- Του Γιώργου Κ. Ανδρή
Λύση για τους ιδιοκτήτες παλαιότερων πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων στις γερμανικές πόλεις όπου ο ατμοσφαιρικός αέρας είναι ιδιαίτερα μολυσμένος φαίνεται ότι βρήκε η Γερμανική κυβέρνηση χωρίς να χρειαστεί να απαγορευθεί η κυκλοφορία των εν λόγω οχημάτων.
Σύμφωνα με το σχέδιο που εξετάζει η γερμανική κυβέρνηση οι ιδιοκτήτες παλαιών οχημάτων diesel (Euro 4 και Euro5) θα μπορούν να επιλέξουν να κρατήσουν το παλιό τους αυτοκίνητο στην κυκλοφορία μέσω αναβάθμισης του κινητήρα ή να το αντικαταστήσουν με κάποιο νεότερο με την παροχή κινήτρων.
Μάλιστα τόσο η κ. Μέρκελ όσο και οι υπόλοιποι ηγέτες του κυβερνητικού συνασπισμού ανακοίνωσαν ότι συμφώνησαν στον τρόπο μείωσης της ρύπανσης σε κάποιες πόλεις χωρίς να απαγορευθεί η κυκλοφορία των παλαιών πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων.
Σύμφωνα με πληροφορίες οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες αναμένεται να προσφέρουν ένα πρόγραμμα ανταλλαγής με ελκυστικά κίνητρα ή εκπτώσεις για τους ιδιοκτήτες των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων που πληρούν τις οδηγίες ρύπων Euro4 και Euro5.
Ωστόσο αν οι ιδιοκτήτες των παλαιών diesel αυτοκινήτων δεν θέλουν να τα αποχωριστούν τότε η γερμανική κυβέρνηση αναμένει από τους κατασκευαστές να μειώσουν τους ρύπους των κινητήρων τους με ένα ειδικό σύστημα του οποίου το κόστος θα το επωμιστούν οι κατασκευαστές σύμφωνα με τα κυβερνητικά στελέχη!
Όσον αφορά τα επαγγελματικά οχήματα και φορτηγά, η κυβέρνηση θα επιχορηγήσει την τοποθέτηση του καταλύτη SCR έως και 80%.
Υπάρχουν 3,1 εκατομμύρια πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα Euro4 και 5,7 εκατομμύρια diesel αυτοκίνητα Euro 5, από 46,5 εκατομμύρια αυτοκίνητα στους δρόμους στη Γερμανία.
Ο υπουργός Μεταφορών Andreas Scheuer δήλωσε ότι οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες ήταν πρόθυμες να αναλάβουν το μεγαλύτερο μέρος της αναβάθμισης παλαιών αυτοκινήτων diesel για τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στις γερμανικές πόλεις μέσω της τοποθέτησης του νέου καταλύτη.
Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο Γερμανός Υπουργός η Volkswagen, η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας, συμφώνησε να καλύψει τις 2.400 ευρώ από το σύνολο των 3.000 ευρώ που κοστίζει η τοποθέτηση του συστήματος μείωσης των ρύπων.
“Τώρα πρέπει να συζητήσουμε πώς καλύψουμε το έλλειμμα των 600 ευρώ”, πρόσθεσε.
Επίσης ο Scheuer δήλωσε ότι η VW ήταν πρόθυμη να προσφέρει εκπτώσεις για ανταλλαγή των παλαιών diesel οχημάτων με καινούρια ή ελαφρώς μεταχειρισμένα έως και 8.000 ευρώ, η BMW 6.000 ευρώ και η Daimler μέχρι 5.000 ευρώ, ενώ προσφέρουν και επιλογές χρηματοδοτικής μίσθωσης.
Πάντως οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες παραπονιούνται πως οι ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες δεν καλύπτονται από καμία απαίτηση για τοποθέτηση καταλύτη SCR μείωσης των ρύπων.
Η Volvo από την άλλη μεριά δήλωσε ότι δεν εργάζεται σε τέτοιες αναβαθμίσεις, αλλά εξετάζει τα κίνητρα ανταλλαγής των παλαιών diesel με νεότερα.
Η επιλογή αυτή εξετάζεται επίσης από αρκετές άλλες ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες, δήλωσε ο Reinhard Zirpel, επικεφαλής της ένωσης εισαγωγέων αυτοκινήτων VDIK.
Κανένα κόστος για τους οδηγούς
Ο υπουργός Μεταφορών της Γερμανίας κ. Scheuer είπε ότι η κυβέρνηση δεν θα επιβαρύνει με πρόσθετες δαπάνες του ιδιοκτήτες παλαιών πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων.
Από την άλλη μεριά ο κ. Schulze του SPD δήλωσε ότι η συμφωνία πρέπει να περιλαμβάνει την τοποθέτηση συσκευής μείωσης των ρύπων και ότι ολόκληρο το κόστος θα πρέπει να βαρύνει τη βιομηχανία: “Η αυτοκινητοβιομηχανία προκάλεσε το πρόβλημα και τώρα πρέπει να το διορθώσει”, ανέφερε χαρακτηριστικά.
Δεν θέλουν να δεσμευτούν
Άγνωστο παραμένει πόσοι ξένοι κατασκευαστές αυτοκινήτων θα συμμετάσχουν σε αυτό το πρόγραμμα ανταλλαγής αυτοκινήτων με πριμοδότηση. Η Renault εξήγγειλε ότι προσφέρει μέχρι και 10.000 ευρώ ανάλογα με το μοντέλο για την αγορά ενός νέου.
Ο Ομοσπονδιακός Σύνδεσμος Προστασίας των Καταναλωτών ενημερώνει τους κατόχους αυτοκινήτων ότι εξαιρούνται από τις απαγορεύσεις κυκλοφορίας στις επίμαχες πόλεις μόνο εφόσον αγοράσουν πετρελαιοκίνητο τελευταίας τεχνολογίας 6d-Temp, βενζινοκίνητα από Euro 4, ηλεκτρικό αυτοκίνητο ή ένα που να κινείται με υγραέριο. Εάν όμως κάποιος δεν θέλει να ανταλλάξει το αυτοκίνητό του με ένα νεώτερης τεχνολογίας, έχει τη δυνατότητα να τοποθετήσει καταλυτικό μετατροπέα, τον λεγόμενο καταλύτη SCR.
Εδώ υπάρχει μια σειρά από περιορισμούς. Για παράδειγμα, θα πρέπει το πετρελαιοκίνητο να είναι τεχνολογίας Euro 5 και το σύστημα του καταλύτη να έχει επιτραπεί βάσει νόμου. Ποιος θα αναλάβει το κόστος; Και εδώ υπάρχει ασάφεια. Ενώ η κυβέρνηση περιμένει ότι θα το αναλάβουν ολοκληρωτικά οι αυτοκινητοβιομηχανίες, εκείνες δεν θέλουν να δεσμευτούν, αν και ορισμένες άφησαν να εννοηθεί ότι επιθυμούν να συμμετάσχουν στο κόστος. Άγνωστο παραμένει ποιος θα ευθύνεται μετά την τοποθέτηση του καταλύτη. Η γερμανική κυβέρνηση παραπέμπει στην νομοθετικά κατοχυρωμένη υποχρεωτική ανάληψη ευθύνης από την πλευρά που προβαίνει στην τεχνολογική αναβάθμιση. Σε κάθε περίπτωση, όποιος επιλέξει αυτήν την εναλλακτική πρέπει να γνωρίζει ότι το αυτοκίνητό του θα καταναλώνει περισσότερη καύσιμη ύλη.
Η BMW δήλωσε ότι δεν την ενδιαφέρει η λύση του καταλύτη, η Daimler ότι το εξετάζει, αλλά την ενδιαφέρει περισσότερο η λύση μέσω επιδότησης. Η Λέσχη Αυτοκινήτου ADAC ζητά από τις αυτοκινητοβιομηχανίες να ανοίξουν τα χαρτιά τους. «Μόνο όταν καταλήξουν σε δεσμευτικές αποφάσεις, θα γνωρίζουν οι καταναλωτές την αξία των αποφάσεων της γερμανικής κυβέρνησης. Δυστυχώς πολλά ζητήματα τεχνικής φύσης παραμένουν ανοιχτά», επισημαίνει η ADAC.