- Του Γιώργου Κ. Ανδρή
Η Opel Ελλάς στις 30 Απριλίου 2018 κατήγγειλε τις συμβάσεις που είχε με όλο το επίσημο δίκτυο πωλήσεων και επισκευαστών στη χώρα μας με ορίζοντα διετίας γεγονός που επιβεβαιώνει τις εκτιμήσεις στελεχών της αγοράς για αλλαγή σκυτάλης σε επίπεδο εισαγωγικής.
Ειδικότερα σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Movenews.gr η Opel Ελλάς στα τέλη Απριλίου κατήγγειλε τις συμβάσεις με όλο το επίσημο δίκτυο διανομέων και επισκευαστών της μάρκας με ορίζοντα διετίας ώστε τον Μάιο του 2020 να ανανεώσει τις συμβάσεις σε όποιους ντίλερ επιθυμεί χωρίς να καταβάλλει ούτε ένα ευρώ για αποζημιώσεις ή να «παραδώσει» την εταιρεία στον επόμενο ειδσαγωγέα χωρίς να έχει τα «βάρη» ενός εξουσιοδοτημένου δικτύου πωλήσεων και επισκευαστών.
Οι επιστολές απεστάλησαν στα τέλη Απριλίου σε όλο το επίσημο δίκτυο που αφορούσε πωλήσεις και επισκευαστές και σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που έχει αναρτημένα η Opel Ελλάς στο Διαδίκτυο αφορά σε 38 σημεία πώλησης επιβατικών ΙΧ και 59 επίσημους επισκευαστές επιβατικών αυτοκινήτων, 15 σημεία πώλησης επαγγελματικών οχημάτων και 16 σημεία επίσημων επισκευαστών επαγγελματικών οχημάτων.
Οι ίδιες καταγγελίες σύμβασης απεστάλησαν στο επίσημο δίκτυο της Opel και άλλων κρατών μελών και σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας περιλαμβάνονται στο σχέδιο που έχει ετοιμάσει ο όμιλος PSA για την Opel.
Να υπενθυμίσουμε πως μόλις ο γαλλικός όμιλος απέκτησε την Opel έσπευσε να αναφέρει πως σε όποια χώρα υπάρχει θυγατρική ή εισαγωγέας δικός τους είναι δεδομένο πως θα αναλάβει και την διανομή και επισκευή των αυτοκινήτων Opel στο πλαίσιο αναδιάρθρωσης της εταιρείας.
«Πρωταγωνιστής» ο όμιλος Συγγελίδη
Στην Ελλάδα ο όμιλος Συγγελίδη αποτελεί τον εισαγωγέα των αυτοκινήτων Peugeot και Citroen (δηλαδή του ομίλου PSA) και σύμφωνα με πληροφορίες του Movenews.gr αποτελεί την πρώτη επιλογή ανάληψης της εισαγωγής και διάθεσης των αυτοκινήτων Opel για την γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία.
Μάλιστα με την καταγγελία της σύμβασης ο όμιλος PSA έστω και σε βάθος διετίας είναι πολύ πιθανό να «παραδώσει» την εισαγωγική εταιρεία σε ένα συνεργάτη που έχει για πάρα πολλά χρόνια στην Ελλάδα ο οποίος έχει αποδείξει πως γνωρίζει πως να καταγράφει αυξημένες πωλήσεις χωρίς να «κανιβαλίζει» τις δύο εταιρείες του ομίλου PSA.
Ωστόσο το μεγάλο πρόβλημα που θα πρέπει να αντιμετωπίσει ο νέος εισαγωγέας των αυτοκινήτων Opel στην Ελλάδα δεν έχει να κάνει τόσο με την επαρχία όπου εκεί τα πράγματα των επίσημων διανομέων και επισκευαστών είναι σχετικά εύκολα αλλά με την Αθήνα όπου οι βασικοί επίσημοι έμποροι της Opel αποτελούν επιχειρηματικές μονάδες άλλων εισαγωγικών ομίλων.
Ο λόγος για τους ομίλους Βασιλάκη και Σφακιανάκη οι οποίοι αποτελούν πολύ ισχυρούς παίκτες λιανικής πώλησης αλλά και επισκευαστές για την Opel και αν συνεχίσουν να αποτελούν μέλη του επίσημου δικτύου θα είναι η πρώτη φορά που εισαγωγείς θα αποτελούν εξουσιοδοτημένους εμπόρους άλλου Έλληνα εισαγωγέα καθώς μέχρι πρότινος η Opel Ελλάς ήταν θυγατρική…
Επίσης στην επαρχία όπου το δίκτυο της Opel είναι ανύπαρκτο θα καλυφθεί από τοπικούς εξουσιοδοτημένους εμπόρους του ομίλου Συγγελίδη (Peugeot – Citroen) ενώ σε άλλες περιοχές που συνυπάρχουν έμποροι από τις τρεις μάρκες αναμένεται να εξελιχθεί σε… μονομαχία!
Πάντως σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Movenews.gr στην καταγγελία της σύμβασης που απέστειλε η Opel Ελλάς στο επίσημο δίκτυο διανομέων και επισκευαστών ορίζει ξεκάθαρα πως οι ιδιοκτήτες κάθετων μονάδων θα μπορούν να ανανεώσουν τις συμβάσεις τους την 1η Μαΐου 2020 ενώ αντίθετα στους επίσημους επισκευαστές δεν αφήνεται καμία απολύτως υπόσχεση συνέχισης των συμβάσεων μετά την λήξη τους δηλαδή την 30η Απριλίου 2020…
Ήδη κάποιοι εξουσιοδοτημένοι έμποροι και επισκευαστές της Opel στην Ελλάδα μόλις έλαβαν γνώση της επιστολής καταγγελίας της σύμβασης δεν θέλησαν να περιμένουν δύο χρόνια να περιμένουν ώστε να ολοκληρώσουν την συνεργασία τους με την Opel Ελλάς και ήδη ενημέρωσαν τα στελέχη της εταιρείας στο Μαρούσι πως εγκαταλείπουν την από τώρα την εταιρεία.
Τεράστια μεγέθη
Αν τελικά επιβεβαιωθούν οι εκτιμήσεις στελεχών της αγοράς και ο όμιλος Συγγελίδη αποκτήσει και την Opel τότε θα αποτελεί τον μεγαλύτερο εισαγωγέα αυτοκινήτων στην Ελλάδα!
Ειδικότερα στο πρώτο εξάμηνο τα ποσοστά των εταιρειών του ομίλου Συγγελίδη ανήλθαν σε 8,7% για την Peugeot, σε 5% για την Citroen και σε 1,1% για την Jeep. Δηλαδή οι τρεις εταιρείες του ομίλου Συγγελίδη κατείχαν το 14,8% του συνόλου των πωλήσεων σε όλη την Ελλάδα. Αν στο παραπάνω ποσοστό προστεθεί και το 6,6% που κατείχε η Opel στο πρώτο εξάμηνο τότε αυτομάτως το ποσοστό που θα κατέχει ο όμιλος Συγγελίδη στην ελληνική αγορά θα αγγίζει το 21,4%!
Δηλαδή σχεδόν 1 στα πέντε αυτοκίνητα που πωλούνται στην Ελλάδα θα ανήκει σε εταιρεία του ομίλου Συγγελίδη δημιουργώντας αφενός πρόβλημα ανταγωνιστικότητας σε εταιρείες με μικρές πωλήσεις και ισχυρό αντίπαλο για τους άλλους Έλληνες εισαγωγείς.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ΣΕΑΑ ο όμιλος Μανδύλα (VW, Audi, Skoda) στο πρώτο εξάμηνο κατείχε το 14,5% των πωλήσεων και θα αποτελεί ισχυρό αντίπαλο για τον όμιλο Συγγελίδη όπως επίσης και ο όμιλος Βασιλάκη (Seat, Hyundai, Kia) με ποσοστό 11,8% επί του συνόλου των πωλήσεων.
Aν υποθετικά συνυπολογίσει κανείς και τον όμιλο Θεοχαράκη ως μία επιχειρηματική οντότητα τότε θα αποτελούσε επίσης έναν ισχυρό αντίπαλο έναντι των υπολοίπων Ελλήνων εισαγωγέων καθώς τα ποσοστά των πωλήσεων από Nissan (8,2%), Renault (4,1%) και Dacia (1,3%) ανέρχονταν σε 13,6%!
Βέβαια στα παραπάνω ποσοστά όλων των ελληνικών εισαγωγικών ομίλων δεν έχουμε συμπεριλάβει και τα επαγγελματικά τα οποία θα ανέβαζαν περαιτέρω τα ποσοστά των εταιρειών…