Μείωση του ΦΠΑ στα συμβατικά και ηλεκτρικά ποδήλατα αποφάσισε το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης μετά την συμφωνία που κατέληξε για τους επικαιροποιημένους κανόνες που περιλαμβάνουν τους νέους συντελεστές φορολογίας.
Σύμφωνα με τους νέους κανόνες τα κράτη-μέλη θα μπορούν να εφαρμόζουν μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ για την προμήθεια, την ενοικίαση και την επισκευή συμβατικών αλλά και ηλεκτρικών ποδηλάτων. Η European Cyclists’ Federation (ECF), η CONEBI και η CIE χαιρετίζουν αυτό το βήμα, το οποίο έχει τη δυνατότητα να κάνει τα ποδήλατα πιο προσιτά για τους πελάτες σε όλη την Ευρώπη και μπορεί να δώσει περαιτέρω ώθηση στην ποδηλασία αλλά και να βοηθήσει σημαντικά στη μείωση των εκπομπών ρύπων.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε δημοσιεύσει πρόταση για τη μεταρρύθμιση των συντελεστών ΦΠΑ ήδη στις αρχές του 2018. Σύμφωνα με αυτήν την πρόταση, τα συμβατικά ποδήλατα και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα μπορούσαν να επωφεληθούν από μειωμένο ή μηδενικό ΦΠΑ, αλλά όχι και τα ηλεκτρικά ποδήλατα τα οποία κατηγοριοποιήθηκαν με τις μεταφορές που κινούνται με καύσιμα, όπως πετρέλαιο και φυσικό αέριο και επιβάλλονταν κανονικός συντελεστής ΦΠΑ τουλάχιστον 15%.
Μετά τη δημοσίευση της πρότασης, η ECF και η CONEBI ξεκίνησαν μια κοινή προσπάθεια υπεράσπισης για την ενσωμάτωση των ηλεκτρικών ποδηλάτων στον κατάλογο των προϊόντων για τα οποία μπορούν να εφαρμοστούν μειωμένοι συντελεστές από τα κράτη μέλη της ΕΕ. Αυτό περιλάμβανε ένα έγγραφο κοινής θέσης και πολυάριθμες συναντήσεις με αξιωματούχους της Επιτροπής και των κρατών μελών για την ευαισθητοποίηση σχετικά με τα οφέλη των ηλεκτρικών ποδηλάτων για την κοινωνία, το περιβάλλον και την ποδηλατική οικονομία στο σύνολό της. Εν τω μεταξύ, μεμονωμένα κράτη μέλη, όπως το Βέλγιο, ψήφισαν νομοθεσία που θα καθόριζε μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ σε όλους τους τύπους ποδηλάτων, μόλις το επέτρεπε το πλαίσιο ΦΠΑ της ΕΕ, και υποστήριξαν τις απαιτήσεις του τομέα των ποδηλάτων σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Όλες αυτές οι προσπάθειες απέδωσαν τώρα καρπούς! Στη γενική προσέγγιση της Κομισιόν σχετικά με την αναθεώρηση της οδηγίας της ΕΕ για τους συντελεστές ΦΠΑ, οι κυβερνήσεις των κρατών μελών συμφώνησαν να προσθέσουν την προμήθεια, την ενοικίαση και την επισκευή ποδηλάτων στον κατάλογο των αγαθών που μπορούν να εφαρμοστούν μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ, συμπεριλαμβανομένων ρητά των ηλεκτρικών ποδηλάτων. Σύμφωνα με την ειδική νομοθετική διαδικασία που πρέπει να ακολουθηθεί στην περίπτωση αυτή, μόλις το Κοινοβούλιο εκδώσει τη μη δεσμευτική γνώμη του για την πρόταση, το Συμβούλιο θα εγκρίνει επίσημα την οδηγία. Στη συνέχεια, τα κράτη μέλη θα μπορούν να επιβάλλουν μειώσεις ΦΠΑ στα συμβατικά και ηλεκτρικά ποδήλατα.
Η διευθύνουσα σύμβουλος του ECF, Jill Warren, δήλωσε: «Χαιρετίζουμε το αποτέλεσμα των διαπραγματεύσεων στο Συμβούλιο για την αναθεώρηση των συντελεστών ΦΠΑ της ΕΕ. Η συμπερίληψη της προμήθειας, ενοικίασης και επισκευής τόσο συμβατικών όσο και ηλεκτρικών ποδηλάτων στη λίστα των αγαθών για τα οποία μπορούν να εφαρμοστούν μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ προσθέτει ένα ισχυρό εργαλείο στις εργαλειοθήκες των κρατών μελών για την προώθηση της ποδηλασίας και μπορεί να βοηθήσει στο να γίνει το ποδήλατο ακόμη πιο προσιτό για οι πολίτες. Τώρα καλούμε τα κράτη μέλη να κάνουν χρήση αυτής της νέας δυνατότητας και να εφαρμόσουν μειωμένους συντελεστές σε όλη την Ευρώπη».
Ο Γενικός Διευθυντής της CONEBI Manuel Marsilio επισήμανε ότι: «Έχει περάσει πολύς καιρός από τότε που ξεκινήσαμε μια τόσο σημαντική εκστρατεία υπεράσπισης με το ECF το 2018, αλλά τελικά βλέπουμε ένα απτό αποτέλεσμα. Αυτή η νομοθετική απόφαση, στο πλαίσιο της μεταρρύθμισης των συντελεστών ΦΠΑ, προσφέρει μια μοναδική ευκαιρία για τις κυβερνήσεις στην Ευρώπη να υποστηρίξουν περαιτέρω την Ποδηλασία με πολύ πρακτικούς όρους. Τώρα ανυπομονούμε να δούμε συγκεκριμένες μειώσεις ΦΠΑ σε όλες τις χώρες της ΕΕ και θα υποστηρίξουμε το ανεκτίμητο έργο των εθνικών ενώσεων μελών μας».
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της CIE Kevin Mayne δήλωσε πως: «Αυτό το αποτέλεσμα δείχνει για άλλη μια φορά τη σημασία της μακροπρόθεσμης, επαγγελματικής υποστήριξης για τον τομέα της ποδηλασίας σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο. Το έργο μπορεί να είναι αργό και εξαιρετικά τεχνικό, αλλά ο αντίκτυπος είναι δυνητικά τεράστιος. Όταν ξεκίνησε αυτή η εκστρατεία, η CIE ήταν μια εθελοντική Λέσχη που υποστήριξε το ECF και ήταν απόλυτη προτεραιότητα να διασφαλίσουμε ότι αυτές οι συνεχιζόμενες εκστρατείες διαθέτουν τους κατάλληλους πόρους και ότι είμαστε συντονισμένοι με τους συναδέλφους μας. Σήμερα βλέπουμε άλλη μια επιτυχία από αυτές τις συνεργασίες και θα ακολουθήσουν κι άλλες».
Να υπενθυμίσουμε πως μέχρι πρότινος ο επιβαλλόμενος ΦΠΑ για τα συμβατικά ή ηλεκτρικά ποδήλατα ήταν τουλάχιστον 15% στην ΕΕ.