% το 2023 σε σχέση με το 2022, με τις μακροχρόνιες μισθώσεις να καταλαμβάνουν περίπου το 62% της συνολικής αγοράς.
Από πλευράς εταιρειών, οι ΑUTOHELLAS ATEE (HERTZ), OLYMPIC ΕΤΕ Μ.ΑΕ (AVIS), LION RENTAL Μ.ΑE (SIXT), ΣΦΑΚΙΑΝΑΚΗΣ ΑΕΒΕ (EXECUTIVE LEASE, NATIONAL, ALAMO), ΑΚΤΙΒ ΚΑΡΣ ΑΕ (AUTOUNION CAR RENTAL) και ΠΡΟΠΟΡΕΙΑ ΕΝΟΙΚΙΑΣΕΙΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΑΕ (AVANCE) εκτιμάται ότι ελέγχουν το 80% της αγοράς των βραχυχρόνιων ενοικιάσεων σε αξία, εκ των οποίων οι δύο πρώτες το 40% περίπου.
Στην αγορά της μακροχρόνιας μίσθωσης αυτοκινήτων, το σύνολο σχεδόν της αγοράς – με ποσοστό της τάξης του 90% – ελέγχουν οι εταιρείες OLYMPIC ΕΤΕ Μ.ΑΕ (AVIS), LEASEPLAN HELLAS Μ.AE (LEASEPLAN), ΑUTOHELLAS ATEE (HERTZ) και ΣΦΑΚΙΑΝΑΚΗΣ ΑΕΒΕ (EXECUTIVE LEASE). Τέλος, στο σύνολο της αγοράς ενοικιάσεων αυτοκινήτων, οι OLYMPIC ΕΤΕ Μ.ΑΕ (AVIS) και ΑUTOHELLAS ATEE (HERTZ) εκτιμάται ότι ελέγχουν το ήμισυ περίπου σε αξία.
Στο πλαίσιο της μελέτης πραγματοποιήθηκε χρηματοοικονομική ανάλυση των επιχειρήσεων ενοικίασης αυτοκινήτων βάσει επιλεγμένων αριθμοδεικτών. Επίσης, συντάχθηκε ομαδοποιημένος ισολογισμός, βάσει αντιπροσωπευτικού δείγματος 42 εταιρειών του κλάδου, για τη διετία 2021-2022. Από την ανάλυση του ομαδοποιημένου ισολογισμού προκύπτουν τα εξής: Οι συνολικές πωλήσεις των 42 επιχειρήσεων αυξήθηκαν κατά 24% το 2022 έναντι του 2021. Μεγαλύτερη ήταν η αύξηση για τα μικτά κέρδη, κατά 31,4% την ίδια περίοδο. Τα λειτουργικά και τα καθαρά κέρδη των εταιρειών του κλάδου κατέγραψαν σημαντική άνοδο το 2021 και 2022. Τα κέρδη EBITDA ενισχύθηκαν κατά 24,6% το 2022/21. Τριάντα επτά επιχειρήσεις που συμπεριελήφθησαν στον ομαδοποιημένο ισολογισμό, ήταν κερδοφόρες το 2022 έναντι 39 το 2021.