Την έντονή αντίδραση των εκτελωνιστών Θεσσαλονίκης προκάλεσε η επέκταση του Περιβαλλοντικού Τέλους ύψους 1.000 ευρώ στα οχήματα που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro 5b.
Σε σχετική επιστολή διαμαρτυρίας του Συλλόγου Εκτελωνιστών Τελωνειακών Αντιπροσώπων Θεσσαλονίκης (ΣΕΤΑΘ) προς τα συναρμόδια Υπουργεία επισημαίνεται μεταξύ άλλων ότι: «Ο Σ.Ε.Τ.Α.Θ. είναι φορέας, που εκφράζει έναν ιδιαίτερα μεγάλο κύκλο προσώπων – εκτελωνιστών, εμπόρων και πολιτών-πελατών – τόσο στη Θεσσαλονίκη όσο και στη Βόρεια Ελλάδα γενικότερα και καλύπτει ένα αξιοσημείωτο τμήμα της εμπορικής – εισαγωγικής και εξαγωγικής – δραστηριότητας στην Ελλάδα.
Υπό την ιδιότητά μας αυτή θα θέλαμε να σας επισημάνουμε ένα τεράστιο πρόβλημα που προκύπτει από την εφαρμογή, πολλώ δε μάλλον από την απευκταία επέκταση εφαρμογής, του άρθρου 5 του νόμου 4710/2020.
Ειδικότερα, η προς ψήφιση διάταξη για επιβολή περιβαλλοντικού τέλους στα επιβατικά, αλλά και στα μικρά φορτηγά αυτοκίνητα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας «euro5b», θα επιφέρει για μια ακόμα φορά αναστάτωση στην αγορά των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, αδικαιολόγητη και υπέρμετρη οικονομική επιβάρυνση σε ασθενείς οικονομικά κοινωνικές ομάδες (αγρότες, μικροπωλητές, αυτοαπασχολούμενους, κ.λπ.) και θα οδηγήσει τελικά μετά βεβαιότητας στην επιβολή κυρώσεων στο Ελληνικό Κράτος από την Ε.Ε., σύμφωνα με τα παρακάτω:
1.Με το άρθρο 5 του νόμου 4710/2020, επιβλήθηκε απαγόρευση ενδοκοινοτικής απόκτησης και εισαγωγής οχημάτων τεχνολογίας euro3 και παλαιότερα. Επίσης επιβλήθηκε περιβαλλοντικό τέλος στα οχήματα κατηγορίας euro4 και euro5a, τα οποία είναι κατασκευασμένα μέχρι το 2013. Με την εν θέματι προσθήκη-τροπολογία ο φόρος αυτός επιδιώκεται να επεκταθεί στα μικρά φορτηγά αυτοκίνητα και στα επιβατικά αυτοκίνητα κατασκευασμένα πριν από το 2016.
2.Όπως πληροφορηθήκαμε και όπως ήταν αναμενόμενο, η ελληνική κυβέρνηση λογοδοτεί ήδη για τον προαναφερόμενο νόμο στα αρμόδια όργανα της Ε.Ε., γιατί παραβιάζεται κατάφορα το άρθρο 110 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Σ.Λ.Ε.Ε.).
3.Υφίσταται ήδη δεδικασμένο για το θέμα αυτό από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, το οποίο με την από 7-4-2011 Απόφασή του στην υπόθεση C402/09 έκρινε παράνομο το κυβερνητικό διάταγμα 50/2008 του ρουμανικού κράτους, το οποίο είχε ακριβώς τα ίδια χαρακτηριστικά με αυτά του νόμου 4710/2020, δηλαδή με το διάταγμα εκείνο επιβλήθηκε περιβαλλοντικός φόρος, τα έσοδα από τον οποίο διαθέτονταν σε έργα βελτίωσης του περιβάλλοντος, ο δε φόρος επιβλήθηκε μόνο σε οχήματα προηγούμενης τεχνολογίας αποκτώμενα από άλλες χώρες της Ε.Ε. και όχι και σε εκείνα που κυκλοφορούσαν και μεταβιβάζονταν στο εσωτερικό της χώρας.
Μετά την εμπεριστατωμένη ανάλυση της ως άνω υπόθεσης, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο καταλήγει: «Για τους λόγους αυτούς το δικαστήριο (πρώτο τμήμα) αποφαίνεται: Το άρθρο 110 Σ.Λ.Ε.Ε. έχει την έννοια ότι απαγορεύει την εκ μέρους κράτους μέλους επιβολή φόρου λόγω ρυπάνσεως σε βάρος αυτοκινήτων οχημάτων κατά την πρώτη ταξινόμησή τους στο εν λόγω κράτος-μέλος, αν το φορολογικό αυτό μέτρο λαμβάνεται κατά τρόπο που να αποθαρρύνει την κυκλοφορία στο συγκεκριμένο κράτος μέλος μεταχειρισμένων οχημάτων, τα οποία αγοράστηκαν σε άλλα κράτη μέλη, χωρίς, όμως να αποθαρρύνει την κτήση στην εγχώρια αγορά μεταχειρισμένων οχημάτων της ίδιας παλαιότητας και φθοράς».
Επειδή με μαθηματική ακρίβεια και η Ελλάδα θα βρεθεί στην ίδια δυσάρεστη θέση που βρέθηκε η Ρουμανία, δεδομένου ότι ο ελληνικός νόμος 4710/2020 αποτελεί πιστή αντιγραφή του κυβερνητικού διατάγματος 50/2008 του ρουμανικού κράτους,
Επειδή, με τον προαναφερόμενο νόμο πλήττονται δυσανάλογα και αδικαιολόγητα Έλληνες πολίτες χαμηλού βιοτικού επιπέδου,
Επειδή, το πενιχρό δημοσιονομικό ποσό που προβλέπεται να εισπράττεται, καθώς θα μειωθεί δραστικά η συγκεκριμένη εμπορική δραστηριότητα ως ασύμφορη, θα καταβληθεί πολλαπλάσια ως πρόστιμο στην Ε.Ε.,
Επειδή, ο νόμος αυτός προκάλεσε αναστάτωση και άνιση φορολογική επιβάρυνση στην αγορά των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, κατά παράβαση του άρθρου 110 της Σ.Λ. Ε.Ε. (Συνθήκη Λειτουργίας Ευρωπαϊκής Ένωσης).
Για όλους τους παραπάνω λόγους, ζητούμε την κατάργηση του άρθρου 5 του νόμου 4710/2020 και οπωσδήποτε τη μη επέκταση των προβλέψεών του στα επιβατικά αυτοκίνητα και μικρά φορτηγά τεχνολογίας Euro 5b».