Σημαντική άνοδο κατέγραψε η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία κατά την διάρκεια του 2021 με το μέσο Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν (ΑΕΠ) των κρατών-μελών να κυμαίνεται σε 5,3%. Σύμφωνα μάλιστα με την τελευταία ανακοίνωση της ΕΕ το αντίστοιχο ποσοστό ανόδου του ΑΕΠ των κρατών μελών για το 2022 αναμένεται να κυμανθεί σε 4% ωστόσο ο πόλεμος μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας είναι πολύ πιθανό να ανατρέψει τα δεδομένα στην παγκόσμια οικονομία και εν τέλει το ΑΕΠ των κρατών-μελών να περιοριστεί μεταξύ 2,9% και 3,9% το 2022.
Ειδικά για την Ελλάδα η αύξηση του ΑΕΠ αναμένεται να κυμανθεί το 2022 σε 4,9% τιμή που αποτελεί την 8η καλύτερη επίδοση μεταξύ των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης γεγονός που θα συμβάλλει στην αύξηση των πωλήσεων αυτοκινήτων και βελτίωση της κατάστασης στην εγχώρια αγορά.
Πάντως το 2021, οι παγκόσμιοι όγκοι πωλήσεων αυτοκινήτων δυσκολεύτηκαν να ανακάμψουν στα προ της πανδημίας επίπεδα, με την παγκόσμια έλλειψη ημιαγωγών να ασκεί πρόσθετη πίεση σε μια ήδη πιεσμένη αυτοκινητοβιομηχανία.
Όλα τα παραπάνω περιλαμβάνονται στην τελευταία έκδοση για την αγορά αυτοκινήτου δημοσίευσε ο ACEA στην οποία περιλαμβάνονται μια λεπτομερής ανασκόπηση των ταξινομήσεων επιβατικών και επαγγελματικών οχημάτων, της παραγωγής και του εμπορίου, τόσο στην Ευρώπη όσο και σε άλλες βασικές αγορές σε όλο τον κόσμο.
Οι οικονομικές προοπτικές της ΕΕ
Το Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν (ΑΕΠ) στην ΕΕ προβλέπεται να αυξηθεί κατά 4,0% το 2022 και να αυξηθεί περαιτέρω το 2023, αν και ο ρυθμός ανάπτυξης προβλέπεται να είναι συγκρατημένος σε 2,8%.
Ο συνολικός πληθωρισμός στην ΕΕ προβλέπεται να αυξηθεί από 2,9% το 2021 σε 3,9% το 2022 και στη συνέχεια να μειωθεί στο 1,9% το 2023.
Πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων
Στην Ευρώπη, οι ταξινομήσεις αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 1,6% φτάνοντας τα 14,3 εκατομμύρια μονάδες το 2021.
Πέρυσι, οι πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων στις ΗΠΑ έφτασαν τα 11,9 εκατομμύρια μονάδες, σημειώνοντας αύξηση 5,5% σε σύγκριση με το 2020.
Η ζήτηση στην Κίνα το 2021 παρέμεινε κοντά στα επίπεδα του 2020, με μέτρια ανάπτυξη 1,6%.
Το 2021, οι πωλήσεις αυτοκινήτων στη Νότια Κορέα μειώθηκαν κατά 9,5%, με την έλλειψη ημιαγωγών να επιβαρύνει την παραγωγή και τις πωλήσεις οχημάτων.
Παραγωγή επιβατικών αυτοκινήτων
Η ευρωπαϊκή παραγωγή επιβατικών αυτοκινήτων συρρικνώθηκε κατά 5,7% το 2021.
Τα εργοστάσια αυτοκινήτων στις ΗΠΑ κατασκεύασαν περίπου 6,3 εκατομμύρια επιβατικά αυτοκίνητα το 2021, αυξημένα κατά 3,1% σε σύγκριση με το 2020.
Με γνώμονα την παραγωγή της Βραζιλίας, η Νότια Αμερική σημείωσε ανάπτυξη με την παραγωγή αυτοκινήτων να αυξάνεται κατά 11,2% φτάνοντας σε περισσότερες από 1,9 εκατομμύρια μονάδες.
Η κινεζική παραγωγή αυτοκινήτων πέρυσι ανήλθε σε 20,7 εκατομμύρια μονάδες, αυξημένη κατά 7,1%.
Η παγκόσμια παραγωγή αυτοκινήτων αυξήθηκε κατά 2,7% σε 63,2 εκατομμύρια μονάδες το 2021.
Εξαγωγές και εισαγωγές επιβατικών αυτοκινήτων
Πέρυσι, οι εξαγωγές αυτοκινήτων της ΕΕ είχαν συνολική αξία 125 δισεκατομμυρίων ευρώ, αυξημένες κατά 3,6% σε σύγκριση με το 2020.
Η αξία των εισαγωγών αυτοκινήτων ανήλθε σε περίπου 53 δισ. ευρώ, με αποτέλεσμα το εμπορικό πλεόνασμα να ανέλθει σε σχεδόν 73 δισ. ευρώ για την Ευρωπαϊκή Ένωση πέρυσι.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες διατήρησαν την ηγετική τους θέση ως η κύρια χώρα προέλευσης των εισαγωγών αυτοκινήτων της ΕΕ και ο κορυφαίος προορισμός των εξαγωγών αυτοκινήτων της ΕΕ.
Πωλήσεις επαγγελματικών οχημάτων
Πάνω από 1,8 εκατομμύρια επαγγελματικά οχήματα ταξινομήθηκαν στην ΕΕ το 2021, σημειώνοντας ετήσια αύξηση 9,6%.
Πέρυσι, οι πωλήσεις van στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 8,5% φτάνοντας σχεδόν τα 1,6 εκατομμύρια μονάδες.
Την ίδια περίοδο, πουλήθηκαν 289.316 νέα φορτηγά σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση, αυξημένα κατά 16,8% σε σύγκριση με το 2020.
Παραγωγή επαγγελματικών οχημάτων
Παρά τους συνεχείς περιορισμούς στην αλυσίδα εφοδιασμού, η παραγωγή επαγγελματικών οχημάτων στην Ευρώπη αυξήθηκε κατά 4,9% το 2021.
Η παραγωγή της Βόρειας Αμερικής έφτασε σχεδόν τα 4,2 εκατομμύρια επαγγελματικά οχήματα, αυξημένη κατά 9,4% σε σύγκριση με το 2020.
Παρά τις διακοπές παραγωγής που προκλήθηκαν από την έλλειψη ημιαγωγών, η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα αύξησαν την παραγωγή τους για ολόκληρο το έτος κατά 4,7% σε περισσότερες από 1,2 εκατομμύρια μονάδες το 2021.
Η κινεζική παραγωγή επαγγελματικών οχημάτων αποδυναμώθηκε το 2021, υποχωρώντας κατά 8,6% φτάνοντας τα 5,5 εκατομμύρια μονάδες.
Εξαγωγές και εισαγωγές επαγγελματικών οχημάτων
Πέρυσι, η συνολική αξία των εξαγωγών επαγγελματικών οχημάτων της ΕΕ αυξήθηκε ελαφρά (0,9%), δημιουργώντας εμπορικό πλεόνασμα άνω των 5,8 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Το Ηνωμένο Βασίλειο διατήρησε το προβάδισμά του ως ο κύριος εξαγωγικός προορισμός της ΕΕ για επαγγελματικά οχήματα το 2021, με μερίδιο αγοράς 29,5%.
Πιέστε εδώ για να διαβάσετε ολόκληρη την έρευνα του ACEA.