Στην τσιμπίδα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) αναμένεται να πιαστούν εκατοντάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες αυτοκινήτων, δίκυκλων αλλά και φορτηγών που τα κινούν παράνομα καθώς δεν διαθέτουν κάποιο ασφαλιστήριο συμβόλαιο σε ισχύ. Ωστόσο το εντυπωσιακό δεδομένο είναι πως η σχετική νομοθεσία έχει τεθεί σε ισχύ από τον Ιούλιο του 2014 αλλά έκτοτε εξαιτίας διαφόρων προβλημάτων δεν έχει ποτέ εφαρμοστεί.
Τώρα όπως όλα δείχνουν τα πληροφοριακά συστήματα των συναρμόδιων Υπουργείων είναι συμβατά και η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων μπορεί πλέον να κάνει την διασταύρωση και να βεβαιώσει τα πρόστιμα που ορίζει η νομοθεσία στους παραβάτες ιδιοκτήτες οχημάτων.
Να υπενθυμίσουμε πως στην Ελλάδα εκτιμάται ότι κυκλοφορούν πάνω από 500.000 ανασφάλιστα οχήματα με την κατάσταση συνεχώς να επιδεινώνεται εξαιτίας της ατιμωρησίας που υπάρχει.
Ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών (Ε.Ε.Α.) κ. Γιάννης Χατζηθεοδοσίου μιλώντας στο Carandmotor.gr αποκάλυψε ότι: «Τα ανασφάλιστα αυτοκίνητα αποτελούν ντροπή ως φαινόμενο, είναι αδικαιολόγητο να μη μπορούν να εντοπιστούν και συνιστούν μια κινητή “βόμβα” στους δρόμους της χώρας. Δεν υπάρχει καμία αιτιολογία να μην έχει λυθεί 10 χρόνια μετά από την ψήφιση σχετικού νόμου το θέμα του εντοπισμού και η επιβολή ποινών στους παραβάτες. Είναι όνειδος για την πολιτεία και κίνδυνος για την κοινωνία. Έχουν γίνει δημόσιες δηλώσεις που έπεσαν στο κενό. Τελευταία αυτή του διοικητή της ΑΑΔΕ κ. Γ. Πιτσιλή στην 4η Εθνική Συνδιάσκεψη της Ασφαλιστικής Διαμεσολάβησης στο τέλος του προηγούμενου έτους, ότι έχει εντοπιστεί η διαδικαστική ή νομοθετική δυσκολία στην εφαρμογή του νόμου και επρόκειτο να λυθεί. Θεωρήσαμε ότι ήταν θέμα λίγων μηνών για να ρυθμιστεί. Ωστόσο παραμένει ακόμα άλυτο. Περισσότερα από 500.000 οχήματα σήμερα κυκλοφορούν χωρίς ασφάλιση με ότι συνεπάγεται αυτό για τους ίδιους τους παραβάτες και τους άλλους που ενδέχεται να τους χτυπήσουν. Η κυκλοφορία κάθε ανασφάλιστου έχει πολλαπλές επιπτώσεις στους επαγγελματίες ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές, στην ιδιωτική ασφάλιση, στα έσοδα του κράτους και φυσικά την κοινωνία, τον κάθε νόμιμο οδηγό που εάν εμπλακεί σε ατύχημα με ανασφάλιστο μπαίνει σε περιπέτεια. Εκτιμώ ότι δε μπορεί σε ένα σύγχρονο κράτος, σε μια ευνομούμενη πολιτεία να συζητάμε για μη εφαρμογή νόμων και δυσχέρειες επίλυσης θεμάτων που είναι απλά. Δεν υπάρχει πλέον ούτε ανοχή ούτε χρόνος για χάσιμο. Θέλουμε λύση εδώ και τώρα. Ως πρόεδρος του ΕΕΑ το οποίο εκπροσωπεί επιχειρήσεις, επαγγελματίες και είναι θεσμικός συνομιλητής της κυβέρνησης με στόχο την πρόοδο του κράτους της αγοράς, και της κοινωνίας, πιστεύω ότι η νέα κυβέρνηση θα πρέπει να κλείσει άμεσα το θέμα των ανασφάλιστων.»
Τα πρόστιμα
Το ανασφάλιστο όχημα συνεπάγεται μεγάλο κίνδυνο σε περίπτωση ατυχήματος αλλά και αυστηρά πρόστιμα από την πολιτεία σε περίπτωση ελέγχου. Σε περίπτωση διασταύρωσης από την ΑΑΔΕ βεβαιώνεται το πρόστιμο και αποστέλλεται ειδοποιητήριο στον κάτοχο του οχήματος.
Όποιος οδηγός ΙΧ διαπιστωθεί ότι κυκλοφορεί με ανασφάλιστο όχημα μέσω του συστήματος ελέγχου, παραλαμβάνει ειδοποιητήριο και καλείται εντός 8 ημερών είτε να αποδείξει πως το όχημά του είναι ασφαλισμένο, είτε να προχωρήσει στην ασφάλιση του οχήματός του και να πληρώσει παράβολο 250 ευρώ.
Εάν ο κάτοχος του αυτοκινήτου δεν συμμορφωθεί, ο νόμος προβλέπει την επιβολή νέου προστίμου 500 ευρώ σε συνδυασμό με πρόσθετες διοικητικές και ποινικές κυρώσεις.
Σε περίπτωση που ο ιδιοκτήτης του ανασφάλιστου οχήματος δεν προχωρήσει στην ασφάλιση του οχήματος του, τότε δρομολογούνται πρόσθετες κυρώσεις όπως:
Αφαίρεση της άδειας ικανότητας του οδηγού για 6 μήνες.
Αφαίρεση των πινακίδων και της άδειας κυκλοφορίας για 6 μήνες.
Χρηματικό πρόστιμο υπέρ του Επικουρικού Κεφαλαίου, με πράξη της Αστυνομικής Αρχής, 1.000 ευρώ για τα λεωφορεία και τα Φ.Δ.Χ., 500 ευρώ για τα επιβατικά & 250 ευρώ για τα δίκυκλα.
Σε περίπτωση που κάποιο όχημα εμπλακεί σε τροχαίο ατύχημα τότε η νομοθεσία προβλέπει αφαίρεση των πινακίδων και της άδειας κυκλοφορίας του οχήματος για δύο χρόνια (ή για τρία χρόνια σε περίπτωση υποτροπής) και ποινή φυλάκισης από δύο μήνες έως 1 χρόνο και χρηματική ποινή έως 3.000 ευρώ.
Το κόλπο με τα μηνιαία συμβόλαια
Πολλοί ιδιοκτήτες οχημάτων θέλοντας να «ξεγελάσουν» τις Αρχές έχουν υιοθετήσει την μερική ασφάλιση των οχημάτων τους. Ειδικότερα σύμφωνα με πληροφορίες του Carandmotor.gr οι «έξυπνοι» ιδιοκτήτες ασφαλίζουν τα οχήματά τους για ένα μήνα ή ένα τρίμηνο και στη συνέχεια τα κινούν ανασφάλιστα για ένα αντίστοιχο διάστημα. Δηλαδή κατά τη διάρκεια ενός έτους ασφαλίζουν τα οχήματά τους από 1 έως και 6 μήνες και το υπόλοιπο διάστημα τα κινούν ανασφάλιστα και παράνομα.
Η νομοθεσία ορίζει ότι θα πρέπει να πραγματοποιούνται 3 διασταυρώσεις ετησίως αλλά σύμφωνα με στελέχη από την ασφαλιστική αγορά από την στιγμή που έχουν ανανεωθεί τα πληροφοριακά συστήματα όλων των συναρμόδιων Υπουργείων η διασταύρωση των στοιχείων θα πρέπει να είναι συνεχής και online και να ειδοποιούνται οι «ξεχασιάρηδες» ιδιοκτήτες οχημάτων λίγες ημέρες πρην την επιβολή του προστίμου ώστε να ανανεώσουν το ασφαλιστήριο συμβόλαιό τους είτε να θέσουν σε προσωρινή ακινησία τα οχήματά τους.