Ο αντιπρόεδρος της γερμανικής εταιρείας, Lutz Meschke, περιγράφει με αναλυτικό τρόπο ποιες τεχνολογίες και εφαρμογές υποστήριξης του οδηγού θα δούμε στο εγγύς και απώτερο μέλλον στα μοντέλα της Porsche.
Με την αυτόνομη οδήγηση να μπαίνει μέρα με τη μέρα στο καθημερινό λεξιλόγιο όλων των μεγάλων και μικρών κατασκευαστών αυτοκινήτου, μεγάλο ερωτηματικό παραμένει ποια θα είναι η «στάση» εταιρειών που όλα αυτά τα χρόνια έχουν ταυτίσει το όνομά τους με οδηγικοντρικά χαρακτηριστικά που θέτουν στο επίκεντρο της προσοχής τους, όχι μια «μηχανή», αλλά τον ίδιο τον άνθρωπο-οδηγό. Πως θα είναι λοιπόν η Porsche του μέλλοντος; Θα είναι αυτόνομη; Ο Lutz Meschke δίνει όλες τις απαντήσεις.
Μπορείτε να φανταστείτε μια Porsche χωρίς… τιμόνι;
L.M.: Η Porsche θα είναι πάντα ένα αυτοκίνητο που θα θέλετε να το οδηγήσετε μόνοι σας. Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένες πτυχές της αυτόνομης οδήγησης που είναι ενδιαφέρουσες για εμάς. Όπως τα συστήματα υποβοήθησης σε συνθήκες κυκλοφοριακής συμφόρησης και η αυτόνομη στάθμευση, για παράδειγμα. Είναι ελκυστικό να μπορώ να αξιοποιήσω τη διαδρομή προς το γραφείο πραγματοποιώντας μέσα στο αυτοκίνητο μια εικονική συνάντηση με τους συνεργάτες μου. Ή φανταστείτε, για παράδειγμα, να έχετε αργήσει στο ραντεβού σας και να μπορείτε να αφήσετε το αυτοκίνητο στο χώρο στάθμευσης και αυτό να παρκάρει μόνο του. Αυτό είναι πραγματικά χρήσιμο. Σε συνθήκες κυκλοφοριακής συμφόρησης επίσης οι λειτουργίες αυτοματοποιημένης οδήγησης σύντομα θα είναι must».
Εκτός από τις παραπάνω, ποιες άλλες θα είναι λειτουργίες που θα προσφέρει στο μέλλον η Porsche;
L.M.: Υπάρχουν διαφορετικά στάδια στο δρόμο για την αυτόνομη οδήγηση. Ανάλογα με το μοντέλο, θα προσφέρουμε περισσότερες ή λιγότερες λειτουργίες. Όσον αφορά θέματα, όπως η αυτόνομη οδήγηση ή η συνδεσιμότητα, πρέπει να παρουσιάσουμε λύσεις που να ταιριάζουν απόλυτα στις απαιτήσεις των πελατών μας.
Πότε σκοπεύετε να παρουσιάσετε όλες αυτές τις λύσεις;
L.M.: Στις νέες γενιές του Panamera και Cayenne έχουμε ήδη ακολουθήσει με συνέπεια τα επόμενα βήματα στον τομέα των συστημάτων υποβοήθησης. Το InnoDrive είναι ένα παράδειγμα για το πώς εφαρμόζουμε τις τεχνικές αυτές δυνατότητες με τρόπο που ταιριάζει στη φιλοσοφία της Porsche. Αυτό είναι ένα βήμα προς την ημιαυτόνομη οδήγηση. Προκειμένου να γίνει μια επισκόπηση της κυκλοφορίας, το σύστημα χρησιμοποιεί ουσιαστικά τους αισθητήρες ραντάρ και τον lane departure assistant για καθοδήγηση σε συνδυασμό με ακριβή τρισδιάστατα δεδομένα διαδρομής από το σύστημα πλοήγησης. Τα συστήματα Traffic Assistance και Parking Assistance θα υιοθετηθούν στην Cayenne το επόμενο έτος – φυσικά, με καθυστέρηση ανάλογα με την αγορά. Τα πραγματικά μεγάλο άλμα όμως θα γίνει στα τέλη της δεκαετίας με την Mission E. Η αρχή μας είναι πως υπάρχουν εκατοντάδες χιλιάδες πράγματα που μπορεί κανείς να κάνει με την τεχνολογία. Για εμάς, όμως, είναι σημαντικό να περιορίσουμε τις επιλογές σε βασικούς τομείς της και να επικεντρωθούμε σε αυτούς.
Ποιοι είναι οι τομείς αυτοί που ταιριάζουν στη φιλοσοφία της Porsche;
L.M.: Σκοπεύουμε να προσφέρουμε υπηρεσίες «on demand». Αυτό σημαίνει πως ο πελάτης μας θα μπορεί να αγοράσει τις νέες λειτουργίες/υπηρεσίες όποτε θέλει. Ακόμα και μετά την αγορά του αυτοκινήτου του καταβάλλοντας ένα εφάπαξ ποσό ή συνδρομή.
Ποιες από αυτές θα είναι «On demand»;
L.M.: Για παράδειγμα, φανταστείτε ότι θα μπορείτε να χρησιμοποιήσετε μια ενημερωμένη έκδοση λογισμικού για να αυξήσετε για λίγο χρονικό διάστημα την ισχύ του κινητήρα προκειμένου να επισκεφτείτε ένα σαββατοκύριακο μια πίστα – ή να έχετε στη διάθεσή σας πιο δυνατούς προβολείς, αν σκοπεύετε να διανύσετε μια μεγάλη διαδρομή τη νύχτα.
Τα ποσά που θα επενδύσετε σε αυτές τις τεχνολογίες θα σας επιστραφούν με κάποιο τρόπο;
L.M.: Εμείς αυτή τη στιγμή θα πρέπει να επενδύσουμε αρκετά στην εξέλιξη των υπηρεσιών αυτών, οι οποίες δεν θα πέσουν απλά από τον ουρανό. Μέχρι τώρα, έχουμε επενδύσει ως επί το πλείστον στη ανάπτυξη συμβατικών οχημάτων, ενώ τώρα ενισχύουμε σημαντικά την ανάπτυξη των υπηρεσιών. Αλλά αυτό που ισχύει, επίσης, είναι ότι θέλουμε να κερδίσουμε χρήματα με αυτές τις νέες υπηρεσίες. Οι οποίες κατά ανάγκη δεν θα ανήκουν όλες σε εμάς.
Σίγουρα όμως αυτό δεν θα είναι αρκετό…
L.M.: Δεν είναι, πράγματι. Για παράδειγμα, έχουμε μια άλλη ιδέα, την οποία την αποκαλούμε «λειτουργία Mark Webber». Με αυτή, το όχημα θα μπορούσε να οδηγεί αυτόνομα σε ένα πίστα, όπως το Nürnburgring, ακριβώς με τον τρόπο που θα οδηγούσε ο Webber. Το αυτοκίνητο θα ακολουθεί εδώ μια ιδανική πορεία και θα καταδεικνύει τα τέλεια σημεία φρεναρίσματος, τις σωστές γραμμές στις στροφές και πού μπορεί να επιταχύνει κανείς ιδανικά. Σε πρώτη φάση, το λογισμικό θα μπορεί να αποθηκεύει την ακριβή πορεία και όλες τις κινήσεις του Mark Webber μέσα στην πίστα. Αυτά τα δεδομένα θα χρησιμοποιούνται εν συνεχεία από το αυτόνομο σύστημα οδήγησης το οποίο θα καθοδηγεί από μόνο του το όχημα ακριβώς με τον τρόπο που το έκανε ο Mark Webber. Στη συνέχεια, ο πελάτης μπορεί να ανακτήσει ο ίδιος τον έλεγχο μέσω των χειριστηρίων, αφήνοντας όμως το αυτοκίνητο και το σύστημα πιλοτικής οδήγησης να του δείξει το ιδανικά πατήματα, εκπαιδεύοντας και βελτιώνοντας τις δεξιότητές του ως οδηγού μέσω μιας άμεσης ανατροφοδότησης από το ίδιο το αυτοκίνητο. Αυτό είναι τεχνικά εφικτό ήδη. Φυσικά, ο οδηγός μπορεί να βελτιωθεί με την πάροδο του χρόνου και να μάθει νέα πράγματα. Έτσι λοιπόν, σε πρώτη φάση το σύστημα θα αφήνει τον Mark Webber να του δείξει την πορεία. Στη συνέχεια, ο οδηγός θα καθοδηγείται και θα μαθαίνει από τον «εικονικό προπονητή». Στην αρχή θα μπορεί να οδηγεί με το 40{0e1bf7bf2eb9e5428c8afc912bc14ae3960f2b8ed1b6a40a11431ba85cd50b79} της ταχύτητας, στη συνέχεια με 50{0e1bf7bf2eb9e5428c8afc912bc14ae3960f2b8ed1b6a40a11431ba85cd50b79}, και μετά με το 60{0e1bf7bf2eb9e5428c8afc912bc14ae3960f2b8ed1b6a40a11431ba85cd50b79}. Φυσικά, θα υπάρχει η δυνατότητα να επιλέξετε προγράμματα για περισσότερες από μια πίστες. Αλλά και από περισσότερους οδηγούς, όπως ο Walter Röhrl.
Όλο αυτό δεν έρχεται σε σύγκρουση με το DNA της Porsche;
L.M.: Το αντίθετο. Βλέπουμε την ψηφιοποίηση και την αυτόνομη οδήγηση όχι ως απειλή, αλλά ως μια τεράστια ευκαιρία. Η αυτόνομη οδήγηση και η Porsche συνδυάζονται πολύ καλά, καθώς όλα αυτά τα υλοποιούμε στην πράξη κατά τρόπο που να ταιριάζει στη φιλοσοφία της εταιρείας συνδυάζοντας τις δυνατότητες που προσφέρουν οι νέες τεχνολογίες.
Είναι οι πελάτες σας έτοιμοι να αγοράσουν τις τεχνολογίες αυτές;
L.H.: Απολύτως. Κατ’ αρχήν, πολλοί από τους πελάτες μας πηγαίνουν ήδη σε track days. Δεύτερον, η χρήση μιας τέτοιας ειδικής εφαρμογής (app) θα προσφέρει επίσης τη δυνατότητα να κάνετε on-line κράτηση αλλά και να προβείτε σε πρόσθετη ασφάλιση για τη χρήση του αυτοκινήτου μέσα στην πίστα.
Τελικά, το παραδοσιακό επιχειρηματικό μοντέλο της Porsche δεν επαρκεί για τη διατήρηση της κερδοφορίας της;
L.M.: Ελπίζω ότι το να οδηγά κανείς από μόνος του μια Porsche θα αποτελεί το πιο βασικό χαρακτηριστικά για πολλά χρόνια. Το σπορ αυτοκίνητο της Porsche θα είναι το τελευταίο που θα διαθέτει το παραδοσιακό τιμόνι. Σίγουρα όμως η αυτόνομη οδήγηση θα αλλάξει δραματικά την αποτελεσματικότητα των οχημάτων. Επομένως, πρέπει να δημιουργήσουμε τις δυνατότητες ανάπτυξης με επίκεντρο την αυτόνομη οδήγηση. Γι ‘αυτό είναι μεσοπρόθεσμος στόχος μας να δημιουργήσουμε ψηφιακές υπηρεσίες που να αποτελούν ένα διψήφιο ποσοστό του συνόλου της επιχειρηματικής μας δράσης.