Στο πλαίσιο του Euro 7, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιδιώκει να επεκτείνει τα τρέχοντα πρότυπα εκπομπών ρύπων Euro 6. Ποιος είναι όμως ο πραγματικός αντίκτυπος του Euro 7 στο περιβάλλον, στους καταναλωτές, στη βιομηχανική ανταγωνιστικότητα και όχι μόνο; Εστιάζοντας σε γεγονότα και δεδομένα, σε αυτήν τη σειρά ενημερωτικών δελτίων, η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) θέτει 7 ερωτήσεις για το Euro 7.
i) Euro 7: Παραγωγικό ή αντιπαραγωγικό για το περιβάλλον;
Σημαντική πρόοδος έχει σημειωθεί στην ΕΕ όσον αφορά τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από τα οχήματα, σύμφωνα με τα ισχύοντα πρότυπα Euro 6. Το Euro 7 είναι απίθανο να έχει πολύ μεγαλύτερο αντίκτυπο και μπορεί ακόμη και να είναι αντιπαραγωγικό καθώς κινδυνεύει να επιβραδύνει την ανανέωση του στόλου.
ii) Euro 7: Βοηθά ή εμποδίζει την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές;
Όλες οι επενδύσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας προσανατολίζονται στην απαλλαγή από τον άνθρακα στις οδικές μεταφορές, γεγονός που θα μας επιτρέψει να επιτύχουμε την κλιματική ουδετερότητα και να αντιμετωπίσουμε την ποιότητα του αέρα. Η πρόταση Euro 7 κινδυνεύει να καταστήσει την πράσινη μετάβαση μια πιο μακρινή προοπτική.
iii) Euro 7: Φθηνό ή ακριβό;
Η πρόταση για το Euro 7 είναι μια περίπλοκη και δαπανηρή μεταρρύθμιση. Θα οδηγήσει σε υψηλότερες τιμές για τους καταναλωτές και τους φορείς εκμετάλλευσης, οι οποίοι κινδυνεύουν να διατηρήσουν τα παλαιότερα, πιο ρυπογόνα οχήματά τους για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Αυτό θα ήταν επιζήμιο για το περιβάλλον και ανατρεπτικό για τους κατασκευαστές οχημάτων.
iv) Euro 7: Απλό ή περίπλοκο;
Αντί να επικαιροποιήσει απλώς τους κανονισμούς Euro 6, η πρόταση Euro 7 είναι πολύ πιο αυστηρή για τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά, και αποτελεί πλήρη αναθεώρηση για τα φορτηγά – που συνεπάγεται επενδύσεις δισεκατομμυρίων ευρώ.
v) Euro 7: Περισσότερο ή λιγότερο αυστηρό από άλλα παγκόσμια πρότυπα;
Η ΕΕ έχει ήδη μια από τις πιο ολοκληρωμένες και αυστηρές προσεγγίσεις όσον αφορά τις εκπομπές ρύπων σε παγκόσμιο επίπεδο. Η σύγχρονη τεχνολογία σημαίνει ότι οι εκπομπές καυσαερίων είναι ελάχιστα μετρήσιμες.
vi) Euro 7: Ρεαλιστικά ή εξωπραγματικά χρονοδιαγράμματα;
Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία χρειάζεται τον κατάλληλο χρόνο για την ανάπτυξη και την εφαρμογή τεχνολογιών μείωσης των εκπομπών στα νέα οχήματα. Στην τρέχουσα μορφή της, η πρόταση Euro 7 περιέχει μη ρεαλιστικά χρονοδιαγράμματα από μηχανολογική άποψη.
vii) Euro 7: Καλό ή κακό για την ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας;
Η αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης είναι ο κύριος μοχλός της οικονομικής ανάπτυξης της ΕΕ. Η πρόταση Euro 7 σημαίνει ότι ορισμένα μοντέλα και κατηγορίες οχημάτων δεν θα μπορούν πλέον να παράγονται στην ΕΕ, θέτοντας σε κίνδυνο την πρόοδο στην πράσινη μετάβαση της βιομηχανίας.