Άκρως ανησυχητικά είναι τα αποτελέσματα της έρευνας του Ευρωβαρόμετρου του 2023 για την υπεύθηνη οδηγήση των Ελλήνων καθώς διαπιστώθηκε ότι όχι μόνο μιλούν στο κινητό τηλέφωνο αλλά συμμετέχουν μέχρι και σε εταιρικές συσκέψεις. Δεν χρησιμοποιούν την ζώνη ασφαλείας, κοιμούνται στο τιμόνι, οδηγούν μεθυσμένοι ενώ παράλληλα έχουν την ιδέα ότι εκείνοι είναι οι καλύτεροι οδηγοί, πάντα φταίνε οι άλλοι και βέβαια κορνάρουν και βρίζουν συνεχώς!
Όλα τα παραπάνω δημοσιοποιήθηκαν στο 13ο Βαρόμετρο για την υπεύθυνση οδήγηση από το ίδρυμα Fondation VINCI Autoroutes. Η μεγάλη ετήσια έρευνα, που διενεργήθηκε από το Ινστιτούτο Ipsos σε 12.400 άτομα από 11 ευρωπαϊκές χώρες, καταγράφει αντιπροσωπευτικές συμπεριφορές των Ευρωπαίων στο τιμόνι. Παράλληλα, επιτρέπει να παρακολουθήσουμε την εξέλιξη της επικίνδυνης οδήγησης και τις ορθές πρακτικές για να συμβάλλουμε κυρίως στον καλύτερο προσανατολισμό των μηνυμάτων πρόληψης.
Ειδικά για τους Έλληνες οδηγούς τα στοιχεία της έρευνας έδειξαν ότι το 76% των Ελλήνων μιλάει αλλά και το 84% χρησιμοποιεί το smartphone κατά την διάρκεια οδήγησης.
Η χρήση του Bluetooth είναι γενικευμένη και η επικινδυνότητά της υποτιμάται καθώς το 58% των Ελλήνων οδηγών τηλεφωνεί με το σύστημα Bluetooth ενώ το 22% των οδηγών που εργάζονται συμμετέχει σε τηλεφωνικές επαγγελματικές συσκέψεις κατά την οδήγηση.
Δυστυχώς το 9% των Ελλήνων οδηγών παραδέχεται ότι οδηγεί σε κατάσταση μέθης ενώ το 15% έχει προκαλέσει ατύχημα εξαιτίας της υπεροβολικής κατανάνωσης αλκοόλ.
Επίσης ένας στους δέκα οδηγούς έχει οδηγήσει έχοντας καπνίσει κάνναβη ή έχοντας καταναλώσει ναρκωτικές ουσίες!
Όσον αφορά στην υπνηλία κατά την διάρκεια οδήγησης το 26% των Ελλήνων οδηγών έχει την εντύπωση ότι έχει αποκοιμηθεί για ελάχιστα δευτερόλεπτα στο τιμόνι ενώ στους 2 στους 10 οδηγούς έχει εμπλακεί ή παραλίγο να έχει ατύχημα εξαιτίας της υπνηλίας.
Οι Έλληνες οδηγοί πάντως φαίνεται ξεκάθαρα από τα αποτελέσματα της έρευνας ότι είναι τσαμπουκάδες στο δρόμο και μάλιστα το 63% αναγνωρίζει ότι βρίζει άλλους οδηγούς, το 60% κορνάρει άσκοπα, το 24% κατεβαίνει από το αυτοκίνητο για να διαπληκτιστεί και το 86% έχουν φοβηθεί την επιθετική συμπεριφορά άλλων οδηγών.
Όσον αφορά στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας 8 στους 10 Έλληνες οδηγούς υπερβαίνουν το όριο ταχύτητας, ενώ το 44% δεν φορά ζώνη ασφαλείας. Τέλος σχεδόν 6 στους 10 Έλληνες οδηγούς δεν τηρούν τις αποστάσεις ασφαλείας.
Πάντως το 98% των Ελλήνων οδηγών είναι πεπεισμένοι ότι η συμπεριφορά τους στο τιμόνι είναι υποδειγματική, το 80% θεωρεί ότι είναι προσεκτικοί ενώ αντίθετα μόλις 3% έως 5% θεωρεί ότι είναι επιθετικοί και μόλις το 1% ότι οδηγεί ανεύθυνα!
Αντίθετα το 92% των Ελλήνων οδηγών θεωρεί ότι οι άλλοι οδηγοί είναι επικίνδυνοι!
Ο κ. Μπερναντέτ Μορό, Εκπρόσωπος του ιδρύματος Fondation VINCI Autoroutes τόνισε ότι: «Οι οδηγοί αν και γνωρίζουν τους κινδύνους της χρήσης κινητού κατά την οδήγηση, της έλλειψης ύπνου ή της κατανάλωσης αλκοόλ ή ναρκωτικών, ωστόσο δυσκολεύονται όλο και περισσότερο να αποδεχτούν τους περιορισμούς που είναι εγγενείς στην οδήγηση ενός οχήματος. Ιδιαίτερα οι νέοι αναζητούν μία μέση οδό μεταξύ των απαιτήσεων της κοινωνικής ζωής και της ασφαλούς οδήγησης, ακόμα κι αν αυτό σημαίνει ότι διακινδυνεύουν. »
Ο κ. Παναγιώτης Παπανικόλας, Διευθυντής Ελλάδος VINCI CONCESSIONS / Μέλος Δ.Σ. Ιδρύματος VINCI AUTOROUTES επισήμανε ότι: «Πρώτιστη προτεραιότητα κάθε παραχωρησιούχου οδικής υποδομής είναι η ασφάλεια των χρηστών. Ως μέλη του δικτύου της VINCI Highways, η Ολυμπία Οδός και η Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, αξιοποιούν στο έπακρο τη γνώση που μας προσφέρουν οι έρευνες στις οποίες επενδύει ο όμιλος VINCI. Τα ευρήματα του φετινού Ευρωβάρομετρου οδικής ασφάλειας επαναφέρουν κρίσιμα ζητήματα ασφαλούς οδήγησης και αναδεικνύουν νέους κινδύνους, όπως η σταθερά αυξανόμενη χρήση ηλεκτρονικών συσκευών κατά την οδήγηση. Το συμπέρασμα είναι ότι όλοι οι δρώντες στο πεδίο της οδικής ασφάλειας, οφείλουμε να ανανεώσουμε τη δέσμευση και τις γνώσεις μας, υπηρετώντας τη ζωή και την ακεραιότητα των χρηστών του δρόμου.»