Ιδιαίτερα αποθαρρυντικά είναι τα μηνύματα που έρχονται από την αγορά των φορτηγών καθώς σύμφωνα με εκτιμήσεις της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) έως το 2043 θα κυκλοφορούν 800.000 βαρέα οχήματα που θα πληρούν την οδηγία ρύπων Euro 5!
Η μεγάλη πτώση στην κυκλοφορία παλαιών φορτηγών φαίνεται ότι θα ξεκινήσει από το 2029 όποτε και φαίνεται να αποσύρονται από την κυκλοφορία 900.000 οχήματα που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro 2! Σύμφωνα με πληροφορίες του Newsauto.gr αυτή η απότομη εξέλιξη θα οφείλεται στην επιβολή του Φόρου Άνθρακα που θα επιβληθεί σε όλα τα κράτη – μέλη της ΕΕ και θα αφορά τα παλαιά και ρυπογόνα αυτοκίνητα και φορτηγά.
Για το 2023 ο ACEA εκτιμά ότι θα κυκλοφορούν 1,5 εκατ. φορτηγά που πληρούν τη οδηγία ρύπων Euro 1, 2,8 εκατ. Euro 2, 4,7 εκατ. Euro 3, 5,3 εκατ. Euro 4, 5,3 εκατ. Euro 5 και 16 εκατ. φορτηγά που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro 6.
Στην Ελλάδα να υπενθυμίσουμε ότι διαθέτουμε τον γηραιότερο και πιο ρυπογόνο στόλο φορτηγών και λεωφορείων στην ΕΕ οπότε ανεβάζουμε το μέσο όρο ηλικίας της ΕΕ αλλά και τους στόλου των κυκλοφορούντων παλαιών φορτηγών…
Από το 2025 φαίνεται ότι θα αποσυρθούν από την κυκλοφορία τα παλαιά φορτηγά που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro 1, το 2029 τα Euro 2, το 2039 τα Euro 3 και το 2043 τα Euro 4.
Ωστόσο το 2044 σύμφωνα με τον ACEA ο στόλος κυκλοφορούντων βαρέων οχημάτων θα αποτελείται από οχήματα που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro 6.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι το 2025 τα φορτηγά Euro 6 θα αποτελούν το 53% του στόλου της ΕΕ. Ωστόσο, τα φορτηγά προ του Euro 6 (που πωλήθηκαν πριν από το 2014) θα εξακολουθήσουν να συμβάλλουν στο 50% σχεδόν των συνολικών εκπομπών NOx.
Ταυτόχρονα το Euro 7 για τα φορτηγά αναμένεται να έχει οριακή μόνο επίδραση στη μείωση των εκπομπών NOx. Επιπλέον, μια τεράστια επένδυση στο Euro 7 θα εκτρέψει επίσης σημαντικούς μηχανικούς και οικονομικούς πόρους από τις ηλεκτρικές τεχνολογίες μπαταρίας και κυψελών καυσίμου πίσω στον κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Αυτό σημαίνει ότι η ανανέωση του στόλου που στοχεύει τους μεγάλους αριθμούς φορτηγών προ του Euro 6 στους δρόμους της ΕΕ θα είχε τον μεγαλύτερο αντίκτυπο τόσο στις εκπομπές NOx όσο και στις εκπομπές CO2.
Το μοντέλο της έρευνας
Σύμφωνα με το σενάριο μοντελοποίησης Sibyl, το Euro 7 θεωρείται ότι εκπέμπει μηδενικές εκπομπές καυσαερίων από το 2025 (αυτοκίνητα και φορτηγά) και μηδενικές εκπομπές καυσαερίων από το 2027 (βαρέα οχήματα). Η καλύτερη τρέχουσα εκτίμηση του ACEA για την αύξηση των οχημάτων μηδενικών εκπομπών έχει ενσωματωθεί στη μοντελοποίηση επειδή η βάση δεδομένων στόλων και εκπομπών Sibyl 2020 δεν διέθετε τέτοιες πληροφορίες…