- Του Γιώργου Κ. Ανδρή
Οι καταναλωτές στις ΗΠΑ αγοράζουν μεγάλα αλλά σχετικά απλά αυτοκίνητα, ενώ η Ευρώπη προτιμά τα γρήγορα μικρά αυτοκίνητα.
Ωστόσο οι καταναλωτικές συνήθειες των Ευρωπαίων καταναλωτών μάλλον θα αλλάξουν καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες αρχίζουν σιγά-σιγά να αμφισβητούν τη στρατηγική τους για τα μικρά αυτοκίνητα καθώς η νομοθεσία της ΕΕ με τα νέα όρια εκπομπών ρύπων καθιστά ιδιαίτερα δαπανηρή την παραγωγή τους.
«Οι νέοι κανόνες για εκπομπές CO2 θα απαιτήσουν από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να εισάγουν τεχνολογία αξίας πολλών χιλιάδων ευρώ σε κάθε αυτοκίνητο. Τα μεγάλα αυτοκίνητα έχουν την δυνατότητα να καλύψουν τα συγκεκριμένα κόστη ενώ στα μικρά είναι αδύνατον να επιτευχθεί κάτι τέτοιο» αναφέρουν οι αναλυτές.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες σε όλη την Ευρώπη έχουν εστιάσει την προσοχή τους στα μικρότερα αυτοκίνητά τους ή προετοιμάζονται να το κάνουν.
Πολύ μεγάλο πρόβλημα αναμένεται να αντιμετωπίσει η Abarth του ομίλου FCA καθώς τα συγκεκριμένα μοντέλα είναι ήδη πολύ ακριβά αλλά τόσο οι εκπομπές ρύπων τους όσο και η εισαγωγή νέας τεχνολογίας σε αυτά τα καθιστά αυτομάτως ασύμφορα και ζημιογόνα ώστε να συνεχίσουν να κυκλοφορούν μετά τα νέα όρια ρύπων που θα τεθούν σε ισχύ στην ΕΕ το 2021.
Η Opel θα καταργήσει τα μικρά μοντέλα Karl και Adam, ενώ στον όμιλο PSA εκτιμούν ότι τα 108 και C1 είναι απίθανο να επιβιώσουν.
Πληροφορίες αναφέρουν πως η Ford θα σταματήσει να εξάγει το ινδικό Ka+ στην Ευρώπη.
Από το VW Group είναι πολύ πιθανό να σταματήσει η παραγωγή των μικρών Up, Mii και Citigo με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Η Daimler, εν τω μεταξύ, έχει ξεκινήσει τη διαδικασία της μετατόπισης της παραγωγής και της ανάπτυξης της μάρκας Smart της στην Κίνα τα οποία γίνονται ηλεκτρικά και θα κατασκευαστούν σε συνεργασία με την Zhejiang Geely Holding.
Η Renault θέτει ερωτηματικό για το Twingo το οποίο αναπτύχθηκε παράλληλα με την τρέχουσα γκάμα μοντέλων Smart.
Επίσης οι αναλυτές εκτιμούν πως είναι πολύ πιθανό να επηρεαστούν και άλλα μεγαλύτερα μοντέλα από όλες τις αυτοκινητοβιομηχανίες.
Όλα τα παραπάνω αυτοκίνητα κινδυνεύουν επειδή θα τεθούν σε ισχύ από το επόμενο έτος οι αυστηρότεροι κανόνες της ΕΕ για τις εκπομπές CO2.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να μειώσουν το μέσο όρο εκπομπών του στόλου της σε 95 γραμμάρια CO2 ανά από το μέσο όρο των 120,5 γραμ. / Χλμ. που ήταν πέρυσι.
Το πρόβλημα είναι ότι τα περισσότερα τρέχοντα minicars δεν μπορούν να φτάσουν κάτω από το μέσο όρο των 95g / km χωρίς να συμπεριλάβουν κάποια μορφή ηλεκτροκίνησης (για παράδειγμα, το Citroen C1 επιτυγχάνει 95g / km).
Πέρα από το 2021, η ΕΕ ολοκληρώνει τα σχέδια που, μόλις συμφωνηθεί αργότερα φέτος, θα μειώσουν τους στόχους CO2 για τους αυτοκινητοβιομηχανίες κατά 15% από τους μέσους όρους του 2021 έως το 2025 και το 37,5% μετά το 2030, που σημαίνει μέσες εκπομπές CO2 κάτω από 66 γρ. / χλμ.
Αυτό σημαίνει ότι το μικρότερο και ελαφρύτερο αυτοκίνητο σε ένα στόλο οχημάτων μιας αυτοκινητοβιομηχανίας που παραδοσιακά βοήθησε στη μείωση του μέσου όρου εκπομπών CO2 δεν αντισταθμίζει πλέον τις υψηλότερες εκπομπές μεγαλύτερων αυτοκινήτων.
Δηλαδή τα μικρά αυτοκίνητα ως επιχειρηματική περίπτωση θα είναι και δαπανηρά και χωρίς κέρδη.
Σε κίνδυνο η Fiat
Μία από τις μάρκες που εξαρτάται περισσότερο από τα μικρά αυτοκίνητα στην Ευρώπη είναι η Fiat καθώς η συγκεκριμένη κατηγορία αφορά σε πάνω από το 60% των συνολικών πωλήσεων της στην Ευρώπη το 2018.
Σχεδόν όλο το μερίδιο της Fiat ήταν στα μικρά αυτοκίνητα λόγω της δημοτικότητας του 500 και του Panda, τα οποία είναι τα δύο καλύτερα πωλημένα αυτοκίνητα στον τομέα, αφήνοντας τη μητρική εταιρεία Fiat Chrysler Automobiles ιδιαίτερα ευάλωτη σε πρόστιμα μόλις αρχίσουν να ισχύουν οι νέοι κανονισμοί εκπομπών έτος.
Η FCA σχεδιάζει να δαπανήσει 1,8 δισεκατομμύρια ευρώ τα επόμενα τρία χρόνια για να ελαχιστοποιήσει τις μέσες εκπομπές ρύπων συμπεριλαμβάνοντας τις εκπομπές των Tesla στο στόλο των οχημάτων της.
Επίσης η Fiat έχει ήδη «σκοτώσει» τον δικύλινδρο κινητήρα που είχε πολύ υψηλές εκπομπές ρύπων τόσο στο Panda όσο και στο 500.
Η Fiat έχει ήδη σκοτώσει τον δίκυκλο κινητήρα που έκανε κακή απόδοση στο Panda και 500 σε πραγματικές δοκιμές CO2, αλλά η αυτοκινητοβιομηχανία είπε πως παραμένει δεσμευμένη σε αυτόν…
Η Fiat ανακοίνωσε πως την επόμενη χρονιά θα ετοιμάσει μια πλήρως ηλεκτρική έκδοση του Fiat 500, σε μια νέα πλατφόρμα, ωστόσο το κόστος εξακολουθεί να αποτελεί τεράστιο πρόβλημα καθώς το αυτοκίνητο των 12.000 ευρώ δεν θα υπάρχει.
Οι αναλυτές της τράπεζας ING προβλέπουν ότι η ισοτιμία των τιμών μεταξύ συμβατικών και ηλεκτρικών κινητήρων δεν θα φθάσει μέχρι το 2025.
Παρά τους φόβους, τα μικρά αυτοκίνητα θα παραμείνουν στο επίκεντρο της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας στο μεσοδιάστημα.
Ωστόσο οι πωλήσεις τους θα βυθιστούν από 3,16 εκατομμύρια μονάδες πέρυσι σε λιγότερο από 3 εκατομμύρια το 2019 και το 2020, αλλά θα σταθεροποιηθούν σε περίπου 3 εκατομμύρια μέχρι το 2023, προβλέπουν οι αναλυτές.
Χωρίς κέρδη
«Στα μικρότερα αυτοκίνητα είναι εξαιρετικά δύσκολο να μειωθούν οι εκπομπές CO2. Όσο μικρότερο είναι το όχημα, τόσο πιο σφιχτό είναι το περιθώριο, τόσο πιο δύσκολο είναι να επιτύχεις τους νέους στόχους εκπομπών» δήλωσε ο πρόεδρος της Ford Ευρώπης Steve Armstrong.
Από την άλλη μεριά στέλεχος από τον όμιλο PSA συμφώνησε με τον πρόεδρο της Ford λέγοντας ότι: «Η ικανότητα κάθε αυτοκινητοβιομηχανίας να αποκομίσει κέρδη από τα minicars είναι υπό πίεση λόγω της τεχνολογίας που πρέπει να προσθέσουμε στα οχήματά μας για ασφάλεια και εκπομπές ρύπων.»
Ένας άλλος λόγος για τον οποίο τα μικρά αυτοκίνητα θα είναι πιο ακριβά για να παράγουν – ακόμα και αν διατηρούν τους κινητήρες καύσης – οφείλεται σε αυστηρότερα πρότυπα για τα οξείδια του αζώτου (NOx) που θα τεθούν σε ισχύ το Σεπτέμβριο του 2020.
Η Ford εκτιμά ότι στο πρότυπο Euro6d Temp θα κοστίσει περίπου 2.000 ευρώ αν το αυτοκίνητο έχει κινητήρα diesel ή βενζίνης. Επίσης, επηρεάζοντας όλα τα αυτοκίνητα, μικρά έως μεγάλα, είναι απαιτήσεις της ΕΕ για να προσθέσετε μια σειρά από εξοπλισμό ασφαλείας που βασίζεται κυρίως στην κάμερα, ξεκινώντας από το 2021.
H μείωση των εκπομπών CO2 μέσω μερικής ηλεκτροκίνησης, υβριδική τεχνολογία, plug-in υβριδική τεχνολογία είναι μια λύση αλλά κοστίζει στα εργοστάσια.
Ειδικότερα ένα απλό υβριδικό σύστημα προσθέτει 1.000 ευρώ στο κόστος παραγωγής ανά αυτοκίνητο, ένα πλήρες υβριδικό σύστημα κοστίζει 2.000 ευρώ ανά αυτοκίνητο και ένα plug-in υβριδικό σύστημα κοστίζει πάνω από 5.000 ευρώ ανά όχημα.
Λαμβάνοντας υπόψη το μέσο κόστος των μικρών αυτοκινήτων, είναι σαφές ότι δεν είναι σε θέση να απορροφήσουν το επιπλέον κόστος.
Ναυάγησε η συμφωνία FCA – Renault
Η Fiat Chrysler Automobiles απέσυρε τα ξημερώματα της Πέμπτης την προσφορά συγχώνευσης ύψους 35 δισεκατομμυρίων δολαρίων από τη Renault, «παγώνοντας» τη δημιουργία της τρίτης μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας παγκοσμίως.
Το διοικητικό συμβούλιο της Renault δεν κατάφερε να καταλήξει σε ετυμηγορία σχετικά με την πρόταση συγχώνευσης της FCA στη συνεδρίαση που πραγματοποιήθηκε χθες αργά το βράδι.
Το συμβούλιο «δεν μπόρεσε να λάβει απόφαση λόγω του αιτήματος που εξέφρασαν οι εκπρόσωποι του γαλλικού κράτους να αναβάλουν την ψηφοφορία σε μεταγενέστερη συνεδρίαση», ανέφερε η Renault σε δήλωση.
Η FCA έβαλε την προσφορά της για τη Renault μετά την απόρριψη της συμφωνίας της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας από τη Nissan ανέφερε η Wall Street Journal.
Οι δύο εκπρόσωποι της Nissan στο διοικητικό συμβούλιο της Renault δεν υποστήριξαν τα υπόλοιπα μέλη του διοικητικού συμβουλίου που ήταν διατεθειμένα να ψηφίσουν υπέρ της συγχώνευσης των 35 δισεκατομμυρίων δολαρίων, ανέφερε η εφημερίδα.
Η αντιπολίτευση από τους εκπροσώπους της Nissan εξέφρασαν τις αμφιβολίες τους για τη δέσμευση της αυτοκινητοβιομηχανίας της Ιαπωνίας στη συμμαχία σε περίπτωση συγχώνευσης, ανέφερε η εφημερίδα.
«Η FCA παραμένει σταθερά πεπεισμένη για την επιτακτική, μετασχηματιστική λογική μιας πρότασης που έχει εκτιμηθεί ευρέως από τότε που υποβλήθηκε, η δομή και οι όροι της οποίας προσεκτικά εξισορροπημένες ώστε να αποφέρουν σημαντικά οφέλη σε όλα τα μέρη”, ανέφερε η εταιρεία σε δήλωση . “Ωστόσο, έχει καταστεί σαφές ότι οι πολιτικές συνθήκες στη Γαλλία δεν υπάρχουν προς το παρόν για να επιτευχθεί επιτυχώς ένας τέτοιος συνδυασμός”.
Η γαλλική κυβέρνηση, κύριος μέτοχος της Renault, δήλωσε την Τετάρτη ότι δεν θα εγκρίνει την πρόταση συγχώνευσης της FCA χωρίς την εγγύηση της Nissan. Η γαλλική κυβέρνηση ζήτησε να καθυστερήσει η ψηφοφορία για τη συγχώνευση, προτρέποντας τη FCA να αποσύρει την πρόταση συγχώνευσης της, ανέφερε η The Wall Street Journal.
Η FCA στην ανακοίνωσή της εκφράζει τις ειλικρινείς ευχαριστίες της στην Renault, ιδιαίτερα στον Πρόεδρο Jean-Dominique Senard και στον διευθύνοντα σύμβουλό της Thierry Bollore, αλλά και στις Nissan και Mitsubishi για την εποικοδομητική δέσμευσή τους σε όλες τις πτυχές της πρότασης της FCA. Η FCA καταλήγει στην ανακοίνωσή της πως θα συνεχίσει να εκπληρώνει τις δεσμεύσεις της μέσω της εφαρμογής της ανεξάρτητης στρατηγικής της.
Η εταιρία υποστηρίζει πως η πρότασή της είχε σχεδιαστεί προσεκτικά προκειμένου να υπάρχουν οι απαιτούμενες ισορροπίες αλλά και να αποφέρει σημαντικά οφέλη και στις δύο εταιρίες, αλλά «κατέστη σαφές πως δεν υπάρχουν προς το παρόν οι πολιτικές συνθήκες στη Γαλλία που θα επέτρεπαν να υπάρξει συμφωνία.»
Γαλλικές ανησυχίες
Το γαλλικό κράτος, το οποίο κατέχει το 15% της Renault, επιδίωξε μεγαλύτερη επιρροή στη συγχωνευθείσα εταιρεία, πιο αυστηρές εγγυήσεις εργασίας και βελτιωμένους όρους για τους μετόχους της Renault σε αντάλλαγμα για την ευνοϊκή δέσμευση των 35 δισ. δολαρίων.
Η Renault, η FCA και η γαλλική κυβέρνηση αρνήθηκαν να σχολιάσουν νωρίτερα τις συνεχιζόμενες συζητήσεις στο διοικητικό συμβούλιο.
Οι αναλυτές είχαν προειδοποιήσει για τις επιπλοκές της συμφωνίας, συμπεριλαμβανομένης της υπάρχουσας συμμαχίας της Renault με τη Nissan, του ρόλου του γαλλικού κράτους ως του μεγαλύτερου μέτοχου της Renault και της ενδεχόμενης αντίστασης πολιτικών και εργαζομένων σε οποιεσδήποτε περικοπές.
Η FCA βρέθηκε κλειδωμένη στις συνομιλίες με τη Renault και το γαλλικό κράτος για την προσπάθειά της να δημιουργήσει την τρίτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία παγκοσμίως. Η Γαλλία χαιρέτισε ευρέως τη συμφωνία, υπό την προϋπόθεση ότι εγγυάται τις εγχώριες θέσεις εργασίας και τα εργοστάσια της Renault.