Τα σύγχρονα αυτοκίνητα είναι γεμάτα οθόνες αφής και διαθέτουν όλο και λιγότερα κουμπιά. Αυτή η τάση της εποχής έχει κάνει απλές λειτουργίες, όπως η ρύθμιση του ήχου του συστήματος ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, αλλά και η ρύθμιση του κλιματιστικού να απαιτούν επιπλέον προσπάθεια και χρόνο από τον οδηγό, ενώ συνάμα η ρύθμιση τους έχει γίνει πιο δύσκολη, απαιτώντας από τον οδηγό να πάρει το βλέμμα του από τον δρόμο, αυξάνοντας έτσι την απόσπαση της προσοχής του, με ότι αυτό συνεπάγεται στον τομέα της ασφάλειας.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα μιας έρευνας που διεξήγαγε το σουηδικό Vi Bilagare, τα αυτοκίνητα με οθόνες αφής, στη χειρότερη περίπτωση, αποδείχθηκε ότι χρειαζόταν έως και τέσσερις φορές περισσότερο χρόνο σε σύγκριση με την ίδια ενέργεια με ένα απλό κουμπί.
Συνολικά δοκιμάστηκαν 12 αυτοκίνητα, 11 με οθόνες αφής και 1 με κουμπιά, με τους δοκιμαστές να βρήκαν τα μενού του BMW iX και του Seat Leon περίπλοκα και μπορείς κανείς πολύ εύκολα να “χαθεί” μέσα στα υπομενού τους, με το MG Marvel R να ήταν το χειρότερο όλων.
Οι δοκιμαστές αφού εξοικειώθηκαν με τη χρήση του κάθε συστήματος οδήγησαν τα αυτοκίνητα στον διάδρομο ενός αεροδρομίου, σταθερά με 110 χλμ/ώρα και έπρεπε να ενεργοποιήσουν το θερμαινόμενο κάθισμα, να αυξήσουν τη θερμοκρασία του κλιματισμού κατά 2 βαθμούς, να ανοίξουν το ραδιόφωνο και να επιλέξουν έναν συγκεκριμένο σταθμό, να μηδενίσουν τον υπολογιστή ταξιδιού, να χαμηλώσουν την ένταση του φωτισμού του πίνακα οργάνων στο χαμηλότερο επίπεδο και να απενεργοποιήσουν τη κεντρική οθόνη.
Όσο ταχύτερα ολοκληρώνονταν οι παραπάνω εργασίες, τόσο το καλύτερο και στο μοντέλο που είχε μόνο φυσικά κουμπιά, ένα παλιό Volvo V70 του 2005 ο οδηγός χρειάστηκε 10 δευτερόλεπτα, διανύοντας 306 μέτρα για να κάνει τις παραπάνω ενέργειες. Στον αντίποδα, στο MG Marvel R απαιτήθηκαν 44,9 δευτερόλεπτα και 1.372 μέτρα.
Τα Dacia Sandero και Volvo C40 τα πήγαν σχετικά καλά, αφού εκτός από οθόνες αφής, διαθέτουν αρκετά φυσικά κουμπιά που ελέγχουν πολλές από τις λειτουργίες. Σε ότι αφορά τα VW ID.3 και Seat Leon, στον βωμό της εξοικονόμησης χρημάτων και μείωσης του κόστους παραγωγής, τα κουμπιά αφής που ελέγχουν τον κλιματισμό και βρίσκονται κάτω από την οθόνη, δεν έχουν οπίσθιο φωτισμό, γεγονός που τα καθιστά εντελώς αόρατα τη νύχτα.
Αναλυτικά τα αποτελέσματα
Αυτοκίνητο | Χρόνος εκτέλεσης εργασιών | Διανυθείσα απόσταση | Βαθμολογία (Από 1 έως 5) |
---|---|---|---|
BMW iX | 30,4 δευτ. | 928 μέτρα | 4,0 |
Dacia Sandero | 13,5 δευτ. | 414 μέτρα | 3,75 |
Hyundai Ioniq 5 | 26,7 δευτ. | 815 μέτρα | 3,5 |
Mercedes GLB | 20,2 δευτ. | 616 μέτρα | 3,25 |
MG Marvel R | 44,9 δευτ. | 1.372 μέτρα | 2,5 |
Nissan Qashqai | 25,1 δευτ. | 765 μέτρα | 4,25 |
Seat Leon | 29,3 δευτ. | 895 μέτρα | 3,25 |
Subaru Outback | 19,4 δευτ. | 592 μέτρα | 4,0 |
Tesla Model 3 | 23,5 δευτ. | 717 μέτρα | 3,75 |
Volkswagen ID.3 | 25,7 δευτ. | 786 μέτρα | 2,25 |
Volvo C40 | 13,7 δευτ. | 417 μέτρα | 3,5 |
Volvo V70 (2005) | 10,0 δευτ. | 306 μέτρα | 4,5 |