Έτσι θα αποσυρθούν υποχρεωτικά εκατοντάδες χιλιάδες παλαιά ΙΧ!

    Ιδιαίτερα αποκαλυπτική ήταν η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χριστίνα Αλεξοπούλου μιλώντας στο Carandmotor.gr καθώς ανακοίνωσε ότι στο πρόγραμμα επιδότησης αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3»  θα φροντίσουν ώστε να μην υπάρχει κάποιο κενό επιδοτήσεων στην αγορά!

    Επίσης η κ. Αλεξοπούλου ξεκαθάρισε ότι στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» απλοποιούνται οι διαδικασίες και επισπεύδεται ο χρόνος πληρωμής των δικαιούχων. Την ίδια στιγμή η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών αποκάλυψε επίσης ότι θα τριπλασιαστούν οι πληρωμές το 2024 έτσι ώστε, έως το τέλος του χρόνου, να διατεθούν στους πολίτες περισσότερα, από 40 εκατομμύρια ευρώ.

    Όσον αφορά στο γηρασμένο στόλο αυτοκινήτων η κ. Αλεξοπούλου αποκάλυψε ότι ετοιμάζεται νομοθετική ρύθμιση ώστε να συνδεθούν τα τέλη κυκλοφορίας με την ασφαλιστική και την τεχνική ενημερότητα. Το ένα θα προϋποθέτει το άλλο. Με αυστηρή εφαρμογή του νόμου θα τεθούν εκτός λειτουργίας εκατοντάδες χιλιάδες οχήματα!

    Η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών επισήμανε επίσης ότι αναπροσαρμόζουμε, προς τα κάτω, τα όρια ταχύτητας εντός αστικού ιστού ενώ αμέσως μετά το Πάσχα τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία θα πραγματοποιούν κανονικά δρομολόγια.

    Σχετικά με τις υποδομές η κ. Αλεξοπούλου τόνισε ότι στη νέα εθνική οδό Πατρών-Πύργου, οι εργασίες έχουν ήδη υλοποιηθεί σε ποσοστό άνω του 40% ενώ η διαδρομή Αθήνα – Πύργος θα γίνεται σε λιγότερο από 3 ώρες.

    Πότε θα ανοίξει η ηλεκτρονική πλατφόρμα κατάθεσης των αιτήσεων για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» και αν το νέο πρόγραμμα θα έχει αναδρομική ισχύ, καθώς το Κινούμαι Ηλεκτρικά 2 έληξε στις 30 Απριλίου;

    To «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2» συνεχίζεται ως πρόγραμμα, ολοκληρώθηκε μόνο η φάση υποβολής νέων αιτήσεων στις 30/4/24. Η δράση θα συνεχιστεί για ένα χρόνο ακόμη, ως τις 30/4/25 όσον αφορά στην καταβολή των επιδοτήσεων στους δικαιούχους. Δράττομαι της ευκαιρίας να επισημάνω πως τους τελευταίους 8 μήνες υπάχθηκαν 11.275 πολίτες, ενώ καταβλήθηκαν 15,5 εκατομμύρια ευρώ επιδοτήσεων σε 5.000 δικαιούχους. Συνολικά δεσμεύτηκαν και τα 65 εκατ. που είχαν διατεθεί. Εναπόκειται δε στην ανταπόκριση των πολιτών που έχουν υπαχθεί, το να απορροφηθούν στο σύνολό τους. Στόχος μας είναι να τριπλασιάσουμε τις πληρωμές το 2024 έτσι ώστε, έως το τέλος του χρόνου, να διατεθούν στους πολίτες και κατ’ επέκταση στην ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης, περισσότερα, από 40 εκατομμύρια ευρώ. Η σχεδίαση του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» έχει ολοκληρωθεί, επίκεινται οι σχετικές ανακοινώσεις. Με τον ορισμό συγκεκριμένης ημερομηνίας επιλέξιμης δαπάνης, θα φροντίσουμε ώστε να μην υπάρχει κάποιο κενό επιδοτήσεων στην αγορά. Στη σχεδίαση του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» λάβαμε υπόψη μας την εμπειρία από την υλοποίηση των δυο προηγούμενων προγραμμάτων, τα σημερινά δεδομένα της αγοράς, αλλά και την εικόνα άλλων Ευρωπαϊκών χωρών που βρίσκονται σε πιο προχωρημένο στάδιο όσον αφορά στη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης, η οποία παραμένει προτεραιότητα της Κυβέρνησης και κρίσιμο συστατικό τόσο στη Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα όσο και στα GR-eco islands. Στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» απλοποιούμε τις διαδικασίες, επισπεύδουμε το χρόνο πληρωμής των δικαιούχων αλλά και μεριμνούμε ώστε να εξυπηρετήσουμε την αναμενόμενα, αυξημένη ζήτηση. Προτεραιότητά μας, προς όφελος των πολιτών, η μικρότερη δυνατή χρονική επιβάρυνση και η μέγιστη δυνατή απορρόφηση των διαθέσιμων κονδυλίων.

    Ποια θα είναι κατά τη γνώμη σας η μεγαλύτερη ανατροπή στο νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και ποια η μεγαλύτερη καινοτομία του;

    Ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας τροποποιήθηκε, συνολικά, τελευταία φορά το 2007. Από τότε έχουν αλλάξει τα κυκλοφοριακά δεδομένα εντός και εκτός πόλεων. Ο νέος ΚΟΚ σύντομα θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, πριν πάρει τον δρόμο για τη Βουλή.

    Σημαντική καινοτομία είναι ότι για πρώτη φορά γίνεται κατηγοριοποίηση των παραβάσεων ανάλογα με την επικινδυνότητά τους. Αυτό θα βοηθήσει τόσο στην ψηφιακή διαχείρισή τους, όσο και στην κλιμάκωση των ποινών όταν καταγράφεται υποτροπιάζουσα συμπεριφορά. Από τον Δεκέμβριο του 2023 σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης θέσαμε στη διάθεση των πολιτών μία πλατφόρμα, στην οποία δίνεται πρόσβαση στον οδηγό όσον αφορά στους πόντους, στις παραβάσεις και τυχόν αφαιρέσεις που σχετίζονται με την άδεια οδήγησης. Η ψηφιοποίηση αυτή, εξασφαλίζει την εφαρμογή του point system, το οποίο συλλέγει τους πόντους ποινής που προβλέπονται από τον ΚΟΚ για κάθε υποτροπιάζουσα παραβατική συμπεριφορά. Όταν στο μητρώο ενός οδηγού συμπληρωθούν 25 πόντοι ποινής από τροχαίες παραβάσεις, τότε αφαιρείται η άδεια οδήγησης για 5 χρόνια και ο οδηγός μετά πρέπει να επανεξεταστεί για νέο δίπλωμα.

    Αναπροσαρμόζουμε, προς τα κάτω, τα όρια ταχύτητας εντός αστικού ιστού. Όπως ίσως γνωρίζετε στους κλειστούς αυτοκινητοδρόμους, που έχει η χώρα, έχουν μειωθεί τα τροχαία δυστυχήματα. Δυστυχώς, ο μεγάλος αριθμός εντοπίζεται, πλέον, εντός των αστικών κέντρων (54%). Στην πλειοψηφία αυτών εμπλέκονται ευάλωτοι χρήστες της οδού, δικυκλιστές ή πεζοί. Σύμφωνα με τους συγκοινωνιολόγους, ένα τροχαίο που γίνεται με ταχύτητα 20km/h έχει περιορισμένες συνέπειες (20%), ενώ με ταχύτητα 50km/h υπάρχουν πιθανότητες 80%, για πρόκληση σοβαρού τραυματισμού ή θανάτου. H ακατάλληλη ταχύτητα είναι η πρώτη αιτία θανατηφόρων ατυχημάτων πανευρωπαϊκά. Υπολογίζεται δε πως η μείωσή της κατά 1km/h θα έσωζε σε πανευρωπαϊκό επίπεδο 2.100 ζωές. Πέρα από τη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας, η μείωση του ορίου ταχύτητας θα συμβάλλει αναλογικά στην μείωση της κατανάλωσης καυσίμου, των εκπεμπόμενων ρύπων αλλά και της ηχορύπανσης. Στοιχεία σημαντικά για την Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα. Ταυτόχρονα η μείωση του ορίου ταχύτητας είναι καθοριστικής σημασίας για την συνύπαρξη με την μικροκινητικότητα. Θέλω να τονίσω ότι όλοι έχουμε ίσα δικαιώματα ως χρήστες της οδού και για να συνυπάρχουμε αρμονικά σεβόμενοι τους κανόνες, εν προκειμένου τον ΚΟΚ.

    Η Ελλάδα υποδέχθηκε ήδη τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία που σύντομα θα τεθούν στη διάθεση του κοινού. Σχεδιάζετε να συνεχίσετε αυτή την “πράσινη” ανανέωση του στόλου και τα επόμενα χρόνια, σε συνδυασμό πάντα και με την απαραίτητη ανάπτυξη των απαιτούμενων υποδομών;

    Αμέσως μετά το Πάσχα θα δείτε τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία σε υπηρεσία: Συνολικά 250 ηλεκτρικά λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη εκ των οποίων τα 140 θα κυκλοφορήσουν στους δρόμους της πρωτεύουσας και τα 110 στη συμπρωτεύουσα. Αυτές τις μέρες ολοκληρώνονται οι δοκιμές προσομοίωσης επιβατικού κοινού, οι οποίες θα φτάσουν τα 5.000km ανά όχημα. Παράλληλα, έχουμε υπογράψει συμβάσεις για 300 νέα λεωφορεία φυσικού αερίου, από τα οποία τα 200 θα είναι 12 μέτρων και τα 100 αρθρωτά 18 μέτρων. Έτσι στο σύνολο μαζί με τα 250 ηλεκτρικά θα έχουμε 550 νέα λεωφορεία, που θα τεθούν το 2025 σε κυκλοφορία αντικαθιστώντας τα πιο παλιά. Ταυτόχρονα, έχουμε ξεκινήσει δυο νέους διαγωνισμούς για την προμήθεια 750 ακόμα λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Η σταδιακή ανανέωση ενός «γερασμένου» στόλου, θα βελτιώσει τη βιώσιμη κινητικότητα στην πόλη και την καθημερινότητα όλων μας. Ως Κυβέρνηση θέτουμε προτεραιότητα την Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα αλλά και τα πλήρως προσβάσιμα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Στόχος της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι η ανανέωση 1.300 νέων λεωφορείων έως το τέλος του 2027, δημιουργώντας μια νέα εποχή στις αστικές συγκοινωνίες.

    Πως πιστεύετε ότι μπορεί να μειωθεί το κυκλοφοριακό χάος σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και με ποιον τρόπο μπορούν να μειωθούν οι εκπομπές βλαβερών για την υγεία ρύπων στις μεγαλουπόλεις;

    Προφανώς το δίκτυο στις πόλεις σχεδιάστηκε πριν από αρκετές δεκαετίες με άλλα δεδομένα πληθυσμού και μεταφορικού έργου. Δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις. Στις δυο πόλεις κυκλοφορούν τριπλάσια οχήματα από όσα μπορεί να εξυπηρετήσει η υπάρχουσα υποδομή. Η Ελλάδα έχει μέσο όρο ηλικίας ΙΧ τα 18 έτη, ο απαρχαιωμένος στόλος δημιουργεί προβλήματα τόσο στην Οδική Ασφάλεια, όσο και στην ατμοσφαιρική ρύπανση. Η χρήση ενός παλιού αυτοκινήτου είναι ασύμφορη και καθίσταται εφικτή με παραβατική συμπεριφορά. Ετοιμάζουμε σχετική νομοθετική ρύθμιση ώστε να συνδεθούν τα τέλη κυκλοφορίας με την ασφαλιστική και την τεχνική ενημερότητα. Το ένα θα προϋποθέτει το άλλο. Με αυστηρή εφαρμογή του νόμου θα τεθούν εκτός λειτουργίας εκατοντάδες χιλιάδες οχήματα, καθώς δε θα συμφέρει η χρήση τους, τα οποία προφανώς σήμερα εξυπηρετούν συμπολίτες μας οι οποίοι δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα αντικατάστασής των. Ως Πολιτεία οφείλουμε να εξυπηρετήσουμε την ανάγκη με τη βελτίωση των ΜΜΜ. Η προώθηση της ηλεκτροκίνησης αλλά και της μικροκινητικότητας μαζί με άλλες ευέλικτες μορφές μετακίνησης είναι σύμμαχοί μας στην προσπάθεια μείωσης του κυκλοφοριακού. Αξιολογούμε ότι σε πολλές Ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις έχουν εφαρμοστεί με επιτυχία ζώνες μηδενικών εκπομπών ρύπων και αντικίνητρα για τη χρήση παλιών ρυπογόνων οχημάτων στο κέντρο τους.

    Πρόσφατα επισκεφτήκατε τα τρία εργοτάξια του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος. Ποια είναι η πρόοδος των εργασιών και πόσο σημαντική είναι η ολοκλήρωση αυτού του έργου για τη Δυτική Πελοπόννησο και την Αχαΐα;

    Στην νέα εθνική οδό Πατρών-Πύργου, οι εργασίες έχουν ήδη υλοποιηθεί σε ποσοστό άνω του 40%. Ως το τέλος του έτους αναμένεται να φτάσουμε στο 80% και η παράδοση στην κυκλοφορία θα γίνει εντός του 2025. Η συνολική απόσταση του νέου αυτοκινητόδρομου είναι 75km εκ των οποίων τα 13km αφορούν σε βελτιώσεις της υφιστάμενης Εθνικής Οδού, ενώ τα υπόλοιπα κατασκευάζονται σε νέα χάραξη. Πρόκειται για κλειστό αυτοκινητόδρομο υψηλών προδιαγραφών που θα μειώσει σημαντικά το χρόνο μετακίνησης (Αθήνα – Πύργος σε λιγότερο από 3 ώρες) θα δώσει άλλη πνοή στη Δυτική Ελλάδα, θα αναβαθμίσει τις μεταφορές, θα βελτιώσει σημαντικά την οδική ασφάλεια, την προσβασιμότητα και θα αναδείξει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της περιοχής.