Την πύλη της Βουλής πέρασαν πρόσφατα οι εκπρόσωποι κλαδικών φορέων των μεταφορών όπου και τα στελέχη τους κατέθεσαν τις επισημάνσεις τους σχετικά με το νομοσχέδιο που αφορά στην ενσωμάτωση οδηγιών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για την χρησιμοποίηση μισθωμένων οχημάτων χωρίς οδηγό στις οδικές εμπορευματικές μεταφορές περί μέτρων εξ ορθολογισμού για την προώθηση της υλοποίησης του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών.
Πρώτος μίλησε ο Πρόεδρος του Συνδικάτου Επαγγελματιών Οδηγών Φορτηγών Αυτοκινήτων Ελλάδος κ. Μηνάς Δερματής (ΣΕΟΦΑΕ) ο οποίος τόνισε μεταξύ άλλων ότι: «Διαβάζοντας το σχέδιο νόμου παρατηρώ ότι αν και αναφέρεται σε μισθώσεις οχημάτων χωρίς οδηγούς δυστυχώς ο οδηγός μισθωτός είναι εκείνος που κινεί την αγορά στο 80% και έχει όλες τις ευθύνες από τη στιγμή που κινείται το φορτηγό. Το άρθρο 8 αναφέρεται στις εκμισθώσεις ασυνόδευτων ρυμουλκουμένων και εδώ ελλοχεύει ο κίνδυνος για τον μισθωτό επαγγελματία οδηγό με σχέση εξαρτημένης εργασίας.»
Στη συνέχεια τον λόγο πήρε ο πρόεδρος της ΟΦΑΕ κ. Απόστολος Κενανίδης ο οποίος μεταξύ άλλων επισήμανε ότι: «Θα ήταν σκόπιμο και πριν την έλευση οποιουδήποτε νομοσχεδίου η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Αλεξοπούλου να μας καλούσε στο γραφείο της να συζητήσουμε κάποιες παραμέτρους. Θα ήθελα να ρωτήσω αν τηρούνται οι προϋποθέσεις ώστε κάποιο μη επαγγελματίας να ενοικιάζει φορτηγά οχήματα; Για να ενοικιάζεις ένα όχημα πρέπει να τηρούνται κάποιες προϋποθέσεις. Αυτές οι προϋποθέσεις που ισχύουν για τους μεταφορείς θα ισχύουν και για αυτούς οι οποίοι θα έχουν ενοικιάσει οποιαδήποτε επαγγελματικά οχήματα; Υπάρχει κάτι τέτοιο στο νομοσχέδιο; Η ελληνική αγορά έχει μια ιδιομορφία και ο μεγάλος αθέμιτος ανταγωνισμός γίνεται από Βουλγάρικες εταιρείες. Μάλιστα ένας μεγάλος αριθμός ελληνικών εταιρειών έχει μεταφέρει την έδρα του στην Βουλγαρία ενώ κατοικοεδρεύει στην Ελλάδα και πραγματοποιεί τις μεταφορές εντός και εκτός Ελλάδας με φορτηγά που φέρουν βουλγάρικες πινακίδες κυκλοφορίας. Οπότε αυτός είναι ένας αθέμιτος ανταγωνισμός καθώς δεν υπάρχει έναν ελεγκτικός μηχανισμός ώστε να ελέγχει τη διάρκεια λειτουργίας και κίνησης των παραπάνω οχημάτων. Οπότε πρέπει πρώτα να δημιουργηθούν ελεγκτικοί μηχανισμοί.»
Η γενική Διευθύντρια του Συνδέσμου Τουριστικών Επιχειρήσεων Ενοικιάσεων Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΣΤΕΕΑΕ) κ. Βασιλική Βιδάλη στο πλαίσιο της ομιλίας της στην Βουλή τόνισε ότι: «Εμείς είμαστε ένας κλάδος που έχουμε σημαντική παρουσία στην αγορά των επαγγελματικών οχημάτων και θα δώσουμε συγκεκριμένες επισημάνσεις.
Δεν έχει συμπεριληφθεί στο νομοσχέδιο το γεγονός ότι οι εταιρείες ενοικιάσεων μπορούν να εκμισθώσουν και φορτηγά ΔΧ ώστε να αποφύγουμε οποιαδήποτε παρερμήνευση στο μέλλον.
Θεωρούμε ότι το άρθρο 8 αφήνει λίγο ανεξέλεγκτη και χωρίς κανόνες την εκμίσθωση των φορτηγών προτείνουμε ως ένα μέτρο το μεταφορικό έργο του φορτηγού που μισθώνεται όπως αυτό αναγράφεται στην άδεια κυκλοφορίας θα πρέπει να είναι ίδιο με το μεταφορικό έργο του μισθωτή.
Στην παράγραφο 10 που αναφέρει την υποχρέωση της γνωστοποίησης στην αρμόδια Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών θεωρούμε ότι εμείς σαν επιχειρήσεις που ήδη εφαρμόζουμε συγκεκριμένη διαδικασία γνωστοποίησης βάσει της νομοθεσίας θεωρούμε ότι είναι περιττό να συμπεριληφθούμε σε αυτή την υποχρέωση.
Η παρατήρηση που θέλουμε να κάνουμε έχει να κάνει με το γεγονός ότι η εκμίσθωση φορτηγών γίνεται με τους όρους των επιβατικών αυτοκινήτων και τα ΦΙΧ που ενοικιάζουμε υπάρχει όριο ηλικίας τα 14 έτη και το νομοσχέδιο δημιουργεί μια ασάφεια σχετικά με την ηλικία των ενοικιαζόμενων οχημάτων.
Επίσης θα θέλαμε τα ηλεκτρικά φορτηγά ιδιωτικής χρήσης να ανέβει στους 4,25 τόνους καθώς σε ήδη στη Βρετανία ο οδηγός Β’ κατηγορίας μπορεί να οδηγεί ηλεκτρικό όχημα μέχρι 4,25 τόνους και η ΕΕ ήδη προωθεί την σχετική νομοθεσία ώστε να εφαρμοστεί και στα κράτη-μέλη αυτή η ρύθμιση.»
Τέλος ο πρόεδρος της ΠΣΧΕΜ κ. Παναγιώτης Τεγρέλλης ανέφερε ότι: «Ο πρόεδρος της ΠΣΧΕΜ τόνισε ότι κατά τύχη ενημερώθηκαμε για την διαβούλευση του νομοσχεδίου και φυσικά ήρθαν απροετοίμαστοι στην Επιτροπή της Βουλής. Ο κλάδος ουδέποτε επιδοτήθηκε από την Πολιτεία ώστε να μπορέσει να ανανεωθεί ο στόλος φορτηγών οχημάτων. Η εκμίσθωση του φορτηγού ΦΔΧ θα πρέπει να αφορά αμιγώς ελληνικές μεταφορικές εταιρείες καθώς σε διαφορετική περίπτωση θα δημιουργηθούν προβλήματα και έρχεται σε αντίθεση με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία.»