Ελληνικά αστικά και υπεραστικά λεωφορεία made in… ΕΛΒΟ

Ôï åñãïóôÜóéï ôçò ÅëëçíéêÞò Âéïìç÷áíßáò Ï÷çìÜôùí (ÅËÂÏ), ÔåôÜñôç 11 Éïõëßïõ 2007

Της Μαρίας Μόσχου

mariam@movenews.gr

 

Την… αναβίωση της ΕΛΒΟ η οποία θα κληθεί να κατασκευάζει ελληνικά λεωφορεία αλλά και να αναλάβει την επισκευή όσων ήδη κυκλοφορούν είτε αυτά είναι αστικά είτε υπεραστικά προανήγγειλε ο Χ. Σπίρτζης ουσιαστικά βάζοντας φραγή στις προμήθειες από διεθνείς εταιρείες.

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών σε ομιλία του στο πλαίσιο του 11ου Περιφερειακού Συνεδρίου Για Την Παραγωγική Ανασυγκρότηση: «Κεντρική Μακεδονία: Πόλος Ανάπτυξης – Πύλη Συνεργασίας» στην συνεδρία με θέμα: «Διασυνοριακή Ανάπτυξη και Διαβαλκανική Συνεργασία» ζήτησε τη συνεργασία των γειτονικών χωρών προκειμένου η Ελλάδα να αναπτύξει παραγωγικές δομές στο τομέα της κατασκευής και της συντήρησης λεωφορείων.

Ειδικότερα αποκάλυψε ότι η χώρα πρέπει να προχωρήσει σε μια πολύ μεγάλη προμήθεια, καθώς στην επόμενη 7ετία απαιτούνται για ανανέωση του στόλου 2.000 λεωφορεία στις αστικές συγκοινωνίες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και άλλα 1.000 λεωφορεία στα αστικά ΚΤΕΛ.

«Άρα θα πάρουμε σαν χώρα 3.000 λεωφορεία και θα κλείσουμε την ΕΛΒΟ. Και στη συνέχεια θα κάνουμε πρόχειρους διαγωνισμούς για τα ανταλλακτικά των λεωφορείων και θα κάνουμε και μία γκρίζα διαδικασία για τη συντήρησή τους για να ανεβαίνει το κόστος των αστικών συγκοινωνιών, να ανεβαίνει και το εισιτήριο» είπε ο υπουργός Μεταφορών αφήνοντας να εννοηθεί ότι η ΕΛΒΟ δεν θα κλείσει αλλά αντιθέτως θα αναλάβει τόσο την μερική κατασκευή όσο και την συντήρηση των λεωφορείων.

Υπενθυμίζεται ότι στην ΟΣΥ αναμένεται να γίνει άμεσα προμήθεια  92 λεωφορείων, εκ των οποίων τα 12 θα είναι ηλεκτρικά, 12 οχήματα μεσαίου μεγέθους και  68 οχήματα μεγάλου μεγέθους (αρθρωτά λεωφορεία) για τα οποία έχουν εξασφαλιστεί περίπου 100 εκατ. ευρώ.

O κ. Σπίρτζης ξεκαθάρισε ότι δεν πρόκειται να συνεχιστεί η συνήθεια που έχουμε ως χώρα «όλα αυτά τα χρόνια να δανειζόμαστε και να καταναλώνουμε» και συνέχισε: «Ένα από τα παραδείγματα που έχουμε στη Θεσσαλονίκη,  το ίδιο συμβαίνει και στην Αθήνα, είναι τα λεωφορεία. Είναι στην αίθουσα και εργαζόμενοι της ΕΛΒΟ. Δε γίνεται λοιπόν να συνεχίσουμε την ίδια λογική που είχαμε στο παρελθόν: Να πάρουμε δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, να αγοράσουμε λεωφορεία».

 «Εδώ χρειαζόμαστε και τους γείτονες, γιατί και οι γείτονες έχουν μια αγορά και μπορούμε να αναπτύξουμε συνεργασία τέτοιων παραγωγικών δομών και στην πρωτογενή παραγωγή και στη μεταποίηση.  Στόχος είναι να κρατήσουμε ή να δημιουργήσουμε παραγωγικές δομές εκμεταλλευόμενοι τις προμήθειες και τις υποδομές που χρειάζεται η χώρα» είπε χαρακτηριστικά.

Λίγες ώρες αργότερα μιλώντας στο ίδιο συνέδριο στη συνεδρία με θέμα: «Μεγάλα Έργα, Υποδομές και Μεταφορικά Δίκτυα» ήταν πιο ξεκάθαρος για τα σχέδια της κυβέρνησης για την ΕΛΒΟ.

«Θέλουμε η όποια δανειοδότηση πάρει η χώρα για τα λεωφορεία της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, να συνοδεύεται με παραγωγική δομή στη χώρα. Και η παραγωγική δομή που υπάρχει στη χώρα για να παράξουμε λεωφορεία ή μέρος τους, είναι η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων που είναι στη Θεσσαλονίκη. Το άλλο μοντέλο που λέει «δανείσου, αγόρασε, ξαναγόρασε και κλείσε την ΕΛΒΟ», είναι αυτό που δε μας ταιριάζει» είπε χαρακτηριστικά.

Κύριος άξονας της πολιτικής της κυβέρνησης είναι να ενταχθούν μικρά ηλεκτρικά λεωφορεία, από τις γειτονιές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, προς τους σταθμούς των μέσων σταθερής τροχιάς αλλά και να υπάρχουν λεωφορεία νέας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας για τις κύριες γραμμές των λεωφορείων.