Ο άνθρωπος που προέβλεψε την κατάρρευση της Enron στις αρχές της δεκαετίας του 2000, και γνωστός στις αγορές είπε ότι η Tesla τού θυμίζει παλαιότερες υψηλές μετοχές όπως η Cisco κατά την εποχή του dot-com!
Μάλιστα ο Jim Chanos επισήμανε ότι η Tesla δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις υπερμεγέθεις προσδοκίες των θαυμαστών της, ειδικά όταν ο διευθύνων σύμβουλος Εlon Musk έχει στραμμένη την προσοχή του στη λειτουργία του Twitter και στα ειρηνευτικά σχέδια για τον τερματισμό του πολέμου Ρωσίας – Ουκρανίας.
Παρότι η συντριπτική πλειονότητα των εσόδων της Tesla προέρχεται από την πώληση αυτοκινήτων και συναφών υπηρεσιών, οι επενδυτές και αναλυτές αντιμετωπίζουν την εταιρεία ως «ένα καμβά πάνω στον οποίο έχουν ζωγραφίσει τις ελπίδες και τα όνειρά τους για το μέλλον», δήλωσε ο γνωστός short seller.
«Είναι μια ενεργειακή εταιρεία, είναι μια εταιρεία μπαταριών, είναι μια εταιρεία ρομποτικής, είναι μια εταιρεία αυτόνομης οδήγησης; Επιλέξτε εσείς…» είπε ο Chanos, περιγράφοντας το πώς βλέπουν την επιχείρηση οι πιο φανατικοί οπαδοί της Tesla.
«Επιπλέον, θα αυξήσει τα έσοδά της από την αυτοκινητοβιομηχανία κατά 40% ή 50% για τα επόμενα 10 χρόνια. Έχει τα πάντα και διευθύνεται από τον πιο έξυπνο άνθρωπο στο σύμπαν. Είναι μια μετοχή ελπίδων και ονείρων».
Υπενθυμίζεται πως οι μετοχές της αυτοκινητοβιομηχανίας εκτινάχθηκαν από τα 30 δολ. στην αρχή του 2020 σε περισσότερα από 400 δολ. τους τον περασμένο Οκτώβριο, ενώ τώρα διαπραγματεύονται περίπου στα 224 δολ.
Ως αποτέλεσμα, η χρηματιστηριακή αξία της εταιρείας έχει εκτοξευθεί στα 700 δισεκατομμύρια δολάρια.
Ωστόσο, ο Chanos προειδοποίησε ότι η αποτίμησή της βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην ελπίδα και οι επενδυτές θα μπορούσαν σύντομα να αντιμετωπίσουν ένα κενό πραγματικότητας.
«Το πρόβλημα που έχει τώρα η Tesla είναι αφενός ότι ο Διευθύνων Σύμβουλος δεν ασχολείται με το Twitter και αφετέρου ότι είναι πραγματικά πολύ δύσκολο να είσαι κατασκευαστής πολυτελών αυτοκινήτων και να συνεχίζεις να αυξάνεις την παραγωγή κατά 40%, 50% μονάδες» είπε, αναφερόμενος στον ετήσιο στόχο πωλήσεων της Tesla.
Το αφεντικό της Chanos & Company επεσήμανε επίσης ότι η Tesla φαίνεται να κερδίζει τη μερίδα του λέοντος από τα κέρδη της στην Κίνα. Ωστόσο, τα αυτοκίνητα της συγκεκριμένης μάρκας είναι πολύ ακριβά για αυτήν την αγορά, ο ανταγωνισμός ενισχύεται και η Tesla κινδυνεύει από τις αποφάσεις της κυβέρνησης, πράγμα που σημαίνει ότι η δυναμική ανάπτυξής στην Κίνα μπορεί να περιοριστεί, κατέληξε ο Jim Chanos.