Ο ανεξάρτητος οργανισμός ασφάλειας Euro NCAP ανακοίνωσε την ανάπτυξη ενός συστήματος αξιολόγησης το οποίο ονομάζει «Truck Safe». Αυτό αποτελεί άμεση απάντηση στα στοιχεία που δείχνουν ότι, ενώ τα φορτηγά αντιπροσωπεύουν μόνο το 3% των οχημάτων στους δρόμους της Ευρώπης, εμπλέκονται σχεδόν στο 15% όλων των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων στην ΕΕ. Το Euro NCAP θα παρουσιάσει ποια στοιχεία εξετάζει αυτή τη στιγμή ο οργανισμός ως μέρος μιας μελλοντικής αξιολόγησης Truck Safe και πώς σκοπεύει να χρησιμοποιήσει τα στοιχεία.
Ο Dr. Michiel van Ratingen, Γενικός Γραμματέας Euro NCAP τόνισε ότι: «Σήμερα σηματοδοτήθηκε μια σημαντική στιγμή στην ανάπτυξη του συστήματος αξιολόγησης Truck Safe του Euro NCAP. Δυστυχώς, όταν εμπλέκονται φορτηγά σε ατυχήματα, το μέγεθος και το βάρος τους σημαίνουν ότι υπάρχει μεγαλύτερος κίνδυνος θανατηφόρων ατυχημάτων – ειδικά για τους πιο ευάλωτους χρήστες του δρόμου. Το Euro NCAP υπογραμμίζει σήμερα την ανάγκη τα φορτηγά να είναι καλύτερα εξοπλισμένα με τεχνολογίες που σώζουν ζωές, ιδίως σε σχέση με την αποφυγή συγκρούσεων, το όραμα και τις πτυχές της διάσωσης μετά τη σύγκρουση. Τα πρωτόκολλα που ανακοινώθηκαν θα δημοσιευτούν επίσημα τον επόμενο μήνα και καταδεικνύουν ότι οι μέθοδοι δοκιμών βέλτιστης πρακτικής που αναπτύχθηκαν την τελευταία δεκαετία για επιβατικά αυτοκίνητα μπορούν να μετατραπούν σε χρήσιμες οδηγίες για το σχεδιασμό μελλοντικών, ασφαλέστερων βαρέων φορτηγών. Παρουσιάζοντας δημόσια τις διαδικασίες και τις απαιτήσεις πριν από την αξιολόγηση, ελπίζουμε ότι ο κλάδος θα λάβει υπόψη του και θα αντιδράσει ανάλογα. Στο NCAP24, είμαστε στην ευχάριστη θέση να είμαστε μαζί με βασικά ενδιαφερόμενα μέρη του κλάδου και κατασκευαστές οχημάτων, συμπεριλαμβανομένων των DAF, Scania, Volvo και ZF, που επιδεικνύουν τις τεχνολογίες αιχμής τους.»
Ο Matthew Avery, Διευθυντής Ανάπτυξης Στρατηγικής Euro NCAP επισήμανε ότι: «Το νέο σύστημα αξιολόγησης Truck Safe του Euro NCAP θα είναι το πρώτο για τον κλάδο και θα επιτρέψει σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς στον κλάδο των φορτηγών να προσδιορίσουν και να αξιολογήσουν το επίπεδο ασφάλειας των φορτηγών. Αυτό όχι μόνο θα προσφέρει βελτιωμένη ασφάλεια για τους οδηγούς, αλλά θα δημιουργήσει επίσης ευκαιρίες για εκείνους τους φορείς εκμετάλλευσης που επενδύουν στα ασφαλέστερα οχήματα, καθιστώντας το σύστημα ελκυστικό τόσο για τους ασφαλιστές όσο και για τους φορτωτές. Δημιουργώντας μια αγορά για την ασφάλεια, το Euro NCAP θα ενθαρρύνει τους κατασκευαστές και τους προμηθευτές να καινοτομούν, αυξάνοντας περαιτέρω τα οφέλη για την ασφάλεια του συστήματος καθώς εξελίσσονται οι αξιολογήσεις. Οι πόλεις και οι περιφερειακές αρχές θα είναι σε θέση να προσδιορίζουν με σαφήνεια τα καλύτερα οχήματα για τους δρόμους τους και να δίνουν κίνητρα για υιοθέτηση, και οι εταιρείες θα μπορούν εύκολα να προσδιορίζουν το ασφαλέστερο όχημα κατάλληλο για το ρόλο. Η νέα βαθμολογία βασίζεται στο επιτυχημένο πρόγραμμα ασφάλειας ελαφρών εμπορικών βαν του Euro NCAP – ενισχύοντας τα μηνύματα του Euro NCAP για στόλους και επιχειρήσεις: Ασφαλή Οχήματα = Ασφαλέστερα Κέρδη.»
Το Euro NCAP επιδιώκει να αντιμετωπίσει αυτή την ανισότητα αξιολογώντας τα φορτηγά με βάση τις επιδόσεις τους σε βασικούς τομείς όπως:
Αποφυγή συγκρούσεων: Εδώ περιλαμβάνεται η αποτελεσματικότητα τεχνολογιών όπως η Ευφυής Προσαρμογή Ταχύτητας (ISA) και η Αυτόνομη Πέδηση Έκτακτης Ανάγκης (AEB) στην αποφυγή συγκρούσεων.
Ορατότητα του οδηγού: Τεχνολογίες όπως τα συστήματα παρακολούθησης με κάμερα (eMirrors) θα αξιολογηθούν ως προς την ικανότητά τους να παρέχουν ευρύτερα οπτικά πεδία και να μειώνουν τα τυφλά σημεία, κάτι που είναι ιδιαίτερα κρίσιμο σε αστικό περιβάλλον.
Διάσωση μετά τη σύγκρουση: Θα αξιολογηθούν ο σχεδιασμός και τα χαρακτηριστικά των φορτηγών για να διασφαλιστεί ότι διευκολύνουν αποτελεσματικές επιχειρήσεις διάσωσης σε περίπτωση ατυχήματος.
Οι πρώτες αξιολογήσεις Truck Safe αναμένεται να δημοσιοποιηθούν τον Νοέμβριο του 2024, εστιάζοντας σε διάφορους τύπους φορτηγών που χρησιμοποιούνται συνήθως σε αστικές διανομές, στην εθνική μεταφορά και στις μεταφορές μεγάλων αποστάσεων.
Το σύστημα θα εξελιχθεί με την πάροδο του χρόνου, με δοκιμές σύγκρουσης που προγραμματίζονται για το 2030, ώστε να ενθαρρυνθεί περαιτέρω η ανάπτυξη συστημάτων παθητικής ασφάλειας στα φορτηγά.