Μετά τους εκτελωνιστές και οι Τελωνειακοί υπάλληλοι προειδοποιούν για μεγάλες καθυστερήσεις στη διαδικασία εκτελωνισμού των αυτοκινήτων αλλά και άλλων προϊόντων εξαιτίας της λειτουργίας των Τελωνειακών Ελεγκτικών Κέντρων (ΤΕΚ).
Μάλιστα η Ομοσπονδία Τελωνειακών Υπαλλήλων Ελλάδος (ΟΤΕΥ) προειδοποιεί ότι τα ΤΕΚ θα λειτουργήσουν χωρίς να έχουν τον απαραίτητο εξοπλισμό, χωρίς οι υπάλληλοι να έχουν λάβει εκπαίδευση και βέβαια δεν έχει προβλεφθεί πώς θα αντιμετωπιστεί η περίπτωση δυσλειτουργίας του πληροφοριακού συστήματος!
Με όλα τα παραπάνω και με πολλά περισσότερα θα βρεθούν αντιμέτωποι οι εισαγωγείς αυτοκινήτων και όχι μόνο με αποτέλεσμα οι εκτελωνισμοί των οχημάτων να καθυστερούν υπερβολικά δημιουργώντας ανάσχεση στα κρατικά έσοδα και γενικότερα στην ελληνική οικονομία.
Πιο συγκεκριμένα η ΟΤΕΥ σε επιστολή που απέστειλε στην ΑΑΔΕ προειδοποιεί μεταξύ άλλων ότι: «Με υποχρεωτικές μεταθέσεις υπαλλήλων για να στελεχωθεί το μεγαλόπνοο σχέδιο της διοίκησης της ΑΑΔΕ για την Κεντρικοποίηση του τελωνειακού ελέγχου ξεκίνησε το 2025.
Είναι η πρώτη φορά την τελευταία δεκαετία που υλοποιούνται υποχρεωτικές μεταθέσεις υπαλλήλων. Επανειλημμένως κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου παρακολουθούμε να Τελωνεία να λειτουργούν με το ελάχιστο αναγκαίο δυναμικό και οι υπάλληλοι να εργάζονται δώδεκα και δεκαέξι ώρες, αλλά ποτέ μέχρι σήμερα δεν έγιναν υποχρεωτικές μεταθέσεις. Και σωστά δεν έγιναν, γιατί δεν υπάρχει ασφαλές νομικό πλαίσιο στην ΑΑΔΕ για την υλοποίηση υποχρεωτικών μεταθέσεων.
Ο υπαλληλικός κώδικας επιτρέπει τη διενέργεια αυτεπάγγελτων μεταθέσεων, προβλέπει όμως την κατάρτιση Πίνακα Μεταθετέων σύμφωνα με ειδικότερα κριτήρια και μόρια.
Η απόφαση για τον καθορισμό Συστήματος Κινητικότητας εντός ΑΑΔΕ δεν περιγράφει τη διαδικασία υποχρεωτικών μεταθέσεων, αντίθετα στο άρθρο 11 που αναφέρει τη δυνατότητα κάλυψης θέσεων κατόπιν άγονης πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος επικεντρώνεται στη δυνατότητα κάλυψης θέσεων, όταν δεν υπάρχουν αιτήσεις μόνο με Απόσπαση και μόνο για ένα έτος και αφού συνυπολογιστούν τέσσερα κριτήρια.
Υποστηρίχτηκε ότι αξιοποιήθηκε η διαδικασία που προβλέπει το rotation. Ούτε αυτή η διαδικασία όμως προβλέπει υποχρεωτικές μεταθέσεις για την κάλυψη υπηρεσιακών αναγκών, αντίθετα το rotation περιγράφεται ως δομημένη διοικητική διαδικασία προκειμένου να αποφεύγεται η μακροχρόνια άσκηση καθηκόντων από τα ίδια πρόσωπα εντός της ίδιας Υπηρεσίας, ενώ στο αρ. 2 της σχετικής Απόφασης προβλέπεται ότι σκοπός του rotation είναι η μεταφορά της γνώσης και της εμπειρίας.
Επομένως, ούτε το rotation είναι εργαλείο για υποχρεωτικές μεταθέσεις.
Συμπερασματικά, καταλήγουμε ότι 30 τελωνειακοί υπάλληλοι μετατίθενται υποχρεωτικά χωρίς προβλεπόμενη διαδικασία.
Με μοναδικό κριτήριο την παλαιότητα παραμονής σ ένα από τα 8 Τελωνεία του λεκανοπεδίου της Αθήνας,
1. χωρίς να αξιολογηθεί το ακριβές είδος των ελεγκτικών καθηκόντων που ασκεί ο κάθε ελεγκτής,
2. χωρίς να συνεκτιμηθεί το πλήθος των αντικειμένων που διαχειρίζεται κάθε υπάλληλος,
3. χωρίς να προβλεφθεί χρόνος ολοκλήρωσης των εκκρεμοτήτων στην υπηρεσία προέλευσης,
4. χωρίς να διασφαλιστεί ότι τα υποστελεχωμένα Τελωνεία θα συνεχίσουν απρόσκοπτα να εξυπηρετούν τις ανάγκες του εμπορίου και των οικονομικών φορέων, ακόμη και μετά την αποχώρηση τους,
5. χωρίς να ληφθεί υπόψη ο τόπος κατοικίας των υπαλλήλων και οι διαμορφωμένες υποχρεώσεις τους, καθώς η μετακίνηση γίνεται στο μέσον της χρονιάς.
Συνολικά 30 τελωνειακοί υπάλληλοι μετατέθηκαν υποχρεωτικά εν μια νυκτί σε μια υπηρεσία που ακόμη, 10 ημέρες πριν την έναρξη λειτουργίας της δεν έχει διευθυντή, υποδιευθυντή και προϊσταμένους τμημάτων
-δεν διαθέτει τον απαραίτητο εξοπλισμό (γραφεία, υπολογιστές κλπ)
–δεν έχει ετοιμαστεί και κυρίως δεν έχει δοκιμαστεί η πληροφοριακή εφαρμογή
-δεν έχουν εκδοθεί οι απαιτούμενες κανονιστικές πράξεις για τη μεταφορά των αρμοδιοτήτων
-δεν έχει αποσαφηνιστεί, ποιες διαδικασίες και ποια παραστατικά θα διαχειρίζονται τα Ελεγκτικά Κέντρα
-δεν υπάρχει καθορισμένο προφίλ για τους υπαλλήλους που θα υπηρετήσουν
–δεν έχει γίνει εκπαίδευση στο νέο αντικείμενο
-δεν έχει προβλεφθεί πώς θα αντιμετωπιστεί η περίπτωση δυσλειτουργίας του πληροφοριακού συστήματος
Αντίθετα προκρίνονται λύσεις λειτουργίας που θα θέσουν σε κίνδυνο την ασφάλεια της διαδικασίας τελωνισμού και κατ’ επέκταση την ασφάλεια των υπαλλήλων. Η αντικατάσταση του εποπτικού ρόλου του Προϊσταμένου με την επιλογή του Ελεγκτή που θα ασχοληθεί με ένα παραστατικό βάσει τυχαιότητας, όταν για τον τελωνισμό των εμπορευμάτων απαιτείται η γνώση της εθνικής και ενωσιακής τελωνειακής νομοθεσίας, αλλά και της συναφούς νομοθεσίας άλλων υπουργείων και φορέων γεννά προβληματισμούς για τη διασφάλιση των δημοσίων εσόδων.
Εδώ και ένα χρόνο σταθερά και προς κάθε κατεύθυνση φωνάζουμε ότι χωρίς απλουστευμένες και εκσυγχρονισμένες τελωνειακές διαδικασίες, επάρκεια στελέχωσης, σύγχρονο πληροφοριακό σύστημα η διάσπαση του τελωνειακού ελέγχου και η ψηφιακή γραφειοκρατία που θα παραχθεί από την εμπλοκή περισσοτέρων τελωνειακών μονάδων είναι σχεδόν βέβαιο πως θα δημιουργήσει καθυστερήσεις στις εμπορευματικές ροές.
Όταν σε όλες τις τελωνειακές μονάδες η υποστελέχωση έχει φτάσει σε τέτοιο βαθμό που το προσωπικό δεν επαρκεί για την λειτουργία της πρωινής βάρδιας, προκύπτει το εύλογο ερώτημα που θα βρεθούν οι ανθρώπινοι πόροι για την υποχρεωτική λειτουργία σε πρωινή και απογευματινή βάρδια εκτός των ΤΕΚ και όλων των τελωνειακών περιφερειακών μονάδων.
Οι δομικές μεταρρυθμίσεις σχεδιάζονται, προγραμματίζονται περιλαμβάνουν περίοδο δοκιμαστικής λειτουργίας και σταδιακής ενσωμάτωσης των αλλαγών. Η τελωνειακή διαδικασία είναι άμεσα συνυφασμένη με τις εγχώριες και διεθνείς εμπορευματικές ροές, τη ναυσιπλοϊα, τη διακίνηση των προϊόντων ΕΦΚ, τις θαλάσσιες, οδικές, αεροπορικές και σιδηροδρομικές μεταφορές με αποτέλεσμα τα προβλήματα από τη διαφαινόμενη δυσλειτουργία των ΤΕΚ να έχουν πολλαπλασιαστική επίδραση στην εθνική οικονομία και την αξιοπιστία της χώρας.
Εντούτοις, επιδεικτικά αγνοήθηκαν όλες οι επισημάνσεις και οι προτάσεις της ΟΤΥΕ και οι διαφαινόμενες αρνητικές εξελίξεις θα βαρύνουν την διοίκηση της ΑΑΔΕ και όχι τον τελωνειακό κλάδο.
Η ΟΤΥΕ επιφυλάσσεται για την λήψη κάθε νόμιμου μέτρου υπέρ της προστασίας των μελών της.»