Τον κώδωνα του κινδύνου κρούουν οι μεταφορικές εταιρείες καθώς σύμφωνα με την τελευταία έρευνα του IRU επισημαίνεται ότι χωρίς πολιτικές παρεμβάσεις η έλλειψη οδηγών φορτηγών προβλέπεται να διπλασιαστεί έως το 2028. Ένας βασικός λόγος του προβλήματος να είναι το αυξανόμενο ηλικιακό χάσμα μεταξύ των οδηγών.
Ειδικότερα, σύμφωνα με νεότερη έκθεση της IRU σχετικά με την έλλειψη οδηγών -η οποία βασίζεται σε έρευνα περισσότερων από 4.700 μεταφορικών εταιρειών σε Αμερική, Ασία και Ευρώπη- διαπιστώνεται ότι το ποσοστό των οδηγών κάτω των 25 ετών εξακολουθεί να παραμένει στο 12% ή και χαμηλότερα.
Εξαιρέσεις αποτελούν η Κίνα (17%) και το Ουζμπεκιστάν (25%), που αποτελούν τις μοναδικές χώρες με υψηλότερο ποσοστό οδηγών κάτω των 25 ετών.
Σε πολλές περιοχές, ένας από τους λόγους για το χαμηλό ποσοστό των νέων οδηγών φορτηγών είναι η γήρανση του πληθυσμού (λιγότερο από το 13% του εργατικού δυναμικού είναι κάτω των 25 ετών σε όλες τις περιοχές, πλην Μεξικού, Ουζμπεκιστάν και Κίνας).
Το γεγονός ότι το μερίδιο των νέων οδηγών στις οδικές μεταφορές είναι κάτω από το σημείο αναφοράς του ενεργού πληθυσμού σε όλες τις περιοχές, πέραν της Κίνας και του Ουζμπεκιστάν, σημαίνει ότι το επάγγελμα προσελκύει λιγότερους νέους σε σύγκριση με άλλους κλάδους, σύμφωνα με την έρευνα του IRU.
Οι περισσότερες περιφέρειες έχουν υψηλό ποσοστό οδηγών ηλικίας 55 ετών και άνω. Σε πολλές περιπτώσεις, είναι υψηλότερο από τα κριτήρια αναφοράς για τις συνολικές μεταφορές και τον ενεργό πληθυσμό και πολύ υψηλότερο από το μερίδιο των νέων οδηγών φορτηγών, πράγμα που σημαίνει ότι η έλλειψη θα αυξηθεί στο προσεχές μέλλον καθώς οι νέοι οδηγοί δεν θα είναι σε θέση να αντικαταστήσουν αυτούς που συνταξιοδοτούνται.
Η Ευρώπη έχει την υψηλότερη μέση ηλικία οδηγού τα 47 έτη. Το 1/3 του πληθυσμού των οδηγών της είναι άνω των 55 ετών, ενώ μόνο το 21% του συνολικού ενεργού πληθυσμού είναι πάνω από αυτή την ηλικία.
Επιπροσθέτως, το μερίδιο των νεαρών οδηγών στην Ευρώπη είναι πολύ χαμηλό (μόνο το 5% των οδηγών είναι κάτω των 25 ετών).
Η Αργεντινή, η Κίνα και το Μεξικό έχουν πολύ χαμηλότερο ποσοστό οδηγών άνω των 55 ετών (16%, 14% και 13%, αντίστοιχα), το οποίο ωστόσο είναι ευθυγραμμισμένο με τον συνολικό ενεργό πληθυσμό τους.
Επίσης, υπάρχουν ενθαρρυντικά σημάδια σε ορισμένες χώρες όπου το ποσοστό των νεαρών οδηγών έχει βελτιωθεί, όπως στις ΗΠΑ (8,1% το 2022 έναντι 6% το 2020).
Το ποσοστό των γυναικών οδηγών φορτηγών είναι επίσης πολύ χαμηλότερο από το συνολικό μερίδιο απασχόλησης των γυναικών στον κλάδο των μεταφορών. Λιγότερο από το 6% των οδηγών φορτηγών είναι γυναίκες σε όλες τις περιοχές που ερευνήθηκαν, σύμφωνα με τη μελέτη.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, με ποσοστό 8%, οι ΗΠΑ είναι η μόνη χώρα με υψηλότερο ποσοστό γυναικών οδηγών.