Ευκαιρίες για τους επιτήδειους στην Ελλάδα τα «σαπάκια» της EE

  • Του Γιώργου Κ. Ανδρή

Τη στιγμή που αρκετές πόλεις στη Γερμανία είναι έτοιμες ή έχουν ήδη απαγορεύσει την κυκλοφορία σε παλιά πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα (Euro5 και παλαιότερα) οι επιτήδειοι έμποροι σε όλα τα Βαλκάνια και ειδικά κάποιοι Έλληνες σπεύδουν να τα αποκτήσουν έναντι πινακίου φακής για να πουλήσουν στις χώρες τους σε πολύ υψηλότερες τιμές.

Άλλωστε μεγάλοι χαμένοι από την απαγόρευση κίνησης των παλαιών diesel οχημάτων φαίνεται πως είναι οι έμποροι μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στη Γερμανία καθώς οι καταναλωτές γυρνούν την πλάτη τους στα παλαιάς τεχνολογίας πετρελαιοκίνητα οχήματα και επιλέγουν βενζινοκίνητα.

Μάλιστα τα απούλητα αυτοκίνητα έχουν οικονομικές επιπτώσεις για τους εμπόρους καθώς κάθε όχημα που παραμένει για καιρό στο κατάστημα συνεπάγεται κόστος. Οι έμποροι εκτιμούν ότι τα αυτοκίνητα diesel έχουν απολέσει μέσα στα τελευταία χρόνια τουλάχιστον 40% της αξίας τους στη γερμανική αγορά.

Όλοι λοιπόν οι έμποροι μεταχειρισμένων της Γερμανίας έχουν αποφασίσει να «ξεφορτωθούν» τα παλιά και ρυπογόνα πετρελαιοκίνητα μοντέλα που έχουν στα καταστήματά τους ώστε να μειώσουν τις ζημίες τους σε μια ξαφνική απαγόρευση της κυκλοφορίας τους.

To ίδιο όμως γίνεται και σε άλλα κράτη-μέλη της ΕΕ όπως είναι η Ισπανία, η Πορτογαλία, η Ιταλία οι οποίες διαθέτουν μεγάλους εταιρικούς στόλους οχημάτων (χρονομίσθωσης και ενοικίασης) τα οποία καταλήγουν στην γειτονική Βουλγαρία απ’ όπου και εισάγονται στην Ελλάδα ή άλλες υπανάπτυκτες χώρες της ΕΕ ή της Αφρικής.

Μάλιστα οι επιτήδειοι Έλληνες έμποροι μεταχειρισμένων πραγματοποιούν μαζικές αγορές παλαιών πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων πετυχαίνοντας πάρα πολύ χαμηλές τιμές.

Στη συνέχεια κάνουν ένα μικρό «φρεσκάρισμα» στα μηχανικά μέρη και στο αμάξωμα στα εν λόγω «σαπάκια», οι περισσότεροι εξ αυτών γυρίζουν τα χιλιόμετρα που αναγράφουν τα κοντέρ τους και όπως είναι γυαλισμένα και «καθαρά» τα διαθέτουν προς πώληση σε ανυποψίαστους καταναλωτές κερδίζοντας πολλές χιλιάδες ευρώ από το καθένα από αυτά.

Πάντως το φορολογικό καθεστώς στην Ελλάδα ευνοεί την εισαγωγή παλιών ρυπογόνων αυτοκινήτων σε αντίθεση με τα νεότερα που το κόστος εκτελωνισμού καθιστά απαγορευτική την εισαγωγή τους!

Η Γερμανία εξάγει τα… «σαπάκια»

Την ώρα που τα ρυπαρά πετρελαιοκίνητα παλαιάς τεχνολογίας αποβάλλονται σταδιακά από τους γερμανικούς δρόμους, σε ορισμένες βαλκανικές χώρες υποψήφιοι αγοραστές μεταχειρισμένων οχημάτων παρακολουθούν με ενδιαφέρον τις εξελίξεις.

Στην Ελλάδα μόνο στο 11μηνο του 2018 οι εισαγωγές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων καταγράφει αύξηση 44,5% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2017 καθώς έχουν εισαχθεί πάνω από 57.000 αυτοκίνητα έναντι 39.000 οχημάτων. Αν υπολογίσει κανείς την διαφορά με το 2016 τότε θα αντιληφθεί πως οι εισαγωγές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων καταγράφουν αύξηση 122%!

Στη Σερβία τα πράγματα καταγράφονται χειρότερα καθώς το περασμένο καλοκαίρι εισήχθησαν πάνω από 300.000 μεταχειρισμένα από τη Γερμανία.

Ο Μίλος Πέτροβιτς, πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αυτοκινήτων της Σερβίας, δεν βλέπει θετικά τις εξελίξεις των τελευταίων ετών. «Εάν κοιτάξουμε την περίοδο των τελευταίων πέντε ετών, βλέπουμε ότι έχουν έρθει στη Σερβία 600.000 μεταχειρισμένα οχήματα που δεν θέλει πια η Ευρώπη. Αυτό που πονά περισσότερο εμάς που ασχολούμαστε με σύγχρονα τεχνολογικά προϊόντα είναι το γεγονός ότι η Σερβία έχει εξελιχθεί σε νεκροταφείο αυτοκινήτων».

Επίσης ένα μεγάλο ποσοστό των εισαγόμενων μεταχειρισμένων στη Ρουμανία σήμερα προέρχεται από τη Γερμανία. Το 2017 ανήλθαν σε 300.000 Ι.Χ., εκ των οποίων το 70% αφορούσε σε diesel μοντέλα.

Με λίγα λόγια η περιοχή των Βαλκανίων κινδυνεύει να εξελιχθεί σε… «χωματερή για παλιά αυτοκίνητα» από τις δυτικοευρωπαϊκές χώρες…